در جلسه هم‌اندیشی با اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی عنوان شد:
رییس سازمان محیط زیست کشورگفت :مردم درعسلویه از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی که هوای سالم است محروم‌ هستندو عسلویه محل زندگی هیچ جنبنده‌ای نیست
کد خبر: ۶۶۳۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰ 03 October 2018

 

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه موضوعات محیط زیستی نادیده گرفته‌شده گفت: تقریبا تمام سرمایه‌گذاری‌ها بدون پیوست زیست محیطی بوده است.

برای مثال عسلویه محل زندگی هیچ جنبنده‌ای نیست.۱۲۰  میلیارد دلار در عسلویه سرمایه‌گذاری شده است و ۳۵ هزار نفر آنجا زندگی می‌کنند، ولی از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی که هوای سالم است محروم‌ هستند. همه به این خاطر است که از ابتدا این مشکلات را نپذیرفتیم و دنبال حل مشکل نرفتیم.

عیسی کلانتری در جلسه هم‌اندیشی با اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی که با حضور نمایندگان مجلس در این سازمان برگزار شد، افزود: ما نه‌تنها حافظ حقوق نسل‌های بعدی نبودیم، حافظ حقوق نسل حاضر هم نیستیم.

کلانتری با اشاره به سابقه فعالیت در حوزه محیط زیست گفت: کتمان کردن واقعیت‌ها چه نقاط ضعف و چه قوت باشد باعث تضییع حقوق کارکنان و مانع پیشبرد دستگاه به سمت بهبود می‌شود.

وی افزود: من از دهه ۶۰ با توجه به علاقه شخصی به محیط زیست به دنبال راه چاره برای وضعیت محیط زیستی کشور بودم. با توجه به مشاهدات شخصی، سازمان را دستگاهی ضعیف می‌دانستم اما این امر بر سازمان مشتبه شده بود که دستگاه قدرتمندی است.

کلانتری افزود: آب، موضوع اصلی محیط زیست کشور است اما دریغ از یک کارشناس آب در سازمان محیط زیست. محیط زیست هیچ جایگاهی در تصمیم‌گیری مسائل آب کشور نداشته و همه پروژه‌ها به ما تحمیل‌شده بود. برای مثال، سد را می‌ساختند پس از پایان از ما گواهی می‌خواستند که بگویند ازلحاظ قانونی بی‌اشکال است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مرداد امسال هم اعلام کرد: هیچ کس نمی‌تواند ۴۸ ساعت در عسلویه زندگی کند و از نظر قوانین زیست محیطی همین الان باید عسلویه تعطیل شود.

عیسی کلانتری افزود: مردم عسلویه یا باید بمیرند، یا جابه‌جا شوند و یا صنعت گاز و پتروشیمی ما باید تعطیل شود.

وی در سفری هم که پنجم آبان سال گذشته به عسلویه داشت گفته بود، توسعه صنعتی در عسلویه با توسعه محیط زیست همگام نبوده و باعث تخریب محیط زیست این منطقه شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرده بود که بهبود وضع محیط زیست عسلویه اولویت نخست سازمانش است و وزیر نفت هم قول داده که شرایط زیست محیطی منطقه بهبود یابد.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم که ۲۵ مرداد امسال به عسلویه سفر کرد در صفحه شخصی‌اش نوشت: انصافا مردم عسلویه که میزبان یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های جهان هستند و سفره اشتغال را برای بسیاری از جوانان غیربومی پهن کرده‌اند، نباید زیر چتری از آلاینده‌های سمی با بیماری‌های ناشی از این آلودگی‌ها دست و پنجه نرم کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار