وعده مدیرعامل شرکت آبفا شهری استان:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان بوشهر گفت: با طرح هایی که داریم، تا سال 1400 باید جیره بندی آب بوشهر را حذف کرده و اعتماد مردم را جلب نماییم که منبع ذخیره و پمپ های مکنده آب را فراموش کنند.
کد خبر: ۷۳۹۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹ 29 April 2019

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان بوشهر گفت: با اقداماتی نظیر حفر یا احیای چاههای آب، نوسازی شبکه های فرسوده و افزایش ظرفیت آبشیرین کن بوشهر نوید تابستان با قطع آب کمتر نسبت به سالیان گذشته را می دهیم.

به گزارش «تابناک بوشهر»؛ عبدالحمید پورحمزه که پیش از این مدیرعامل آبفا روستایی هرمزگان بوده و دو ماه پیش عهده دار مدیریت آبفا شهری استان بوشهر شد، در نخستین نشست خبری اش از اقدامات صورت گرفته برای بهبود تامین آب استان خبر داد.

وی با بیان اینکه چالش جدی آب استان بوشهر وابستگی 85 درصدی به استان های همسایه می باشد، اظهار داشت: حدود 60 درصد آب استان از خط کوثر کهکیلویه و بویراحمد و 25 درصد نیز از چاهها و چشمه شهرستان کازرون تامین می شود، 10 درصد نیز از چاههای استان می باشد و طی سنوات اخیر با ایجاد دو آبشیرین کن بوشهر و کنگان زیر 10 درصد آب استان از طریق شیرین سازی آب دریا تامین می گردد.

حمزه پور با بیان اینکه پایدار کردن آب استان به منابع داخلی از طریق شیرین سازی آب دریا در دستور کار ماست، بیان کرد: طی برنامه ای 3 ساله، سهم آب استان از آبشیرین کن ها که امروز زیر 10 درصد است، به 40 درصد خواهد رسید که در این زمینه پروژه هایی آغاز شده یا بعضا در مرحله واگذاری به سرمایه گذار است.

وی در توضیح پروژه های آبشیرین کن استان اظهار داشت: این طرح ها شامل توسعه آبشیرین کن 10 هزار متر مکعبی فعلی بوشهر (افزایش 5 هزار متر مکعب به ظرفیت آن تا قبل از تابستان و 5 هزار متر مکعب دیگر تا پاییز)، آبشیرین‌ کن 35 هزار متر مکعبی سرتل بوشهر (که در سفر اسفندماه وزیر نیرو آغاز شد) و آبشیرین کن 15 هزار متر مکعبی شهرهای وحدتیه -دالکی و آب پخش - سعدآباد دشتستان است.

مدیرعامل آبفا استان بیان کرد: همچنین به ‌زودی عملیات اجرایی سه پروژه آب شیرین‌ کن عسلویه و تنگستان هر کدام به ظرفیت 5 هزار مترمکعب در شبانه روز و 17 هزار متر مکعبی برازجان در ساحل بوشهر با انتخاب پیمانکار و سرمایه‌گذار آن آغاز می شود.

حمزه ‌پور بیان کرد: با اجرایی شدن این طرح ها در مجموع ظرفیت شیرین سازی آب دریا برای تامین آب آشامیدنی استان بوشهر به 90 هزار مترمکعب می‌ رسد. درحالی که امروز صرفا دو آبشیرنی کن بوشهر و کنگان هرکدام به ظرفیت 10 هزار متر مکعب داریم.

به گفته وی، زمان بندی این پروژه ها 3 ساله است، هرچند برخی از آنها زودتر از این زمان قابل بهره برداری است.

وی درخصوص انتقاداتی که پیرامون جیره بندی آب در استان با وجود بارندگی های زیاد و سیل در کشور، گفت: این بحث را در فضای مجازی هم دیده ام، ولی واقعیت این است که سهمیه استان از سد کوثر همه ساله بطور کامل تخصیص می یابد و خط انتقال یا پمپاژ به گونه ای تنظیم شده که می توان همین میزان را وارد استان می کند، از این رو اگر سد کوثر سرریز هم شود، امکان برداشت آب بیشتری در خطوط انتقال به سمت بوشهر نیست.

به گفته وی، هرچند امیدواریم ترسالی که امسال رقم خورد ادامه یابد، اما واقعیت این است که کشور ما منطقه ای خشک است و استان بوشهر هم کمترین میانگین بارندگی را در کشور دارد، از این رو مدیریت مصرف باید سرلوحه ما باشد.

مدیرعامل آبفا بوشهر بیان کرد: در کنار افزایش منابع آب استان که در دستور کار می باشد، بازسازی شبکه و خطوط آب هم مورد توجه قرار گرفته و نوسازی 50 کیلومتر شبکه های آب شهرهای بوشهر، برازجان و جم با کمک پنج استان معین شروع شده و قطعا در تابستان مشکل افت آب و هدر رفت آن در شبکه محلات مشکل دار را کاهش می دهد.

حمزه پور با بیان اینکه شرکت های آبفا بودجه ای از دولت دریافت نکرده و باید با دریافت آب بها مدیریت کنند، اظهار داشت: به عنوان نمونه یک کیلو کلر برای گندزدایی آب از 3000 به 12000 تومان رسیده و به همین تناسب سایر تجهیزات موردنیاز رشد قیمت داشته، اما تعرفه آب در کف مانده، از این رو انتظار داریم شهروندان با صرفه جویی و مدیریت مصرف، به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته نوید تابستان کم مشکل تری از نظر تامین آب را به مردم می دهیم، اظهار داشت: برای شهر برازجان که تابستان گذشته مردم بابت آب دچار زحمت زیادی شدند، 6 حلقه جدید حفر و آماده بهره برداری است تا درصورتی که برای ورود سهمیه آب از کازرون مشکلی رخ دهد، وارد مدار شوند. همچنین 2 حلقه چاه در شهر کلمه که خط انتقال آن در حال طراحی است، یک حلقه جدید در شبانکاره و آبپخش و پروژه آبشیرین کن آبپخش که در حال احداث است از سایر اقدامات برای دشتستان می باشد. ضمن اینکه چشمه ای در مجاور شهر دالکی مورد بررسی قرار گرفته تا درصورت مناسب بودن، بتواند به کمک آب این منطقه بیاید.

به گفته این مقام مسئول، احیای 9 حلقه چاه در شهرستان های دشتی، دیر و کنگان و بازسازی کامل تصفیه خانه آب استان در کازرون طی آینده نزدیک به منظور کاهش تنش آب شهرهای استان در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر آبفا درخصوص وضعیت چاههای آب استان تصریح کرد: در گذشته 130 حلقه چاه برای کمک به آب استان داشته ایم که با افت منابع زیرزمینی، این تعداد به 40 حلقه رسید. با اقداماتی که برای احیای چاههای استان به کار گرفته شده، امروز 60 حلقه چاه و تا پایان امسال مجموعا 75 چاه خواهیم رساند که راهکار کوتاه مدت تا قبل از بهره برداری آبشیرین کن ها برای بهبود وضعیت آب استان است.

حمزه پور درباره سوالی مبنی بر اینکه بوشهر تنها مرکز استان دارای سهمیه بندی آب است اظهار داشت: من هم که وقتی وارد استان شدم این موضوع برایم قابل تامل بود، اما قول می دهیم با برنامه هایی مثل توسعه آبشیرین کن ها و نوسازی شبکه آب شهر و که در دستور کار ماست، حداکثر تا 3 سال آینده سهمیه بندی آب شهر بوشهر حذف می شود.

وی تصریح کرد: با طرح هایی که داریم، تا سال 1400 باید جیره بندی آب بوشهر را حذف کرده و اعتماد مردم را جلب نماییم که منبع ذخیره و پمپ های مکنده آب را فراموش کنند.

وی ادامه داد: ما به برنامه های اعلام شده برای بهبود تامین آب استان پایبند هستیم و استاندار و وزارت نیرو هم به خوبی همراهی کرده اند، طوری که بیشترین تخصیص منابع استان مربوط به آب بوده و در شرایط فعلی اقتصاد کشور 82 درصد بودجه را دریافت کرده ایم، از این رو خوش بین هستیم این همراهی در سال جاری هم ادامه داشته باشد و با کمک مردم از نظر مدیریت مصرف، وضعیت آب استان به شرایط پایدار و مطمئنی برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار