بوشهر: قیمت هرکیلوگرم مرغ و تخم‌مرغ در بوشهر طی دو هفته گذشته با رشد بیش از هزارتومانی، در افزایش نرخ کورس گذاشته اند.
کد خبر: ۶۸۴۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۰ 27 November 2018

بوشهر: قیمت هرکیلوگرم مرغ و تخم‌مرغ در بوشهر طی دو هفته گذشته با رشد بیش از هزارتومانی، در افزایش نرخ کورس گذاشته اند.

به گزارش «تابناک بوشهر»؛ براین اساس، مرغ فروشی ها قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ را 11 هزار و 600 تومان عرضه می کنند و تخم مرغ هم بصورت هر کیلو 11 هزار و 800 تومان فروخته می شود.

البته باید توجه داشت این قیمت‌ها در مناطق مختلف ممکن است کمی متفاوت باشد و در برخی مغازه ها قیمت تا 500 تومان هم بیشتر عرضه می شود.

این وضعیت درحالی‌ است که مرغ و تخم مرغ در بوشهر سقف قیمت مصوب دولت (هر کیلو 9800تومان) را رد کرده و مسئولان مرتبط با تنظیم بازار، در انفعال و بی عملی پیرامون این موضوع به سر می برند.

خواب ناز مسئولان استان و ناتوانی در تنظیم بازار در شرایطی می باشد که شرکت پشتیبانی امور دام وابسته به وزارت صنعت مسئولیت دارد تا در مواقعی که نرخ این محصول در بازار مصرف از سقف تعیین شده عبور کند برای تنظیم به بازار ورود کند.

با این گرانی ها، افزایش قیمت قابل توجیه است!

رئیس اتحادیه مرغداری‌ های مرغ گوشتی کشور در خصوص دلیل نوسانات و افزایش قیمت مرغ گفته: متأسفانه طی 20 روز اخیر، هزینه‌های جانبی تولید مرغ 30 درصد افزایش یافته که عمده‌ترین این هزینه‌ها، ناشی از رشد قیمت حمل و نقل نهاده‌های دامی است.

وی به ایسنا گفته: با توجه به هزینه‌های کنونی، قیمت تمام‌شده هر کیلو مرغ زنده برای مرغدار بالای 8320 تومان است. این مرغ با احتساب حداقل سود به کیلویی 8700 تومان به مرغداری می‌ رسد. هزینه‌های کشتار و حمل و نقل حدود 30 درصد است که اگر به قیمت مرغ زنده اضافه کنیم، خواهیم دید قیمت مرغ به کیلویی 9600 تومان در کشتارگاه‌ها خواهد رسید. این مرغ تا به دست خرده‌ فروشی و مصرف‌کننده برسد، قیمتی حدود 10.700 تومان پیدا خواهد کرد که با توجه به شرایط کنونی و هزینه‌ های فعلی قابل توجیه است.

ضرورت ورود دستگاههای مسئول در تنظیم بازار

در شرایطی که قیمت مرغ و تخم مرغ کورس گذاشته اند، دستگاههای مرتبط با تنظیم بازار باید از انفعال کنونی خارج شوند و از تمام اختیارات برای کنترل قیمت‌ ها استفاده کنند.

انتظار می رود حوزه اقتصادی استانداری در این خصوص فعال تر عمل کند و برنامه سازمان صنعت و تجارت و جهادکشاورزی برای کنترل گرانی ها را بررسی و مورد ارزیابی قرار دهد، ضمن اینکه برای کاهش هزینه های حمل و نقل تدبیری صورت بگیرد تا قیمت این مواد پروتئینی و پرمصرف این همه از نرخ مصوب کشوری فاصله نگیرد.

قطعا با توجه به تخصیص ارز دولتی، افزایش قیمت مرغ تا 11 هزار و 600 تومان قابل توجیه نیست و اگر نظارت ها به همین شکل غیرموثر باشد و اقدامی برای تنظیم بازار استان صورت نگیرد، قطعا کورس مرغ و تخم مرغ برای گرانی شتاب بیشتری می گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار