مدیرکل محیط زیست بوشهرعنوان کرد:
بوشهر: مدیرکل محیط زیست استان بوشهر اختصاص درآمد عوارض آلایندگی پارس جنوبی به استان‌های همجوار را تکذیب و تصریح کرد: این موضوع در حد یک درخواست مسئولان استان همجوار است و هیچ مصوبه‌ یا تقسیم بندی ای در این خصوص وجود نداشته است.
کد خبر: ۷۰۵۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳ 21 January 2019

 

بوشهر: مدیرکل محیط زیست استان بوشهر اختصاص درآمد عوارض آلایندگی پارس جنوبی به استان‌های همجوار را تکذیب و تصریح کرد: این موضوع در حد یک درخواست مسئولان استان همجوار است و هیچ مصوبه‌ یا تقسیم بندی ای در این خصوص وجود نداشته است.

به گزارش «تابناک بوشهر»؛ فرهاد قلی نژاد در نشستی خبری به مناسبت روز هوای پاک در واکنش به سوال خبرنگاران پیرامون اظهارات اخیر علوی نماینده لامرد و مهر این مطلب را بیان کرد. این نماینده از اختصاص 25 درصد عوارض آلایندگی پارس جنوبی به دو شهرستان جنوبی فارس از ابتدای سال آینده خبر داده و گفته بود این موضوع توسط محیط زیست کشور نهایی شده است.

مدیرکل محیط زیست بوشهر افزود: اگر قرار باشد عوارض آلایندگی پارس جنوبی به استان های همجوار پرداخت شود، باید ابتدا بررسی کرد آیا آلایندگی ها از عسلویه و کنگان به این مناطق می رسد و اگر اینگونه است طبق مدل سازی های کارشناسی مشخص شود دقیقا مربوط به کدام پروژه است.

وی با بیان اینکه صنایع آلاینده از سوی محیط زیست مشخص می شود و اداره امور مالیاتی نسبت به اخذ و توزیع عوارض آلایندگی اقدام می کند، اظهار داشت: ریالی از این عوارض صرف مشکلات محیط زیست نمی شود که جای ایراد دارد، البته باید به سمتی برویم که آلودگی کمتر شود و به درآمد آن وابستگی پیدا نکنیم.

دغدغه اصلی عسلویه، آلودگی پالایشکاه‌های گاز است

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه پس از گردوغبار، دومین عامل آلایندگی استان مربوط به صنایع نفتی است، افزود: بیشترین دغدغه ما در پارس جنوبی پیرامون پالایشکاه‌های گاز است که خروجی فلر و تصفیه خانه استاندارد ندارند، ولی درمورد پتروشیمی‌ها نگرانی کمتری وجود دارد.

اولین مرکز پایش زیست‌محیطی مدرن کشور در عسلویه

وی با بیان اینکه ترکیبات سولفور عامل اصلی آلودگی هوا در منطقه پارس جنوبی است که ناشی از پالایشگاههای گاز می باشد، افزود: یکی از مشکلات ما در این منطقه کمبود اطلاعات پایشی است که در این راستا اولین مرکز پایش زیست‌محیطی مدرن کشور در عسلویه افتتاح شود.

به گفته وی، از سوی استانداری اعتبار این مرکز تامین شده و انتظار می رود طی 6 ماه قابل بهره برداری باشد تا مستقل از شرکت های منطقه، آلودگی های پارس جنوبی سنجش شود تا امکان پیگیری های مدیریتی و قضایی فراهم باشد.

اقدامات سختگیرانه برای بهبود شرایط عسلویه

مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به اینکه بخش دیگری از آلودگی های پارس جنوبی مربوط به خروجی پساب و فاضلاب پتروشیمی ها منطقه است که به پتروشیمی مبین به عنوان تصفیه خانه مرکزی منتقل می شوند تصریح کرد: پتروشیمی ها را مکلف کرده ایم مراکز پیش تصفیه فاضلاب ایجاد کنند تا اگر پتروشیمی مبین در حالت خاموش قرار گرفت، خروجی شان به دریا آلاینده نباشد.

قلی نژاد خاطرنشان کرد: پالایشگاههای گاز باید گزارش اقدامات کنترلی کاهش آلودگی را طی 6 ماه آماده کنند، وگرنه در لیست صنایع آلاینده قرار گرفته و منجر به پیگیری قضایی و جریمه می شود. در این راستا پیگیر کسب ضمانت های اجرایی برای این الزام از دولت هستیم تا این موارد توسط پالایشگاههای گاز دقیق اجرا و  نهایتا طی 1 تا 2 سال پرونده پالایشگاههای گاز بسته شود.

وی درخصوص اقدامات کوتاه مدت برای کاهش آلودگی عسلویه نیز اظهار داشت: اجبار صنایع برای وصل شدن به مرکز پایش آنلاین که اکنون 60 درصد صنایع وصل شده و مابقی نیز تکلیف شده وگرنه جزو صنایع آلاینده محسوب می شوند، همچنین اقدامات اصولی برای نشت یابی و عیب بابی و تسریع در بهره برداری انبار مکانیزه گوگرد تا ابتدای سال 98 که اکنون بصورت روباز است، در این راستا با جدیت و سختگیری لازم پیگیری خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، همچنین سازمان منطقه ویژه درخصوص ساماندهی پسماندهای ویژه و کربنی باید تکلیف خود را اجرایی کند که اقدامات اولیه را شروع کرده است و مجموع این پیگیری ها می تواند به بهبود شرایط عسلویه منجر شود.

برگزاری کمیته ملی عسلویه

وی از برگزاری کمیته ملی عسلویه تا پایان سال در بوشهر خبر داد و افزود:‌ با حضور مقامات کشوری عضو این کمیته، قطعا تلاش می شود الزامات و تفاهم های لازم برای بهبود شرایط این منطقه پیگیری شود.

به گفته قلی نژاد،در عسلویه 10 پرونده قضایی برای صنایع آلاینده تشکیل شده که 3 مورد به مرحله اجرای احکام رسیده است.

تعطیلی ایستگاه عسلویه

مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به اینکه ایستگاه عسلویه از سال گذشته به علت سرقت ناقص بوده و تعمیر آن مشمول زمان شد و تا امروز تعطیل بوده است اظهار داشت: هشت ایستگاه در پارس جنوبی داریم که همگی تحت مدیریت منطقه ویژه پارس است و به علت اینکه نظارت کافی بر آن نداریم، نمی‌توانیم ین آمار را ارائه کنیم. پیگیر هستیم که ایستگاه عسلویه را در سریع‌ترین زمان راه‌اندازی کنیم.

کنگان روز پاک نداشته است

وی با اشاره به وضعیت گرد و غبار در جنوب استان بوشهر خاطرنشان کرد: هیچ روز پاکی در کنگان از سال گذشته تاکنون نداشته‌ایم و تعداد روزهای وضعیت قابل قبول ۱۵۹ روز بوده است و دو روز نیز خطرناک بوده است.

به گفته وی، امسال بوشهر، دیلم و گناوه نیز بین 15 تا 25 روز هوای پاک داشته اند و جز شهرستان های تاثیرپذیر از گردوغبار محسوب می شوند.

نصب دستگاه سنجش آلایندگی در دشتی و دیلم

وی از نصب دستگاه سنجش آلایندگی در شهرستان های دشتی و دیلم تا پایان امسال خبر داد و گفت: سه شهرستان باقی مانده تنگستان، جم و دیر نیز در برنامه سال آینده قرار دارند.

مدیرکل محیط زیست درخصوص خرابی مانیتورهای نمایش آلایندگی در شهرهای استان از جمله بوشهر گفت: دلیل اصلی این موضوع سرقت یا کمبودهای مالی محیط زیست برای تعمیرات بوده و طی تفاهم نامه ای کشوری قرار شد به شهرداری ها واگذار گردد، ولی هنوز در استان به مرحله خوبی نرسیده ایم که با مدیرکل امور شهری استانداری درحال پیگیری این مهم هستیم.

راه آهن نیازمند گزارش ارزیابی زیست محیطی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر درخصوص سوال خبرنگاری که ضمن اشاره به آغاز عملیات اجرایی راه آهن بوشهر که در منطقه حفاظت شده قرار دارد، درباره مجوز زیست محیطی وی پرسید، گفت: پروژه راه‌آهن باید بعد از ارزیابی محیط زیستی اجرا شود و تاکنون مجوزی صادر نکرده ایم.

وی ادامه داد: این را به وزارت راه اعلام کرده یم و آنها نیز از ماه پیش مطالعات در این خصوص را آغاز کرده اند، چرا که بخشی از پروژه در محدوده منطقه حفاظت شده بیرمی است و باید تلاش کنیم با رعایت اصول زیست محیطی، پروژه راه آهن نیز اجرا شود. از این رو حتما باید قبل از اجرای واقعی پروژه این مطالعات به دست ما برسد.

آب و آمایش، دو مشکل پتروشیمی دشتستان

قلی‌نژاد در مورد پتروشیمی دشتستان که سال گذشته در پی مخالفت فعالان زیست محیطی کلنگ زنی نشد، گفت: این طرح‌ها باید مطالعات زیست‌محیطی و ارزیابی مکان‌یابی داشته باشد و مجوز سازمان محیط زیست را بگیرد. مطالعات زیست‌محیطی پتروشیمی دشتستان چند ایراد گرفته شد که اصلی ترین آن نحوه تامین آب و دیگری هم آمایش سرزمینی بود که باید این محدوده جزو پهنه پتروشیمی قلمداد می شد.

وی با اشاره به اینکه طرح آمایش استان در حال تدوین است و نهایی نشده، اضافه کرد: طرح پتروشیمی دشتستان با مشکل تامین آب روبرو است و باید مطالعات بیشتری از سوی مشاور طرح در این خصوص انجام شود و هنوز در آمایش سرزمینی استان این طرح تصویب نشده است.

ایرادات منطقه شمال استان رفع شد

وی درخصوص منطقه ویژه شمال استان در شهرستان دیلم نیز گفت: تا امروز مجوز زیست محیطی برای این منطقه صادر نشده، ولی عملکرد مشاور طرح و شرکت شهرک های صنعتی برای توجه به نظرات زیست محیطی قابل قبول است و ایرادات طرح رفع و برای بررسی به سازمان محیط زیست ارسال شده است.

به گفته وی، مهمترین اقدام درخصوص منطقه شمال استان حذف خورها و حریم ها بوده تصریح کرد: پس از تایید گزارش ارزیابی زیست محیطی، شروع هر صنعت و پتروشیمی در این منطقه نیز باید بصورت جداگانه ارزیابی زیست محیطی بگیرد.

قلی نژاد با بیان اینکه تجربیات تلخ گذشته که ناشی از بی توجهی به الزامات محیط زیست بوده باعث پدیده هایی مثل عسلویه، خشکی زاینده رود و دریاچه ارومیه و سد گتوند را برای کشور رقم زده اظهار داشت: محیط زیست مخالفتی با توسعه ندارد و برخلاف برخی منتقدان، محیط ایست نیست، بلکه سخت گیری ها برای این می باشد که مشکلات جدیدی نصیب مردم نشود و سهم آیندگان از منابع خاک، آب و هوا حفظ شود.

کارخانه سیمان دشتستان مجددا آلاینده شد

مدیرکل محیط زیست بوشهر درخصوص سوالی پیرامون مشکل آلایندگی کارخانه سیمان دشتستان نیز گفت: با توجه به اخطاریه هایی که به این کارخانه ارائه و بی توجهی شده، طی 3 ماه گذشته جزو صنایع آلاینده قرار گرفته و مشمول جریمه خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار