کد خبر: ۷۱۵۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴ 17 February 2019

بوشهر- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: میزان آب موجود درمخزن سد رئیسعلی دلواری به 213 میلیون مترمکعب افزایش یافت که 30 درصد کل حجم ذخیره این سد است.

شاپور رجایی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: سد رئیسعلی دلواری قبل از بارندگی هفته گذشته 164میلیون مترمکعب آبگیری شده بودکه در بارندگی اخیر با 49 میلیون مترمکعب آبگیری میزان ذخیره آب سد به 213 میلیون مترمکعب رسید.
وی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت 695 میلیون مترمکعبی سد رئیسعلی دلواری هم اکنون 30 درصد مخزن آبگیری شده است که نسبت به سال گذشته در این تاریخ که 103 میلیون مترمکعب بوده 110 میلیون مترمکعب افزایش نشان می دهد. 
وی یادآور شد: همچنین سد مخزنی سنا با ظرفیت 1.2میلیون مترمکعب و سد تنگ ارم نیز با 4.2 میلیون مترمکعب سرریزشده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: هرچند جبران خشکسالی های پی درپی سال های گذشته نیازمند بارندگی های موثر بیشتری است اما با توجه به اینکه بارندگی اخیر با شدت پایین و دوره زمانی طولانی انجام شده است مشمول بارندگی های نفوذی و موثر بر آب های زیر زمینی است.
رجایی اضافه کرد: افزون براین در بارندگی های اخیر آبخوان های شهرستان جم، دشتی، دشتستان و تنگستان نیز تغذیه خوبی صورت گرفته است که اثرات آن در روزهای آتی اندازه گیری و اعلام خواهد شد. 
وی اظهار داشت: باتوجه به بارندگی های مناسب سال جاری و افزایش 170 میلیون متر مکعبی ذخیره سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد که بخش عمده آب آشامیدنی استان بوشهر از این سد تامین می شود، نسبت به سال گذشته انتظار می رود در بخش آب آشامیدنی با مشکلات کمتری روبرو شویم ولی در بخش آب کشاورزی تاثیر چندانی نداشته و با انباشتی از کسری منابع آبی که بیشتر غیرقابل جبران است روبرو هستیم. 
مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر اظهار داشت: سیاست و جهت گیری وزارت نیرو کاهش تدریجی وابستگی به منابع آبی خارج از استان و تامین آب ازمنابع داخلی استان بوشهر است که در این ارتباط شیرین سازی آب دریا در دستور کار قرار دارد.
رجایی ادامه داد: در این ارتباط تصویب ساخت آب شیرین کن هایی برای شهرهای آبپخش و سعدآباد، دالکی و وحدتیه، برازجان انجام شده است.
وی بیان کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان برنامه ششم توسعه باید میزان وابستگی منابع آبی استان بوشهر به فارس به کمترین میزان ممکن و قطع این وابستگی منجر شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: هرچند ما به کمبود منابع آب استان فارس در بخش آشامیدنی و کشاورزی اذعان داریم اما بخش آب در چارچوب مرز سیاسی دو شهرستان نیست و تابع مدیریت بهم پیوسته حوزه آبریز است. 
رجایی ادامه داد: گرچه کاهش تدریجی و قطع وابستگی آب شرب استان بوشهر از منابع شهرستان کازرون هدف گذاری شده اما 85 درصد حقابه آب های سطحی بخش کشاورزی استان وابسته به استان های بالادست است. 
وی یادآور شد: براساس سیاست های موجود هدف ما قطع وابستگی آب آشامیدنی استان به منابع آب استان فارس است اما در بخش کشاورزی تابع مسائل مدیریت به حوزه آبریز هستیم و بایستی به عنوان حقابه قدیمی و تاریخی از آن بهره مند باشیم. 
رجایی گفت: در زمان حاضر روزانه به صورت میانگین 325 هزار مترمکعب آب در استان بوشهر تولید می شود که ازاین میزان 60 هزار مترمکعب معادل 20 درصد مربوط به آب آشامیدنی است.
وی گفت: با توجه به مجوزهای صادر شده برای احداث 32 هزار مترمکعب آب شیرین کن در استان بوشهر بیش از 50 درصد از این وابستگی کم می شود و در برنامه هفتم تلاش می شود این وابستگی به صورت کامل قطع شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار