در جلسه شورای شهر بوشهر مطرح شد؛
بوشهر: شورای شهر بوشهر درخصوص احداث تقاطع غیرهمسطح میدان شهید مطهری و بخشودگی عوارض 144 واحدی مسکن مهر (شهرک نیایش) مصوبه داشت.
کد خبر: ۷۰۸۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹ 28 January 2019

بوشهر: شورای شهر بوشهر درخصوص احداث تقاطع غیرهمسطح میدان شهید مطهری و بخشودگی عوارض 144 واحدی مسکن مهر (شهرک نیایش) مصوبه داشت.

به گزارش «تابناک بوشهر»؛ در ابتدای این نشست که اعضا، شهردار و مدیرکل راه و شهرسازی استان در صحن حضور داشتند، تاخیر ابوذر دهدار رییس شورا برای حضور در جلسه، منجر به تاخیر در نشست شد.

پس از شروع جلسه، رستمی مدیرکل راه و شهرسازی استان هدف از حضور در جمع اعضای شورا را کسب مصوبه ای درخصوص پروانه ساختمانی واحدهای مسکن مهر شهر بوشهر دانست و گفت: از مجموع 660 واحد مسکن مهر که در شهر بوشهر قرار دارد، 144 واحد آن در شهرک نیایش باقی مانده که درخواست داریم شورا پروانه ساختمانی آن را با نرخ سال 90 که شروع پروژه بوده محاسبه نماید.

وی ادامه داد: در آن سال، قانونی نیز درخصوص اینکه حداکثر دریافتی شهرداری ها بابت پروانه مسکن مهر 10 هزار تومان باشد وجود داشته و ما نیز 45 میلیون تومان به حساب شهرداری واریز کرده و قرار بود بقیه اقدامات برای دریافت پروانه ساختمانی انجام شود که زمانبر شد.

به گفته وی، درصورت موافقت شورای شهر با لایحه شهرداری که هزینه پروانه ساختمانی این واحدهای مسکن مهر با نرخ سال 90 محاسبه شود، فشار کمتری بر مالکان مسکن مهر که اقشار ضعیف هستند وارد می شود و زمینه برای دریافت پروانه پایان کار فراهم می گردد.

اگر این بخشودگی تصویب شود، باید برای سایر شهروندان نیز اجرایی گردد

در این بین، طاهره شمشیری عضو شورا گفت: فکر نمی کنم بخشنامه ای که شهرداری ها را ملزم به دریافت بخش اندکی از پروانه ساختمانی کند درحال حاضر قابلیت اجرایی داشته باشد، ضمن اینکه اگر شهرداری بخواهد از جرایم در این خصوص گذشت کرده و با نرخ سال 90 پروانه مسکن مهر را دریافت کند، باید برای سایر شهروندان نیز که چنین مشکلی دارند، همین رویه را دنبال کرد، درحالی که اینگونه نیست.

وی ادامه داد: اما اگر به هر طریقی اعضای شورا به لایحه شهرداری رای دادند، واقعا در قبال این بخشودگی عوارض که برای سایرین با نرخ روز محاسبه می شود، راه و شهرسازی چه امتیازی برای شهر قائل می شود که بتواند عدم دریافتی شهرداری را به نوعی جبران کند؟

رستمی مدیرکل راه و شهرسازی نیز گفت: مسکن مهر شرایط خاصی دارد و اقشار ضعیفی در آن می باشند، از این رو درخواست کردیم که پروانه ساختمانی با همان نرخ سال 90 باشد که مبلغی در آن مقطع به حساب شهرداری واریز شده، نهایتا اگر شورا مصوب نکند، کار به هیات حل اختلاف کشیده می شود که مبلغ بالاتری تعیین می کند، اما به همین میزان فشار بالاتری به متقاضیان وارد می آید.

وی ادامه داد: اینکه اگر شورا این موضوع را مصوب نکند، بنده آدمی نیستم که شهر را بایکوت کنم و قطعا از هر فرصتی برای کمک به بوشهر و شهرداری کم نمی گذارم. کما اینکه قبلا در برخی موارد مقاومت های بنده به سود شهرداری، بعضا منجر به درگیری من با برخی شد.

هاشم زاده و دهدار عضو و رییس شورا نیز در سخنان خود رستمی مدیرکل راه و شهرسازی را حامی شهر بوشهر دانستند و بر تصویب این بخشودگی برای مسکن مهر تاکید کردند.

همچنین دهدار رییس شورا در پایان از مدیرکل راه و شهرسازی درخواست کرد: مشاوری توانمند درخصوص بازنگری طرح جامع به شورا معرفی کنید، برای اختصاص زمین جایگزین نیروگاه اتمی در خیابان سنگی (یگان ویژه سابق) اقدام و ما نیز قول می دهیم آن را صرفا برای کاربری پارکینگ مورد استفاده قرار دهیم، همچنین موضوع طرح جدید ساخت و ساز محلات تنگک ها که مصوب شورای عالی شهرسازی می باشد زودتر اجرایی شود.

در همین خصوص رستمی ضمن موافقت با پیشنهادات، گفت: درباره اختصاص زمین جایگزین به اراضی نیروگاه اتمی قولی نمی دهم، چون شدنی نیست. این زمین کاربری مسکونی دارد و ما در طرح تفضیلی به کاربری فضای سبز تغییر داده ایم. از این رو مقاومت درخصوص عدم ساخت و ساز در آن غیرقانونی است و حتی از سوی سازمان انرژی اتمی به وزیر راه و شهرسازی شکایت شده است. با این حال، از نیروگاه خواسته شده علاوه بر 4 هزارمتر عقب نشینی، کمک های دیگری در پروژه ساختمانی خود در زمین یگان ویژه سابق به شهر نمایند.

نهایتا لایحه شهرداری درخصوص درخواست راه و شهرسازی برای محاسبه پروانه ساختمانی پروژه 144 واحدی مسکن مهر فجر (شهرک نیایش) به رای گذاشته شد که همه اعضا به جز شمشیری به آن رای مثبت دادند.

گفتنی است در زمان طرح این لایحه، اکبر توسلی عضو شورا در صحن حضور نداشت.

مصوبه شورای شهر درباره تقاطع غیرهمسطح

همچنین شورای شهر با لایحه شهرداری درخصوص سپردن نظارت پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان شهید مطهری به شرکت طراح آن موافقت کرد.

البته برزگرزاده و توسلی دو عضو شورا با اشاره به مبلغ یک میلیارد و 280 میلیون تومانی نظارت بر این پروژه، نسبت به عدم فراخوان جهت تعیین ناظر و سپردن آن به شکل ترک تشریفات انتقاد داشته و معتقد بودند: با درنظر گرفتن آیتم هایی دشوار و به شکل فراخوان عمومی، می توان ناظر توانمندی را که بعضا قیمت پایین تری دهد مشخص نمود.

با این حال، دولابی و هاشم زاده دو عضو دیگر شورا معتقد بودند یکسان شدن طراح و ناظر تقاطع غیرهمسطح میدان مطهری نقطه قوت این پروژه خواهد شد، چرا که در پروژه تقاطع میدان آزادی، ناظر پروژه خیلی از موارد را ناشی از طراحی اشتباه می دانست و از خود سلب مسئولیت می کرد.

بارگاهی معاون مالی و اداری شهرداری نیز با بیان اینکه مبلغ یک میلیارد و 280 میلیون تومان برای نظارت این پروژه فیکس و نهایی است و انجام فراخوان تغییری در قیمت پیشنهادی نمی دهد، بلکه یک ماه پروژه را عقب می اندازد تا ناظر در فراخوان انتخاب شود، گفت: با انتخاب طراح پروژه به عنوان ناظر، روند شروع آن تسریع می شود، ضمن اینکه طراح این تقاطع سابقه نظارت در پل های شهر شیراز دارد و رزومه موفقی داشته است.

در ادامه اکبر توسلی با بیان اینکه شهرداری مطالعه امکان سنجی تقاطع غیرهمسطح آزادی را تهیه نکرده، گفت: در طرح جامع شهر بوشهر، تنها یک تقاطع در میدان غدیر پیش بینی شده و تقاطع های دیگر مثل مطهری یا آزادی که مطرح می شود، در دوره استانداری حسنوند و بصورت سلیقه ای پیش بینی شد، درحالی که معتقدم اگر شهرداری طرح امکان سنجی تقاطع شهید مطهری را داشت، متوجه می شد با برخی اقدامات نظیر چراغ راهنما ترافیک را کنترل کرده و نیاز به هزینه حدود 30 میلیاردی نبود.

وی همچنین خواستار اعلام زمانبندی شروع و پایان پروژه و ارائه مطالعات ترافیکی و امکان سنجی پروژه شد، چرا که به گفته وی، طرح خروجی جدید بوشهر در همین بلوار امام علی نیازمند یک تقاطع غیرهمسطح دیگر است که ایجاد تقاطع دیگر در ابتدای این مسیر توسط شهرداری جای سوال دارد.

هاشم زاده عضو شورا نیز با بیان اینکه ترافیک میدان مطهری ایجاد تقاطع را ضروری ساخته و جایگزین دیگری ندارد، گفت: آرمان توسلی این است که رینگ شهر بوشهر باید احداث و در آن صورت نیاز به تقاطع نیست، درحالی که این اتفاق خوب زمانبر است و به این زودی اجرایی نمی شود، بنابراین تقاطع غیرهمسطح مطهری هیچ جایگزین دیگری ندارد و شهرداری هزینه ای هم بابت تملک پرداخت نمی کند.

از طرفی، سلطانی سرپرست معاونت عمرانی شهرداری بوشهر با بیان اینکه پروژه تقاطع غیرهمسطح از سال 92 مطالعات امکان سنجی دارد و مجوز شورای ترافیک شهرستان، استان و کمیسیون ماده 5 استان را دارد گفت: پیش بینی اعتباری این پروژه 25 میلیاردتومان است که 10 میلیاردتومان امسال از سوی استانداری تامین شده، سال آینده نیز 10 میلیاردتومان تامین می شود و شهرداری نیز 5 میلیاردتومان در بودجه به این منظور پیش بینی کرده است.

به گفته وی، سپردن نظارت تقاطع جدید بوشهر به شرکت طراح، از نظر ارزش مهندسی دارای توجیه کافی است و در اصطلاح خودمانی نیز گفته می شود گچ رو و زیرکار را به یک نفر بسپارید تا بهانه ای درصورت بروز مشکل وجود نداشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار