بوشهر: اگرچه بوشهر بیشتر با ذخایر استراتژیکی همچون نفت و گاز شناخته شده ولی ظرفیت های گردشگری آن نشان می دهد اهمیت این حوزه نه تنها کم از منابع زیرزمینی آن نیست بلکه حتی بیشتر است.
کد خبر: ۷۳۵۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶ 16 April 2019

بوشهر: اگرچه بوشهر بیشتر با ذخایر استراتژیکی همچون نفت و گاز شناخته شده ولی ظرفیت های گردشگری آن نشان می دهد اهمیت این حوزه نه تنها کم از منابع زیرزمینی آن نیست بلکه حتی بیشتر است.

 در سال هایی که تمرکزها بر کاهش اتکا به درآمدهای نفتی است ظرفیت ها نشان داده که گردشگری در جنوب بویژه استان بوشهر به عنوان منبعی مهم از درآمدهای نفتی می تواند درآمدی به مراتب علاوه براین بالاتر از تولید نفت کسب کند.
این سخنان مسافران نوروزی بوشهر که با اندکی توجه و توسعه بیشتر زیرساخت ها می توان این استان را قطب گردشگری جنوب کشور معرفی کرد، حرفی بطور کامل بجا و صحیح است.
همچنین در تعطیلات نوروزی سال 97، استان بوشهر با هفت میلیون و 350 هزار نفر بعد از استان‌های مازندران و گیلان، به عنوان سومین استان گردشگر پذیر کشور معرفی شد. 
معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز سفری که در اواسط تعطیلات نوروزی امسال به بوشهر داشت این استان را در بین سه مقصد برتر گردشگری کشور در نوروز 98 معرفی کرد.
به همین دلیل در مقطعی که تعطیلات زمستانی بطور جد مورد توجه قرار گرفته به گواهی برخی از کارشناسان حوزه گردشگری ایجاد مقصد جدید گردشگری برای زمستان در بوشهر ضروری است.
خارج از نگاه برون مرزی در بحث گردشگری از مزایای افزایش اصلی قطب گردشگری در جنوب و بویژه بوشهر می توان به تقسیم بار ترافیکی جاده های شمال و غرب کشور و توسعه حمل و نقل هوایی این منطقه نام برد.
در سالی که توسط مقام معظم رهبری به عنوان رونق تولید شکل گرفته بخشی از این رسالت مهم بر دوش گردشگری است که تولیدات ارزشمندی همچون صنایع دستی را به خود اختصاص داده است.
همچنین کاهش 50 درصدی سفرهای خارجی در نوروز 98 از دیگر مسائلی است که باید برای گردشگری کشور قطب های جدیدتری گشوده و مردم از تمرکز به جاذبه های تکرار به مقاصد جدید سوق داد. 
یکی از گردشگران نوروزی بوشهر که از تبریز راهی جنوب شده بود گفت: به دلیل آب و هوای معتدل بوشهر در فصل زمستان چند سالی است که این استان مقصد گردشگری خانواده ام در ایام نوروز شده است.
مهرداد افشارپور افزود: ساحل بکر و ماسه ای خلیج فارس و بافت تاریخی بوشهر به عنوان جاذبه هاییاست که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
وی اظهار داشت: از دیگر نکته های قابل توجه این شهر تمیزی آن است که رنگ و لعاب خاصی با جاذبه های این شهر می دهد.
دیگر مسافر نوروزی بوشهر نیز که پس از 20 سال از سمیرم به بوشهر آمده بود اظهار داشت: بوشهر در دو دهه اخیر تحولات چشمگیری به خود دیده که این مهم در ساحل سازی شهر بخوبی مشهود است.
مهدی کمالوند افزود: در مقطعی به دلیل شرایط کاری برای مدت پنج سال در بوشهر ساکن بودم و اکنون که وارد این شهر شدم از همه لحاظ برای پذیرایی از مسافران نوروزی مهیا شده است.
وی یادآور شد: بوشهر در مقطعی به عنوان پایتخت انرژی نام گرفت ولی اکنون به واسطه های جاذبه های حیرت انگیز گردشگری فراوانش می تواند درآمدهای نفت به چالش بکشد.

** امنیت بوشهر برای مسافران نوروزی مثال زدنی است
وی اظهار داشت: در 2 روزی که مهمان بوشهر شدم به واسطه امنیت خوب شهر درهیچکدام از ساعت ها فرزندان خود را برای تردد در سطح شهر منبع نکردم تا جایی ک پیاده روی بامدادی آنها نیز در نیمه شب انجام می شود.
دیگر مسافر نوروزی بوشهر که از پایتخت روانه سواحل نیلگون خلیج فارس شده بود گفت: از بدو سفر خانواده را دهکده گردشگری ورودی شهر اسکان داده و از ورزش های آبی این محدوده بخوبی استفاده کردیم.

** مهمان نوازی بوشهری ها چشم همگان را برکمبودهایش بسته است
محمد شجاعی افزود: بوشهر شاید از حیث امکانات استانی کم برخوردار در برابر تهران معرفی شده ولی صمیمیت، مهمان نوازی و خونگرمی مردم این استان چشم هر مسافری را به روی تمامی کمبودهایش می بندد.
وی گفت: برای ادامه سفر خود دلوار دیار دلیران تنگستان نیز در برنامه های خانواده ام گنجانده شده تا از نزدیک با مبارزات ضد استعماری مردم جنوب آشنا شوند.
دیگر مسافر نوروزی که از نیشابور به بوشهر سفر کرده بود گفت: امسال پنجمین عید نوروز است که خود را در بوشهر می بینیم و با خاطرات خوبم از شهر بدون شک مقصد چند سال آینده ام در عید نوروز بوشهر خواهد بود.
مهدی مرادوند افزود: در این شهر ابتدا به واسطه داشتن دوستی قدیمی همراه خانواده خود به بوشهر سفر می کردم ولی بعد از آشنا شدن با جاذبه های بی بدیل 2 سال است که همراه با فامیل به بوشهر سفر می کنیم.

** ظرفیت های گردشگری بوشهر نیازمند معرفی بیشتر است
دیگر مسافر نوروزی بوشهر که از اصفهان راهی بوشهر شده بود گفت: امسال شرایط نامساعد جوی در شمال کشور بهانه ای شد تا برای نخستین بار به بوشهر سفر کنم.
محمد الهامی یان کرد: بوشهر بخوبی برای کشور معرفی نشده زیرا در صورت شناخت کافی بدون شک مسافران نوروزی بوشهر چیزی دو برابر میزان کنونی خواهد بود.
وی یادآور شد: در مدت زمان یک روزه سکونت خود در بوشهر کمبود پارکینگ و سرویس بهداشتی از جمله مشکلات اصلی ما بوده که انتظار است برای حل این مشکل چاره اندیشی شود.

** توسعه زیر ساخت های گردشگری بوشهر ضروری است
دیگر مسافر نوروزی بوشهر که از مشهد وارد این شهر شده بود گفت: هر چند امسالی بالا رفتن نرخ ارز برای اولین بار خانواده ما را در عید نوروز ایران نشین کرد ولی باعث شد بدانیم کشورخودمان می تواند برای چند 10 سال مقصد نوروزی خانواده ها باشد.
علی مظفری افزود: بخش قابل توجهی از این زیبایی ها در جنوب و بویژه استان های بوشهر و هرمزگان است که می تواند سالانه پذیرای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی باشد.
وی اضافه کرد: در این ارتباط توسعه زیرساخت ها امری الزامی است که باید مسئولان شهری این مناطق آن را مورد توجه جدی خود قرار دهند.
مظفری گفت: برای نمونه در بوشهری که با کمبود فضا مواجه است جا برای احداث بیش از 10 پارکینگ طبقاتی وجود دارد.

** گزارش هایی های از خدمات رسانی ستاد تسهیلات سفر استان بوشهر در نوروز 98
*اورژانس بوشهر سه هزار و 879 ماموریت نوروزی انجام داد
رئیس سازمان اورژانس 115 استان بوشهر گفت: در ایام نوروز امسال 350 نیروی اورژانس در قالب 53 پایگاه امدادی شامل 19 پایگاه شهری، 33 پایگاه جاده‌ای، یک پایگاه اورژانس هوایی و 10 ایستگاه سلامت نوروزی مستقر و به همشهریان و مسافران نوروزی خدمت رسانی کردند.
عبدالرحیم دادجو افزود: طرح سلامت نوروزی این سازمان از 25 اسفند پارسال آغاز و تا 17 فروردین امسال ادامه داشت که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده همه ماموریت‌ها با اولویت رسیدن سریع آمبولانس‌ها بر سر صحنه، درمان سریع در محل و رساندن مصدومان به مراکز درمانی انجام شد.
وی افزود: نیروهای این مرکز در قالب طرح نوروزی از 25 اسفند سال گذشته تا پایان 16 فروردین امسال سه هزار و 879 ماموریت انجام دادند.
دادجو اظهار داشت: از مجموع عملیات های ثبت شده 775 ماموریت ترافیکی و سه هزار و 104 ماموریت غیرترافیکی بوده است.
وی بیان کرد: در اجرای طرح امداد نوروزی نیروهای اورژانس استان بوشهریکهزار و 775 نفر را به بیمارستان انتقال دادند که از این شمار 797 نفر ازمصدومان حوادث ترافیکی بودند.
دادجو اظهار داشت: تکنسین‌های اورژانس، 2 هزار و 6 مورد درمان در محل انجام دادند که از این تعداد 128 مورد مربوط به ماموریت‌های ترافیکی است.
وی اضافه کرد: در ماموریت‌های صورت گرفته از آغاز طرح امداد نوروزی تا 17 فروردین، 52 فوتی در استان بوشهرثبت شد که از این شمار 9 تن مربوط به حوادث ترافیکی و 43 نفر غیر ترافیکی بوده است.
دادجو گفت: نرخ رشد ماموریت های اورژانس نسبت به سال گذشته 55درصد کاهش نشان می دهد.
وی یادآور شد: در نوروز 98 حوادث ترافیکی 53 درصد و فوتی ها 36 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

* 31 میلیون لیتر بنزین در نوروز بوشهر مصرف شد
مدیرشرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه بوشهر گفت: در تعطیلات نوروز امسال 31میلیون و812 هزار لیتر بنزین در این استان مصرف شد.
مسعود نیک تاج افزود: براساس آمارهای موجود میانگین مصرف روزانه بنزین درنوروز امسال در استان بوشهر 2 میلیون و 120هزار لیتر اعلام شده است.
وی بیان کرد: این میزان مصرف بنزین نسبت به مصرف یک میلیون و 700 هزار لیتر در روزهای عادی 20 درصد افزایش نشان می دهد.
نیک تاج درباره مصرف سی ان جی در استان بوشهر گفت: در تعطیلات نوروز امسال سه میلیون و 195هزار مترمکعب سی ان جی در این استان مصرف شده است.
وی بیان کرد: براساس آمارها میانگین مصرف روزانه سی ان جی در تعطیلات نوروزی در استان بوشهر روزانه 213 هزار مترمکعب است که نسبت به مصرف 174هزار مترمکعب در روزهای عادی 22 درصد افزایش نشان می دهد.
مدیرشرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه بوشهر گفت: درزمان حاضر 66جایگاه عرضه بنزین و 35 جایگاه سی ان جی در استان بوشهرفعال است.
سرپرست جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفت: امسال 751 امدادگر و از جمعیت جوانان در قالب 54 پایگاه امدادی و پست ایمنی و سلامت نوروزی در استان به مسافران نوروزی خدمات رسانی کردند. 
غلامرضا حاجیانی افزود: پست های ایمنی و سلامت در ورودی و خروجی و در نقاط پرتردد و مهم شهر به همت سازمان جوانان خدماتی شامل ارائه نکات ایمنی سفر از جمله رعایت نکات بهداشتی، غذایی و بهبود رفتار های ترافیکی (بهرفت) به مسافران ارائه کردند.

* 22 هزار نفر از خدمات هلال احمر بوشهر برخوردار شدند
وی ادامه داد: در قالب طرح امداد و نجات نوروزی 22 هزار و 84نفر از مسافران نوروزی از خدمات حضوری و درمان سرپایی این جمعیت بهره مند شدند.
حاجیانی افزود: در 199 ماموریت عملیاتی تیم های امداد و نجات هلال احمر در استان 968 نفر نجات یافتند و 41 نفر نیز برای تکمیل مراحل درمانی و رسیدگی بیشتر به نزدیکترین مراکز درمانی و بیمارستان اعزام شدند.
وی بیان کرد: در نوروز امسال، 74 مصدوم سوانح ترافیکی طی 34 عملیات رهاسازی شدند و با احتساب زلزله شهرستان دشتی و طوفان های رخ داده که باعث سیل و آب گرفتگی در استان شد 20 هزار و 410 نفر اسکان داده شدند.
فرمانده انتظامی استان بوشهر گفت: علاوه برامکانات و نیروهای موجود انتظامی دراین استان که به صورت معمول درحال خدمت رسانی هستند حدود 70 تیم سیار پلیس در تامین امنیت نوروزی مسافران این استان مشارکت داشتند. 
سردار خلیل واعظی افزود: در این زمینه با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف امدادی، خدماتی و قضایی هماهنگی‌های لازم انجام شد تا در صورت نیاز بکارگیری و همکاری لازم انجام شود. 
وی بیان کرد: تیم‌های پلیسی استان بوشهر برای تامین امنیت انتظامی و ترافیکی درتعطیلات نوروز در مکان‌هایی که محل ازدحام و تردد مردم مثل بنادر، سواحل، مکان‌های تاریخی و دیدنی به صورت پررنگ حضور داشتند. 

* آموزش و پرورش بوشهر به 179 هزار و 902 مسافر اسکان داد
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: نوروز امسال، 179 هزار و 902 مسافر نوروزی در 49 هزار و 973 خانوار در مدرسه های استان اسکان یافتند.
ناصر کرمی افزود: شمار اسکان جمعیت یاد شده درمدرسه های استان بوشهر نسبت به سال گذشته 5.7 درصد معادل 9 هزار مسافر افزایش نشان می دهد.
وی ادامه داد: آمار پذیرش خانوار فرهنگی نسبت به سال گذشته و خانوارهای غیرفرهنگی 20 درصد افزایش نشان می دهد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر یادآور شد: بر این اساس آمار اسکان نوروزی به 504 هزار و 539 نفرروز می رسد.
وی بیان کرد: شهرستان گناوه با اسکان 51 هزار و 944 نفر معادل 28.8 درصد و بوشهر با 44 هزار و 985 نفر معادل 25 درصد و دیلم با 22 هزار و 629 نفر معادل 12.5 درصد مسافران بیشترین درصد میزبانی را در بین شهرستان ها و مناطق استان به خود اختصاص دادند.

* 500 هزار نفر از گشت های دریایی بوشهر استفاده کرد
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: در ایام تعطیلات نوروز (25 اسفند تا 16 فروردین) 500 هزار نفر از گشت های دریایی این استان استفاده کردند.
سیاوش ارجمند زاده افزود: این آمار در مقایسه با سال گذشته 17 درصد کاهش دارد که عمده دلیل آن سیل استان های همجوار و شرایط نامساعد دریایی بود.
وی بیان کرد: برای ایمن سازی و نظارت بر فعالیت شناورها امسال تلاش شد درکنار فعالیت های رسمی تمام قایق و موتور لنج های دریایی داوطلب ارائه گشت های دریایی برای ارائه فعالیت ثبت نام کنند تا کار آنها درقالب تعریف شده انجام شود.
ارجمند زاده ادامه داد: با این وجود برخی از آنها خارج از این قالب خدماتی ارائه کردند که به دلیل نام نویسی نکردن آمار آنها در گزارش نهایی شمار استفاده کنندگان از گشت های دریایی لحاظ نشده است.
وی یادآورشد: درنوروز امسال 29 کشتی و لنج تفریحی در سواحل استان بوشهر خدمات گردشگری دریایی ارائه کردند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهارداشت: صدور مجوز پس از بازرسی شناورها، الزام به همراهی 2 قایق در کنار لنج‌های گردشگری، همراه داشتن جلیقه نجات و حضور ناجی غریق، نیروهای دریایی متخصص در هنگام پهلوگیری و جدا سازی شناور، الزام به حضور شناور ناجی، گاردبندی اسکله‌ها، نصب حلقه‌های نجات و حضور مستمر گارد بندر از جمله فعالیت‌های صورت گرفته برای حفظ ایمنی گردشگران دریایی استان بوشهر در ایام تعطیلات نوروز بود.

* 10 میلیون و 87 وسیله نقلیه در نوروز بوشهر تردد کرد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر گفت: براساس آمار تجمیعی در21 روز گذشته تردد 10 میلیون و87 هزار و593 وسیله نقلیه در جاده های این استان ثبت شده است.
حمید رضا علم افزود: براین اساس از25 اسفند 97 تا 16 فروردین ماه جاری در52 محور ورودی استان بوشهر تردد 817هزار و586 وسیله نقلیه ثبت شده است.
وی بیان کرد: همچنین دراین مدت تردد 799هزارو 499 وسیله نقلیه درمحورهای خروجی استان بوشهر به ثبت رسیده است.
علم گفت: در24 ساعت گذشته ازهفت محور ورودی استان بوشهر 37 هزار و999 تردد و در محورهای خروجی نیز35هزار و994 تردد وسیله نقلیه ثبت شد.
وی بیان کرد: محور ورودی استان بوشهر از کازرون به برازجان با10هزار و621 تردد بیشترین تردد را داشته است.
علم گفت: همچنین محورهای ورودی خوزستان - دیلم با 10هزار و 594 تردد، فیروزآباد - جم با پنج هزار و503، پارسیان - عسلویه با سه هزار و 839، محورلامرد- عسلویه با سه هزار و535، فراشبند - اهرم با 2هزار و567 و سیامکان - گناوه با یکهزار و340 تردد از دیگر محورهای پرتردد این استان به شمار می روند.
وی یادآور شد: در محورهای خروجی، محور دیلم - خوزستان با10هزار و 748 تردد بیشترین حجم خروجی را به خود اختصاص داده است.
علم گفت: محوربرازجان - کازرون با 9هزار و365، جم - فیروزآباد با 6هزار و317، عسلویه - پارسیان با 3هزار و671، عسلویه - لامرد با 3هزارو77، اهرم - فراشبند با هزار و 785 و گناوه - سیامکان با هزار و31 تردد پرترافیک ترین محورهای خروجی استان بوشهر معرفی شدند.
وی اضافه کرد: در اجرای طرح نوروزی امسال 30 اکیپ امداد رسانی درجاده ها و 17 راهدارخانه درمحورهای مختلف ارتباطی استان درآماده باش بودند.

* 12میلیون و 900 هزار شب اقامت در استان بوشهر به ثبت رسید
معاون امورعمرانی استانداری بوشهر گفت: براساس آمارهای موجود در تعطیلات نوروز امسال 12میلیون و 900 هزار شب اقامت گردشگران در این استان به ثبت رسید.
مهرداد ستوده افزود: همچنین سامانه های راهداری از آغاز تا پایان تعطیلات نوروزی 10میلیون و 400 هزار تردد را در جاده های این استان گزارش کردند.
وی بیان کرد: رتبه استان بوشهر در بخش جذب مسافران نوروزی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هنوز به طور رسمی مشخص نشده است.
ستوده یادآور شد: بررسی ها نشان می دهد توزیع سفر در نوروز امسال بخوبی انجام و مدت زمان ماندگاری مسافران نیز نسبت به سال گذشته افزایش نشان می دهد.
وی ادامه داد: افزایش ماندگاری مسافران نوروزی در استان بوشهر و افزایش میزان ورودی ها نسبت به خروجی ها بیانگر مهمان نوازی مردم این استان و احساس امنیت و آرامش مسافران در استان بوشهر است.
معاون امور عمرانی استانداری بوشهر گفت: هرچند آمارها بیانگر افزایش حضور مسافران نوروزی در استان است ولی به طور قطع یکسری کاستی هایی وجود دارد و تلاش می شود در قالب پروژه بوشهر توریسم 2022 شناسایی و نسبت به برطرف کردن آنها برای سال آینده اقدام شود.
وی یادآور شد: طرح گردشگری توریسم 2022 در شهرهای بوشهر، گناوه و کنگان، 24 روستا و2 منطقه عشایری استان به صورت پایلوت اجرایی شده است.
ستوده تاکید کرد: استان بوشهر در همه ابعاد دارای ظرفیت‌های گردشگری است که برای بهره‌مندی بیشتر گردشگران از ظرفیت‌های استان طرح گردشگری توریسم 2022 طراحی و عملیاتی شد.
وی بیان کرد: در طرح توریسم 2022 یک خیابان گردشگری در هر شهر تعیین شده که گردشگران بدون دغدغه ترافیک و تردد خودرو به ساحل دسترسی دارند.
ستوده افزود: طرح یاد شده از 25 بهمن سال 96 در شهرهای هدف عملیاتی و در قالب آن امکانات لازم برای گردشگران فراهم می‌شود.

*21 میلیارد ریال صنایع دستی در بوشهر فروش رفت 
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: در نوروز امسال 21میلیارد و 277 میلیون ریال محصولات صنایع دستی در این استان فروش رفت. 
ارغوان مهدی زاده افزود: تولیدات صنایع دستی استان بوشهر شهره جهانی دارد طوریکه در بازارهای جهانی از جمله اروپا و کشورهای مختلف آسیایی عرضه می ‌شود. 
وی بیان کرد: حصیربافی، صنایع دستی دریایی، عبابافی، گلیم بافی با نمادهای مختلف، گبه بافی، معرق ساقه گندم، سفال، زیورآلات از تراش سنگ، چرم، میناکاری روی مس، سفال و خاتم کاری از جمله صنایع دستی شاخص استان بوشهر به شمار می رود. . 
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: در تعطیلات نوروز 594 غرفه، 35 بازارچه و فروشگاه عرضه محصولات صنایع دستی در اقامتگاه های بوم گردی استان برپا شد. 
لیلا رحیمی افزود: فروش این میزان تولیدات صنایع دستی بیانگر رضایت گردشگران و کیفیت مناسب این تولیدات است. 
وی ادامه داد: صنایع دستی استان بوشهر از لحاظ نوع، جنس، رنگ وتنوع بی نظیر است و تلاش می شود در سال جاری با استفاده از همه ظرفیت ها در بخش مواد اولیه مناسب زمینه تولید با کیفیت محصولات فراهم شود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار