کد خبر: ۷۲۵۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵ 16 March 2019

سالی که گذشت

مجید خورشیدی*/سالی که گذشت

در میانه اسفند ۱۳۹۶ بود که به واسطه اعتماد و حسن نظر جناب آقای گراوند استاندار محترم بوشهر کسوت خدمت در حوزه معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی را به تن کردم. در یک سالی که گذشت با عنایات استاندار محترم، معاونین ایشان، فرمانداران، فرماندهان نظامی و انتظامی، مدیران ستادی و اجرایی و به عبارت دقیق تر همه اعضای محترم شورای اداری و تامین استان بوشهر، روحانیت معظم علی الخصوص نماینده محترم ولی فقیه در استان و نماینده محترم مردم در مجلس خبرگان، و نمایندگان مردم شریف استان در مجلس شورای اسلامی و با حمایت و همراهی مردم خونگرم و مهربان، دستاوردهایی کسب شد که بر خود لازم می دانم مراتب سپاسگزاری ام را از همه این همراهی ها ابراز نمایم.

یک سال پس از آغاز فعالیت در جایگاه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر، واپسین روزهای سال، فرصتی مناسب برای بازبینی عملکردهاست. با این باور راسخ که مردم، مرجع قضاوت واقعی درباره عملکرد مسوولان می باشند گزارشی مختصر به حضور مردم شریف و نجیب استان بوشهر تقدیم می گردد:

 ۱. حوزه سیاسی:
ایجاد فضای با نشاط سیاسی  توام با آرامش را اولویت کاری خود اعلام کرده بودم و در نخستین جلسه  در سال ۹۷ بر افتتاح خانه احزاب استان بوشهر به عنوان پیش نیاز توسعه سیاسی و عامل تقویت کننده رابطه دو سویه دولت و مردم در این دیار تاکید شد. خوشبختانه خانه احزاب استان بوشهر در دی ماه ۹۷ افتتاح و انتخابات خانه احزاب با حضور ۲۳ تشکل سیاسی از ۳ نحله اصلاح طلبان، اعتدال گرایان و اصول گرایان برگزار گردید.

کسب رتبه برتر کشور در طرح ارزیابی مدیریت سیاسی استان ها و ایجاد بستر آرام برای فعالیت های سیاسی در سطح استان، حاصل تلاش مجموعه دفتر سیاسی بوده است.

همراهی، همفکری و یگانگی اعضای محترم شورای تامین استان در موفقیت این رویکرد بی نظیر و مثال زدنی بوده و زبانزد همه مقامات مسولی بوده که از مرکز به استان آمده اند.

از ویژگی های مهم تاریخی اقتصادی و اجتماعی مردمان این دیار تجارت دریایی و صیادی بوده است. برای استمرار این سنت و رفع مشکلات فرا روی لنجداران، ناخدایان و جاشوان، استانداری بوشهر تلاشهای فراوانی نمود.

یکی از مهم ترین چالش های در سطح کشور مسائل کارگری و تجمعات اعتراضی اقشاری و اجتماعی می باشد. کوشش ما در مجموعه استانداری بر این مبنا استوار بوده که در مواجهه با اعتراضات صنفی و مسالمت آمیز، ضمن پیشگیری از امنیتی شدن فضا و فرا رفتن تجمعات از سطح انتظامی؛ امنیت لازم را برای بیان و ابراز اعتراضات مسالمت آمیز فراهم آوریم. برگزاری تجمعات در برازجان در اعتراض به کم آبی در کمال آرامش و تجمعات مختلف کارگری موید این رویکرد بوده است.  

در خصوص مسائل مرتبط با کارگران تمام تلاش ها بر احقاق حقوق حقّه کارگران و جلوگیری از انباشته شدن مطالبات معوقه بوده است. با پیگیری مستمر موضوعات مرتبط با کارگران در کمیسیون کارگری، مشکلات صنفی کارگران به حداقل رسید. خوشبختانه هم اکنون حقوق و دستمزد پرداختی کارگران زحمت کش نسبتا به روز شده و این حداقل انجام وظیفه در برابر این قشر شریف و سخت کوش بوده است.  
 
۲- حوزه بانوان، خانواده و جوانان:
در اجرای سیاست دولت مبنی بر استفاده از توان و قابلیت های بانوان در بخش های مختلف و ارتقای سهم مدیریتی بانوان  به ۳۰ درصد، روند انتصاب بانوان در پست های مدیریتی در استان بوشهر روبه افزایش بوده است و در حال حاضر ۶۵ نفر معادل ۱۴ درصد بدنه مدیریتی این استان را  بانوان تشکیل می دهند.

بانوان شایسته با اعتماد به نفس بالا تاکنون ثابت کرده اند هرجا به آنها اعتماد شده  بیش از حد انتظار  تعهّد خود را ایفا نموده اند و بدون اغراق، مدیران زن از جمله کارآمدترین مدیران استان بوشهرمی باشند. همچنین تلاش وافری برای افزایش بهره وری از توان جوانان در مدیریت ها بکار آمد. در این مدت بسیاری از مدیریت ها به جوانان سپرده شد و مشاوران جوان دستگاههای مختلف نیز تعیین و منصوب شدند.  

راه اندازی نخستین خانه گفت و گو در آبان ماه سال جاری این مرکز با هدف آموزش مهارت ارتباطی و پیش از ازدواج به زوج ها، حل تعارض های ارتباطی و اختلاف زوج های در شرف طلاق و آموزش کاهش آسیب برای زوج های جدا شده و فرزندان آن ها ایجاد و روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هر هفته پذیرای مراجعان محترم است.  
 
۳. حوزه اجتماعی و فرهنگی:
فعال سازی و توانمند سازی سازمان های مردم نهاد از بخش هایی بوده که بیشترین رشد را داشته است. در دولت تدبیر و امید عدد سمن ها از کمتر از ۲۰ به بالای ۲۰۰ رسیده است. روند رشد ۱۰ برابری ایجاد و ثبت سمن ها در ۶ سال، در سال گذشته نیز حفظ شده است.     

تدوین و رونمایی اطلس و سند توسعه اجتماعی استان در سال جاری؛ گامی موثر در نقش آفرینی ظرفیت ها، فرصت ها و امکانات در فرایند توسعه اجتماعی می باشد. در این سند علاوه بر مبانی مفهومی و نظری توسعه اجتماعی، شاخص ها و نماگرها و برنامه های توسعه اجتماعی استان بوشهر مورد بررسی قرار گرفته است.  

در زمینه گسترش فضای شادی و نشاط، علاوه بر ادامه طرح موفّق نشاط اجتماعی؛ طرح کاروان نشاط و امید در دهه فجر سال جاری در ۲۰ روستای استان بوشهر به اجرا در آمد که علاوه بر ایجاد فضای مفرّح، خدمات بهداشتی و درمانی مانند بینایی و شنوایی سنجی و یونیت های سیار دندان پزشکی رایگان، غرفه های مشاوره خانواده نیز به روستائیان ارائه گردید.  

در تمامی برنامه ها تلاش برای اعتلای هر چه بیشتر فرهنگ و هنر بومی و تسهیل در جهت معرفی هر چه بهتر سبک زندگی و آداب و رسوم مردم استان بوشهر از اهداف استانداری بوده است. توجه به بافت قدیم بوشهر از جمله عمارت کم نظیر ملک از جمله این تلاش ها بوده است.
 
سخن پایانی

بار دیگر بهار جان ها از راه می رسد و زمین خسته  را نوید رویش دوباره می دهد. ستایش پروردگاری که نو شدن را جامه ایی برای خلقت دوباره انسان و اندیشه او کرد. سالی که گذشت با همه فراز و نشیب و سختی و شیرینی هایش آموزه های فراوان داشت. آموزه هایی که برای ما سرمایه گران بهایی است

این جانب ضمن سپاس و قدردانی صمیمانه از زحمات و تلاش های همکاران ارجمند در مجموعه معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر، امیدوارم سال پیش روی سالی سرشار از موفقیت های سترگ برای ملت عزیز ایران و  به خصوص هم استانی های عزیز بوشهری باشد. 
بدان امید  

 *معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار