کد خبر: ۷۱۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵ 10 February 2019

بوشهر: براساس قانون تأمین اجتماعی باید 9 بیست و هفتم درآمدهای استان (یک سوم) برای درمان بیمه شدگان هزینه نماید، چیزی حدود 800 میلیارد تومان، ولی با توجه به عملکرد سال گذشته که فقط 240 میلیارد تومان به استان تخصیص یافته، احتمالا تا پایان سال 1397 شاهد عملکردی مشابه سال قبل هستیم و سهم ما روانه استان های دیگر می شود!

غلامحسین کروبی

 به گواه مستندات، 83 درصد از جمعیت استان بوشهر تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند. (رحیم اردلان معاون اداری مالی سازمان تامین اجتماعى کشور در آذرماه 96 در دیدار با استاندار بوشهر گفته بود: استان بوشهر بیشترین ضریب نفوذ تامین اجتماعی را در میان استان ها دارد و 83 درصد مردم این استان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند).

در این بین، یکی از تعهدات و تکالیف قانونی تأمین اجتماعی به بیمه شدگان، موضوع مهم درمان آنهاست. (آیین نامه اجرایى قانون الزام سازمان تأمین اجتماعی بـه اجـراى بندهاى الف و ب ماده  « 3» قانون تأمین اجتماعى مصوب اردیبهشت 1369)

از سوی دیگر برابر قانون، تأمین اجتماعی مکلف است نه بیست و هفتم  (یک سوم) از درآمدهای حاصل از حق بیمه را به درمان بیمه شدگان اختصاص دهد و 7 بیست و هفتم را برای درمان هزینه کند و 2 بیست و هفتم باقیمانده را برای دوران بازنشستگی ذخیره نماید.

در همیین زمینه، دکتر عباس کبریایی زاده، رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی گفته: ما مکلف هستیم 7 بیست و هفتم حق درمان را در بخش درمان هزینه کنیم و 2 بیست و هفتم باقی مانده نیز برای دوران بازنشستگی ذخیره می‌شود. بنابراین 7 بیست و هفتم گفته شده عینا بابت درمان هزینه می‌شود و اگر هم مواردی باشد، در محاسبات اکچوئریال در نظر گرفته می‌شود. با اطمینان اعلام می‌کنم در حال حاضر  همه سهم 7 بیست و هفتمی سرانه درمان را خرج درمان می‌کنیم.

در استان بوشهر با ضریب 83 درصدی بیمه شدگان، در سال 97 بودجه درمان تأمین اجتماعی استان 2 هزار و 400 میلیارد تومان می باشد.

از این رو، بر اساس قانون تأمین اجتماعی باید 9 بیست و هفتم (یک سوم) یعنی حدود 800 میلیارد تومان برای درمان بیمه شدگان هزینه نماید ولی با توجه به عملکرد سال گذشته که فقط 240 میلیارد تومان تخصیص یافت، محتمل است که تا پایان سال 1397 شاهد عملکردی مشابه سال قبل باشیم.

این در حالی است که اگر سهم درمان در استان هزینه نشود، حق بیمه شدگان بوشهری در استان های دیگری هزینه می شود و مردم استان به شدت درگیر مشکلات و کمبودها در حوزه درمان و سلامت هستند.

از آنجا که تکلیف قانونی درمان تأمین اجتماعی از یک سو و عملکرد استان از سوی دیگر کامل مشخص و وضعیت درمانگاه ها و بیمارستان های تأمین اجتماعی نیز روشن است، بیمه شدگان منتظر پاسخگویی و رسیدگی مسؤلین ذیربط و ورود جناب استاندار، نماینده ولی فقیه در استان ، نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار