بوشهر: رییس سازمان جهادکشاورزی استان اولین بار این خبر را مطرح کرد و رییس اتاق بازرگانی بوشهر هم قول اجرای آن تا پایان سال 97 را داد، اما مشخص شد روال اداری بوشهر کاری بر سر سرمایه گذار آورد که عطای کار را به لقایش بخشید و به چابهار رفت!
کد خبر: ۷۳۲۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶ 08 April 2019

بوشهر: رییس سازمان جهادکشاورزی استان اولین بار این خبر را مطرح کرد و رییس اتاق بازرگانی بوشهر هم قول اجرای آن تا پایان سال 97 را داد، اما مشخص شد روال اداری بوشهر کاری بر سر سرمایه گذار آورد که عطای کار را به لقایش بخشید و به چابهار رفت!

بوشهر: «قطری ها در بوشهر کشتارگاه می سازند و با واردات دام زنده از استرالیا، ضمن تامین بازار استان، به صادرات آن نیز خواهند پرداخت.»

به گزارش «تابناک بوشهر»؛ مطلب بالا را رییس سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر در مهرماه سال گذشته طی مصاحبه با خبرگزاری ایرنا بیان کرده و این طرح را از نتایج سفر قطر هیات بوشهری شامل استاندار، مدیران اقتصادی و فعالان تجاری ارزیابی کرده بود.

محمد تقی منوچهری ادامه داد: این فعالیت ضمن اینکه به تامین گوشت قرمز استان و کشور با قیمت مناسب تر منجر می شود، به دلیل صادرات محور بودن آن، می تواند اشتغالزایی مطلوبی هم برای نیروهای ایرانی داشته باشد.

همچنین در آذرماه سال گذشته رییس اتاق بازرگانی بندر بوشهر نوید داد که تا پایان سال واردات دام زنده به بوشهر عملی می شود.

خورشید گزدرازی در نشست خبری اظهار داشت: قرار است شرکت قطری با فراهم کردن زیرساخت های قرنطینه و دامپزشکی در بوشهر، با انتقال دام از استرالیا به بوشهر، علاوه بر تامین بازار گوشت استان و کشور، نیاز قطر را هم تامین نموده و زمینه ساز اشتغال و فرصت های اقتصادی جانبی برای بوشهر باشد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذار قطری در حال رفع نواقص زیرساخت ها مثل کشتارگاه چاهکوتاه می باشد، ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال 97 شاهد اجرایی شدن این تفاهم نامه باشیم.

آخرین اظهارنظر در این خصوص مربوط به رییس سازمان دامپزشکی ایران بود که در دیماه سال گذشته از صدور مجوز واردات دام زنده به بوشهر خبر داد.

علیرضا رفیعی پور در حاشیه سفر به بوشهر گفت: بوشهر به عنوان استان پایلوت در انتقال دام زنده تعیین شده که در این راستا سرمایه گذاران قطری با کشتی از استرالیا دام را وارد و در مراکز قرنطینه که تایید و مجوز آن را صادر نموده ایم، تخلیه می کنند. سپس به کشتار و فرآوری اقدام می شود.

در شرایطی که انتظار می رفت با واردات دام زنده، ضمن تامین گوشت قرمز موردنیاز استان با قیمت مناسب تر، زمینه ساز اشتغال جدید باشد، اما تقویم سال 1397 بسته شد و این وعده محقق نگردید.

به عبارتی، وعده های پرطمطراق مسئولان استانی برای واردات دام زنده هیاهو برای هیچ بود و خبر می رسد سرمایه گذار قطری سر از چابهار درآورد!

اتفاقی که به گفته یک منبع آگاه، به دلیل موانع پیش آمده و معطلی چندماهه روال اداری در بوشهر بوده و باعث شد عطای فعالیت در این استان را به لقایش ببخشد.

ما به تعهدات مان عمل کردیم و منتظر سرمایه گذاریم

رییس سازمان جهادکشاورزی استان که نخستین وعده درباره واردات دام زنده به بوشهر را داده بود، درخصوص اجرایی نشدن این موضوع می گوید: تعهداتی که برعهده ما بود، واگذاری قرنطینه دامپزشکی بوشهر در روستای احمدی بوشهر، زمین مجاور آن برای قرنطینه تعداد بیشتر دام و زمینی کنار کشتارگاه چاهکوتاه برای نگهداری دام آماده کشتار عملی شد و منتظر سرمایه گذاریم.

محمدتقی منوچهری درباره سرنوشت این طرح می گوید: اکنون سرمایه گذار قطری باید درخصوص برنامه ای که داشته اقدام کند، چون ما تعهدات مان را انجام دادیم.

مدیرکل دامپزشکی استان نیز می گوید: درخصوص واردات دام زنده، سرمایه گذار سه درخواست داشت که در این راستا قرنطینه دامپزشکی بوشهر در روستای احمدی به متراژ 2.5 هکتار در اختیار وی قرار گرفت، همچنین زمینی در کنار قرنطینه به متراژ 4.5 هکتار برای طرح توسعه و زمین دیگری در مجاور کشتارگاه چاهکوتاه برای نگهداری دام آماده واگذاری است.

مرتضی بحرانی  ادامه داد: کشتارگاه چاهکوتاه ظرفیت روزانه کشتار 300 راس دام دارد که سرمایه گذار متعهد بود ظرفیت آن را به 8 هزار راس دام برساند.

وی افزود: روال اداری واگذاری زمین به سرمایه گذار نیازمند مجوزهایی بود و نهایتا با تمهیداتی که پیش بینی کردیم، بصورت اجاره 10 ساله در اختیار وی قرار می گیرد، اما با وجود دستوراتی که استاندار برای تسریع در کار صادر و با مسئولیت خود، برخی پروسه ها حذف شد و در بهمن ماه پارسال آماده واگذاری زمین بودیم، ولی سرمایه گذار به چابهار تمایل نشان می داد و اقدام دیگری در بوشهر انجام نداد.

رییس اتاق بازرگانی بندر بوشهر که وعده واردات دام زنده تا پایان سال 97 را داده بود هم مشکل را از ساختار اداری استان می داند که سرمایه گذار را بی انگیزه و ناامید کرد.

خورشید گزدرازی اظهار داشت: سرمایه گذار قطری با بررسی بازار ایران به این نتیجه رسیده بود که بوشهر مناسب ترین فرصت برای واردات دام زنده از استرالیا و سپس صادرات آن می باشد، ضمن اینکه تجهیزات و کشتی های لازم را نیز در اختیار داشت یا پیش بینی کرده بود، اما متاسفانه برخی ساختارهای اداری چنان طولانی شد که وی را بی انگیزه کرد.

گزدرازی افزود: این درحالیست که استاندار با مسئولیت خود، برخی روندها برای انجام این کار را حذف کرد، ولی ساختارهای اداری طوری پیش رفت که یک سرمایه گذار مشتاق و آماده بکار، بی انگیزه شد. البته اگر امروز عزم و اراده ای در استان باشد، می توان طی چندماه واردات دام زنده در بوشهر را استارت زد و در ادامه وی را در بوشهر ماندگار نمود.

بی نتیجه ماندن واردات دام زنده به بوشهر با همه امیدواری هایی که توسط مسئولان مطرح گردید، مشتی نمونه خروار از سرنوشت تلخ سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی در استان بوشهر است.

سرمایه گذاری هایی که البته در چابهار و استان های شمالی برای واردات دام زنده به نتیجه رسید، اما در بوشهر آنقدر زمانبر شد که متقاضی مربوطه عطای کار را به لقایش بخشید و آنطور که خبر می رسد، سراغ چابهار رفت.

اتفاقی که می توانست بوشهر را به پایلوت واردات دام زنده کشور و در ادامه ایجاد زنجیره های ارزش افزوده این فعالیت مبدل کند و اشتغالزایی و کاهش قیمت گوشت از دستاوردهای آن باشد.

قطعا همین برخورد غیرحرفه ای ساختار اداری استان با سرمایه گذاری باعث شده که همواره در پایش های کسب و کار یا رونق تولید که بصورت فصلی توسط نهادهای تخصصی منتشر می شود، بوشهر را در رتبه های استان های پایین و ناموفق کشور قرار بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار