به همت وتلاش دوخیربوشهری:
بوشهر:به همت وتلاش دوخیر بوشهری مسکنی برای پناه شبانه معتادین و کارتن‌خواب‌هادر بوشهر آماده شد.
کد خبر: ۷۳۴۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲ 13 April 2019

بوشهر:به همت وتلاش دوخیر بوشهری مسکنی برای پناه شبانه معتادین و کارتن‌خواب‌هادر بوشهر آماده شد.

نگهداری افراد معتاد امروزه به معضلی جدی تبدیل شده، طوری که معتادان وارد خیابان ها شده و در مناطق خلوت اسکان می یابند یا کارتن خواب می شوند.

به گزارش «تابناک بوشهر»؛ در این بین، مشکل جدی تر این افراد در بوشهر طی فصل گرم سال رقم می خورد که از شرجی و گرما به برخی ایستگاههای مکانیزه اتوبوس پناه می برند که دارای وسایل سرمایشی هستند، از سویی سر و روی ژولیده این افراد موجب دلهره برخی زنان و نگرانی شهروندان می شود.

به عبارتی اگر در کلانشهرها، گرمخانه برای پذیرش افراد بی سرپناه و معتاد نیاز است، در مناطقی مثل بوشهر این فضا برای فصول گرم سال ضرورت بیشتری می یابد؛ موضوعی که سال گذشته «خلیج فارس» بارها به آن پرداخت، اما همت و اراده ای از سوی متولیان جهت ایجاد چنین مرکزی فراهم نشد.

حالا دو شهروند بوشهری آستین همت بالا زده و با درآمد شخصی شان مرکزی را بنا گذاشته اند تا بتوانند معتادان خیابانی و کارتن خواب را تحت پوشش حمایت خود قرار داده و اسکان دهند.

با «وحید اسماعیلی» 29 ساله دارای شغل آزاد و «احسان دهقان منفرد» 32 ساله کارمند و مدرس دانشگاه آزاد که دوستی شان را در مسیر یک اقدام خداپسندانه قرار داده اند به گفتگو نشسته تا درخصوص خدمات این مرکز بیشتر جویا شویم.

دهقان می گوید: زمستان 96 خبر توقیف یک متکدی بدون سرپناه از سوی شهرداری را شنیدم که پس از استحمام، وی را به زادگاهش در استان فارس انتقال دادند، از سویی خبرهایی که سال گذشته درباره ناراحتی همشهریان از حضور مردان بی سرپناه با ظاهری ژولیده در ایستگاههای اتوبوس دارای کولر منتشر شد، جرقه ای در ذهن من و دوستم ایجاد کرد تا روی ایجاد محلی برای نگهداری این افراد فکر کنیم.

اسماعیلی دیگر شهروندی که این همت را داشته نیز بیان کرد: در کلانشهرها مراکزی تحت نام گرمخانه برای پذیرش افراد بی سرپناه وجود دارد که با حمایت شهرداری ها ایجاد می شود، اما کمبود این مرکز در بوشهر احساس می شد، از این رو در نیمه دوم سال گذشته بود که هر دو نفر مقداری پول وسط گذاشته و پیگیر محلی برای اجاره و اخذ مجوزها شدیم.

دهقان با اشاره به اینکه مرکز سرپناه شبانه مردان معتاد و بی خانمان بوشهر از هفته گذشته پذیرش را آغاز کرده، دلیل زمانبر شدن این موضوع را اینگونه توضیح می دهد: معتاد یک بیمار است که بعضا از خانواده نیز طرد می شوند، اما نگاه خوبی در جامعه برای پذیرش آنها نیست و همین رها شدن، آسیب های آنها و مشکلاتی که بعضا برای جامعه رقم می زنند را بیشتر می کنند.

وی ادامه داد: با توانی که ما برای رهن و اجاره داشتیم، مالکین تا متوجه می شدند برای اسکان شبانه معتادین و کارتن خواب ها قرار است ملک شان مورد استفاده قرار بگیرد، عقب می کشیدند و همزمان با افزایش قیمت دلار، برای تامین تجهیزات مرکز هم دست مان تنگ شد. نهایتا یک خانه در خیابان بهشت صادق، کوچه سالن حجاب توانستیم رهن کنیم که انصافا مالک آن وقتی متوجه نیت ما شد، همکاری خوبی داشت.

به گفته وی، با همکاری موثر پولادی ریشهری مدیرکل بهزیستی استان و احمدی معاون پیشگیری این سازمان که در هفته های پایانی سال و فراتر از روال مرسوم اداری، کمیسیون تشکیل داده و مجوز ایجاد اولین سرپناه شبانه مردانه معتادین و افراد بی سرپناه را صادر کرد، تجهیزات را خریداری و توانستیم از 17 فروردین امسال پذیرش افراد بی سرپناه را شروع کنیم.

صاحب امتیاز این مرکز با اشاره به اینکه امکان اسکان 20 نفر در شب دارند، اظهار داشت: هدف و رسالت اصلی تامین محل خواب برای معتادان کارتن خواب و خیابانی، توزیع یک وعده شام و صبحانه ساده، تامین امکانات برای استحمام و بهداشت فردی، ارجاع به مراکز بهداشتی در صورت نیاز، کلاس آموزشی در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی مواد مخدر و اعتیاد است.

اسماعیلی ادامه داد: البته هدف بزرگتر ما این است که در صورت امکان با خانواده ها و سایر افراد برای بازگشت فرد به شرایط بهتر مشاوره کرده و در ادامه با کمک اداره فنی و حرفه ای، یک مهارت را برای این افراد آموزش دهیم تا فرصتی برای بازگشت به جامعه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه اولیه ما شناسایی و جذب معتادین خیابانی و کارتن خواب است، ولی در اصل برنامه ما توانمند کردن آنها، هدایت به سوی درمان و بهبودی از بیماری اعتیاد است که در دستور کار این مرکز می باشد.

وی زمان کاری این مرکز برای معتادین را 12 ساعت دانست و گفت: از ساعت 7 شب تا 7 صبح پذیرای این افراد هستیم و معتادین تا زمانی که بی خانمان هستند در مرکز نگهداری می شوند.

او درباره نحوه پذیرش افراد در مرکز می گوید: یک نیروی اجرایی در مرکز داریم که پاک شده اعتیاد است و در طول روز در بافت قدیم و محلات حضور می یابد و افراد بی سرپناه را به مرکز معرفی می کند، همچنین اگر دستگاههای حمایتی و شهروندان، مردان بی سرپناه را معرفی کنند، از ساعت 7 تا 10 شب نسبت به پذیرش آنها اقدام می شود.

تنها نیروی اجرایی مرکز هم  با بیان اینکه در زمان خدمت وظیفه در بهداری فعالیت کرده و برخی اقدامات موردنیاز مددجویان مثل تعویض پانسمان و نیازهای اولیه درمانی تا قبل از ارجاع به پزشک را انجام می دهد، گفت: چون مدتی درگیر اعتیاد بوده و اکنون پاک شده ام، چنین افرادی را بهتر درک کرده و تلاش می کنیم با برخی آموزش ها و گفتار درمانی، زمینه فاصله گرفتن از این بیماری و معرفی به کمپ های ترک اعتیاد را برای آنها فراهم کنم.

دهقان درباره هزینه هایی که تاکنون برای این مرکز به همراه دوستش انجام داده گفت: 20 میلیون تومان رهن به همراه ماهیانه یک میلیون تومان اجاره محل فعلی می باشد، ضمن اینکه حدود 20 میلیون تومان تاکنون تجهیزات مثل تختخواب ها، تعمیرات منزل، یخچال و آبسردکن، نصب دوربین مداربسته انجام شده است.

وی با بیان اینکه هنوز قادر به تامین کولر برای 3 اتاق این مرکز نشده ایم، گفت: افزایش قیمت ها، برنامه ریزی ما را برای تامین کولر به هم ریخت، ولی تلاش داریم این موضوع را حل کنیم، اگر هم خیرین تمایل به کمک در این امر داشته باشند، استقبال می کنیم.

اسماعیلی نیز گفت: هزینه روزانه پذیرش یک فرد بی سرپناه با یک وعده شام و صبحانه، امکان استحمام و نظایر آن حدود 25 هزارتومان می باشد که در این راستا نیازمند حمایت های مادی و معنوی مسئولین و خیرین هستیم، ضمن اینکه جا دارد از استقبال و دلگرمی دکتر امیری شهردار بوشهر و خانم شمشیری رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تشکر کنیم که پس از مطلع شدن از فعالیت این مرکز، قول حمایت داده و ما را به این کار دلگرم کردند.

دو دوستی که با همکاری یکدیگر بنای مرکز سرپناه شبانه معتادین و افراد بی سرپناه بوشهر را برپا کرده اند، بزرگترین نگرانی شان را نه هزینه های ادامه این کار می دانند، بلکه از دست دادن محل فعلی مرکز را بزرگترین دغدغه شان می دانند و توضیح می دهند: چون در جامعه ذهنیت خوبی درباره افراد معتاد و بی سرپناه نیست، نگران اعتراض همسایگان و فشار به مالک برای پایان قرارداد هستیم، برای همین فعلا تابلوی بیرون را نصب نکرده ایم.

آنها ادامه می دهند: برای برقراری امنیت مرکز، حیاط و اتاق ها به دوربین های مداربسته تجهیز شده و افرادی که وارد می شوند، برایشان پرونده هویتی تشکیل می دهیم، از این رو امیدواریم با گذشت مدت زمان بیشتری از فعالیت مرکز، شاهد اعتماد بیشتر همسایگان نیز باشیم.

گفتنی است این مرکز با مجوز بهزیستی استان بوشهر در خیابان بهشت صادق بوشهر فعال است و شماره تماس 09399310816 برای معرفی افراد بی سرپناه و کمک های خیرین می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار