بعد از سالها بی تفاوتی مسئولان؛
بوشهر: عملیات مرمت و بازسازی عمارت تاریخی ملک بوشهر با حضور معاون سیاسی استانداری و جمعی از مسئولان آغاز شد.
کد خبر: ۶۶۷۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹ 14 October 2018

بوشهر: عملیات مرمت و بازسازی عمارت تاریخی ملک بوشهر با حضور معاون سیاسی استانداری و جمعی از مسئولان آغاز شد.

به گزارش «تابناک بوشهر»؛ مجموعه ساختمان‌های عمارت ملک متعلق به محمدمهدی ملک التجار از ثروتمندترین بازرگان جنوب بوده که برای سفر تفریحی و تجاری به کشور فرانسه رفته و در آنجا پس از دیدن کاخ یکی چنین ساختمان هایی، نمونه‌ای از آن را در بوشهر ساخت.

سرنوشت غم انگیز عمارت ملک وقتی آغاز شد که توسط متجاوزين انگليسی اشغال شده و به صورت مقر نظامي آن ها در آمد. آن ها بعد از سال ها استقرار در اين کاخ با ورشکست شدن ملک التجار (صاحب اصلي کاخ) لوازم نفيس آن را با قيمت کم خريداري کرده و با خود بردند. در اواخر سلطنت رضا شاه اين عمارت که خوابگاه نظاميان شده بود، پس از چندين بار بازسازي رو به ويراني نهاد که متاسفانه به خاطر وسعت زياد و غفلت دستگاه های مرتبط، هنوز مرمت آن تکمیل نشده است.

این عمارت تاریخی واقع در میدان بهمنی بوشهر، که نمونه کم نظیری از معماری جنوب ایران است، سال ۷۷ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده، اما نکته تاسف بار تصرف آن توسط مهاجرانی است که زندگی شان با این عمارت در آمیخته به گونه ای که اکنون خود را مالک آن می‌دانند. مهاجرانی که دکور آن را تغییر می‌دهند، بخش‌هایی از آن را به دلخواه تخریب و با بلوک سیمانی می‌سازند، پنجره‌های عمارت را کور می‌کنند، ستون‌ها را بر می‌دارند و به جای آن دیوار جدیدی می‌کشند.

حسینیه در این عمارت غصبی است

معاون سیاسی استانداری بوشهر در این مراسم گفت: چندی پیش، یک شب به دعوت دوستی بوشهری از این محل بازدید کردم و احساس من می گفت که بنای با ارزشی است، اما مغفول مانده، این دوست ما گفت اگر داخل آن را ببینید که مورد بی توجهی قرار گرفته، بیشتر تاسف می خورد. پس از آن دیدار، همت و تلاش خود را برای تعیین تکلیف این بنا و مرمت آن گذاشتم تا امروز که شاهد تحویل آن به میراث فرهنگی برای بازسازی و مرمت هستیم.

مجید خورشیدی ادامه داد: باتوجه به سکونت تعدادی خانواده در این عمارت تاریخی تلاش شده با همت دستگاه های حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی زمینه تعیین تکلیف آنها فراهم شود. اما افرادی هم مستحق نیستند که تقاضا داریم قبل از ورود نیروی انتظامی، محل را ترک کنند، چرا که برای تخلیه آن حکم قضایی وجود دارد و فرصت تعیین شده است.

خورشیدی تصریح کرد: به افرادی که با وجود داشتن خانه در پشت این بنا مانده و حسینیه برپا کرده اند، می گویم حداقل از امروز حسینیه شما در مکانی غضبی برپا شده و درست نیست بنایی تاریخی اینگونه مورد بی مهری واقع شده و خواسته مردم برای بازسازی آن دچار تاخیر شود.

معاون استاندار بوشهر از مدیرکل میراث فرهنگی استان خواست تا سریعا مرمت این بنا آغاز شده تا طی 6 ماه به مرحله مناسب و متحول شده ای از وضعیت امروز برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر هم در سخنانی گفت: عمارت تاریخی ملک از جمله بناهای قدیمی و مهم استان است که در تصرف عده ای قرار داشت و امروز با همکاری نیروی انتظامی، شهرداری، فرمانداری بوشهر و دستگاه های حمایتی تخلیه شد.

ناصر امیرزاده افزود: براساس هماهنگی های انجام شده افراد نیازمندی که در این عمارت ساکن بودند با همکاری دستگاه های حمایتی ساماندهی می شوند و با تخلیه عمارت در کوتاه ترین زمان ممکن کار مقاوم سازی و استحکام بخشی آن آغاز می شود.

معاون میراثی اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: بازسازی کامل این بنا به 10 تا 15 میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد که تلاش داریم طی فراخوانی به بخش خصوصی یا شهرداری واگذار شده تا در این امر تسریع گردد.

ابراهیمی گفت: تلاش می شود بنای تاریخی عمارت ملک به کانونی فرهنگی و توریستی برای استفاده گردشگران و کسانی که به تاریخ بوشهر علاقه دارند، تبدیل شود.

در حاشیه این مراسم، برخی از افرادی که خود را ساکن این عمارت معرفی می کردند، طی گفتگوهایی با معاون سیاسی استاندار و فرماندار بوشهر خواستار تدبیری برای تامین سرپناهی برای خود شدند که مسئولان قول دادند با کمک دستگاههای حمایتی، برای افراد مستحق پیش بینی لازم صورت بگیرد.

در پایان از برخی مسئولان در زمینه همکاری در مسیر تحویل این بنای تاریخی به میراث فرهنگی با اهدای لوح سپاس تقدیر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار