عضو شورای شهر بوشهر مطرح کرد:
بوشهر: اکبر توسلی از اعضای شورای شهر بوشهر که نسبت به عملکرد پیمانکار شهربان (نظارت بر ساخت و ساز و سدمعبر) معترض است، می گوید: درحالی که انتظار می رفت با حضور این پیمانکار تخلفات ساختمانی کاهش یابد، اما افزایش پرونده های کمیسیون ماده 100 خلاف این را نشان می دهد و عملا پرداخت سالانه 2.5 میلیاردتومان بابت آن بازدهی نداشته است.
کد خبر: ۷۰۶۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷ 23 January 2019

بوشهر: اکبر توسلی از اعضای شورای شهر بوشهر که نسبت به عملکرد پیمانکار شهربان (نظارت بر ساخت و ساز و سدمعبر) معترض است، می گوید: درحالی که انتظار می رفت با حضور این پیمانکار تخلفات ساختمانی کاهش یابد، اما افزایش پرونده های کمیسیون ماده 100 خلاف این را نشان می دهد و عملا پرداخت سالانه 2.5 میلیاردتومان بابت آن بازدهی نداشته است.

به گزارش «تابناک بوشهر»؛ اکبر توسلی در نشستی خبری که در صحن شورای شهر برگزار شد، با اشاره به نطق چندی پیش درخصوص ابهامات و ضعف های عملکرد پیمانکار شهربان که منجر به ساخت و سازهای غیرمجاز در محلات جنوبی شده گفت: شکایت یکی از کارمندان این پیمانکار از بنده بابت نطقم نشان دهنده تنزل جایگاه نظارتی شورا است و البته بنده در حال تکمیل مستندات برای ارائه به مرجع قضایی می باشم/

توسلی ادامه داد: در یکسال اخیر بیش از 370 هزار مترمربع ساخت و ساز غیرمجاز در شهر بوشهر رخ داده که براساس آن 2400 پرونده از کمیسیون ماده صد رای گرفته است.

به گفته وی، آرای صادره از این کمیسیون بابت جرایم تخلفات ساختمانی 31 میلیاردتومان است و این جدا از پرونده ها و مواردی می باشد که در فرآیند رسیدن به کمیسیون ماده صد هستند و نشان می دهد حجم و میزان تخلفات بیش از اینها می باشد.

عضو شورای شهر بوشهر تصریح کرد: درآمد تخلفات ساختمانی را باید یک درآمد کثیف دانست، چرا که با تغییر کاربری فضای سبز، ورزشی و... به مسکونی و ساخت و سازهای غیرمجاز، پا روی حق سایر شهروندان می گذارند و امروز شاهد کوچه هایی به طول چند ده متر در برخی محلات مثل تنگک ها هستیم که باید پرسید در مواقع حادثه چگونه می توان به آن امدادرسانی کرد؟

وی با بیان اینکه بابت 31 میلیاردی که شهرداری بابت این جرایم دریافت می کند بایت چندین برابر آن هزینه کند تا زیرساخت های تخریب شده در محلات ناشی از ساخت و سازهای غیراصولی را جبران کند، ادامه داد: هدف از برون سپاری نظارت بر ساخت و ساز به پیمانکار، کاهش تخلفات بود؛ اما در اثر عدم نظارت شهرداری بر پیمانکار و ضعف هایی که از سوی پیمانکار شهربان مشهود است، عملا توفیقی حاصل نشده است.

وی افزود: جدا از اینکه 30، 40 نیروی شهرداری که همین وظایف را انجام می دادند همچنان در شهرداری شاغل و حقوق دستمزد دریافت می کنند، اکنون برای شرکتی که برساخت و سازهای غیر مجاز شهر بوشهر نظارت می کند ماهانه 200 میلیون تومان پرداخت می شود که با این حجم پرداختی، این میزان تخلفات قابل پذیرش نیست.

توسلی با تاکید بر اینکه نظارت شهرداری بر این قرارداد نیز ضعیف بوده افزود: نظارت بر قراردادهای باید بدون تعارف باشد زیرا اعتبارات زیادی توسط  شهرداری به پیمانکار پرداخت می شود، اما وقتی بررسی می کنیم حداکثر جرایمی که برای پیمانکار منظور شده، 5 میلیون تومان بوده، آیا واقعا این سطح از تخلفات با 5 میلیون تومان جریمه مطابقت دارد؟

انتقادات من بخاطر درخواست شخصی نبود

این عضو شورای شهر بوشهر درخصوص سوالی مبنی بر اینکه اخیرا روابط عمومی شورای شهر در واکنش به انتقادات شما از عملکرد پیمانکار شهربان، آن را ناشی از عملی نشدن درخواست های شخصی شما دانسته گفت: این جوابیه از سوی آقای دهدار رییس شورا و به نام روابط عمومی صادر شد.

توسلی افزود: اگر پای مسائل شخصی در میان بود، برادرم که سالها سابقه فعالیت در سازمان همیاری شهرداری های بوشهر، فارس و استانداری داشت و دوسال پیش هم مدیرعامل سازمان حمل و نقل شهرداری بود، از طریق عضویتم در شورا وی را در سیستم شهرداری حرکت می دادم، اما هیچگاه از شهرداران و سرپرست های شهرداری چنین درخواستی نداشته و در جلسه علنی شورا نیز جناب امیری شهردار کنونی را قسم دادم اگر چنین درخواستی داشته ام علنی بازگو کنند که گفتند چنین موردی نبوده است.

وی ادامه داد: من نمی خواهم نماینده بی تفاوت شورای شهر باشم، هرچند برخی همکاران ما می گویند که فلانی ساز ناکوک می زند. اگر واقعا مردم درخواست دارند که بنده هم درقبال کم کاری ها، تخلفات و اجحاف ها سکوت کنم، من هم گوشه عافیت را انتخاب می کنم و قطعا از برخی بی حرمتی ها که به من و خانواده ام شده و هزینه هایی که انتقاد در پی دارد مصون هستم.

در حاشیه

اغلب حاضران در این نشست خبری، گروهی از فعالین اجتماعی بودند.

پس از پایان نشست خبری این عضو شورا، پیمانکار شهربان که در طبقه بالا و در اتاق رییس شورا حضور داشت، خود را به نایب رییس شورا رساند که در بالکن عمارت امیریه حضور داشت. وی سپس از خبرنگاران خواست تا گفته های وی هم منتشر شود که رسانه ها خطاب به وی گفتند توضیحات مکتوب درخصوص انتقادات توسلی ارائه تا منتشر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار