کد خبر: ۶۵۳۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹ 10 September 2018

بوشهر:استاندار بوشهر گفت:با هدف جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و خدمات سوخت شناورهای فعال در حوزه جابه جایی بار باید از طریق ارز دولتی تامین شود.

به گزارش ایرنا، عبدالکریم گراوند روز دوشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر افزود: محاسبه نرخ سوخت شناورها با دلار آزاد باعث افزایش بار مالی روی کالا و خدمات است به همین دلیل باید از اجرایی شدن بخشنامه محاسبه نرخ سوخت با نرخ آزاد جلوگیری شود.
وی بیان کرد: در ارتباط با سوخت گیری شناورها پیش از بارگیری نیز انتظار می رود شرکت پخش فرآورده های نفتی با تحقق این مهم به تسریع در روند صادرات شناورهای حامل کالاهای فاسد شدنی کمک کند.
استاندار بوشهر گفت: هزینه های بندری باید براساس روال سابق با ارز دولتی تامین تا اینکه با پیگیری های لازم زمینه قانونی شدن آن در آینده فراهم شود.
گراوند، در ارتباط با ایجاد فضا برای استفاده از صنایع دستی تولیدی استان بوشهر گفت: در این ارتباط به شهرداری های استان بوشهر تاکید شده تا علاوه بر رونق صنعت گردشگری زمینه افزایش اشتغال این بخش در استان افزایش یابد.
استاندار بوشهر در ارتباط با طرح بکارگیری شبکه های نوین آبیاری در استان بوشهر گفت: در برنامه ششم توسعه سهم استان برای هر سال یکهزار و 635 هکتار بود که با این وجود در سال گذشته 2 برابر میزان تکلیفی در این استان به شیوه های نوین آبیاری تجهیز شدند.
گراوند یادآور شد: در استان بوشهر 10 هزار هکتار برای طرح تغییر شیوه آبیاری برای سال جدید پیش بینی شده که از این میزان تاکنون 2هزار و 200 هکتار اجرا شده و 2 هزار و 200 هکتار نیز در دست اجراست.
مدیرعامل شرکت تولید نشای گوجه فرنگی گفت: این شرکت چندین سال است که پیگیر استفاده از علم بیوتکنولوژی در بذر سبزی و سیفی است.
ابراهیم آسیایی فرد افزود: اکنون 99 درصد بذر سبزی و سیفی از خارج از کشور تامین می شود و این عرصه با تاخت و تاز کشورهای آمریکا، اسرائیل و هلند روبرو شده است.
وی یادآور شد: با نرخ دلار سابق از محل تامین بذر سیفی و سبزی 14 هزار میلیارد ریال ارز از کشور خارج می شد که با افزایش نرخ ارز این میزان خروج نقدینگی به خارج از کشور به مراتب فراتر از گذشته است.
آسیایی فرد ادامه داد: در صورت تولید بذر سبزی و سیفی علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی شاهد جلوگیری از خروج سرمایه به خارج از کشور خواهیم بود.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گفت: این سازمان پروپزال تولید بذر سیفی و سبزی را به موسسه ملی بذر و نهال کشور تحویل داده که این مرکز خواستار یک سری اصلاحات در پروپزال شده است.
مصطفی قلی پور افزود: در صورت انجام اصلاحات موسسه ملی بذر و نهال مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی مهیای این است تا امکانات تحقیقاتی خود را در اختیار تولید کننده هم استانی برای تولید بذر سیفی و سبزی از راه علم بیوتکنولژی قرار دهد.
رئیس اتاق تعاون استان بوشهر گفت: برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سطح استان باید سهم تعاونی های این استان را افزایش دهیم.
غلامحسین درایی افزود: مرکز داوری اتاق تعاون استان بوشهر فعال است و سالانه 60 تا 70 پرونده در این حوزه تشکیل می شود.
وی ادامه داد: برخی از دستگاه و بویژه بانک ها از دادن جواب استعلام مرکز یاد شده خودداری می کنند که در زمینه انتظار همکاری مطلوب و موثرتری داریم.
وی گفت: در ارتباط با برون سپاری نیز دستگاه های اجرایی به معنی واقعی آن را انجام نمی دهند و این طرح را در قالب واگذاری به همکاران بازنشسته خود انجام می دهند که نیازمند بازنگری است.
رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: با وجود اینکه دولت اعلام داشته ارز واردات کالاهای اساسی را تامین می کند ولی برخی از واردکنندگان دریافت کننده ارز کالاهای اساسی، اقلامی را واردکرده اند که در لیست کالای ممنوعه قرار گرفته است.
خورشید گزداری اضافه کرد: با توجه قرار گرفتن این نوع کالاها در لیست اقلام ممنوعه چنانچه واردکنندگان مابه التفاوت ارز را نیز پرداخت کنند امکان ترخیص کالای خود را ندارند.
گزدرازی ادامه داد: اکنون گروه اولویت کالایی واردکنندگان دستخوش تغییر و تحولات فراوانی است که با این رویه مشکلات زیادی فراروی آنها ایجاد می شود.
رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر اظهارداشت: اینکه پس از ثبت سفارش گروه اولویت کالایی تغییر کند این امر باعث مشکلات زیادی فراروی فعالان اقتصادی در حوزه واردات می شود.
گزدرازی ادامه داد: در ارتباط با کالاهای وارداتی باید سازی و کاری لحاظ شود تا کالاهای ثبت سفارش شده که ارزی دریافت نکرده اند براساس ظرفیت های گنجانده شده در قانون زمینه ترخیص آنها فراهم شود.
وی گفت: روند ترخیص کالا درگمرک های کشور و بویژه بوشهر به دلیل مشکلات عمده در حوزه ارز و ثبت سفارش کالا کند، شده است.
رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر در ارتباط با هزینه های بندری گفت: از 21 مرداد ماه امسال هزینه های بندری به نرخ دلار محاسبه می شود که این موضوع بار مالی فراوانی برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.
گزدرازی اضافه کرد: در ارتباط با سوخت شناورها سه ماه است که مقرر شده نرخ های داخلی ابلاغ شود ولی تاکنون خبری نشده ولی با این وجود در بخشی که مربوط به افزایش 2 برابری هزینه هاست، به فوریت این موضوع اجرایی شده است.
رئیس امور بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: از 21 مرداد ماه براساس بخشنامه صادره، مقرر شد تعرفه های وصولی براساس نرخ دلار آزاد باشد.
عبدالسعید عباسی افزود: در ارتباط با کالا و خدمات یک بخش هایی مشمول دریافت ارزهای دولتی می شوند که تعرفه های بندر در شمول آن قرار نگرفته است.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل مشعل خلیج فارس گفت: این شرکت با ایجاد 260 فرصت شغلی مستقیم 40 تا 50 درصد سوخت رسانی استان بوشهر را عهده دار شده است.
احمد زنگویی ادامه داد: شرکت یاد شده 90 درصد ناوگان آن را نفتکش های استاندارد تشکیل می دهد.
وی یادآور شد: در این ارتباط انتظار داریم ساز و کار مناسب برای تامین لاستیک های مورد نیاز ناوگان حمل و نقل سوخت رسانی استان بوشهر فراهم شود.
مدیر انجمن آبزیان استان بوشهر گفت: اکنون فصل برداشت میگوی پرورشی در این استان آغاز شده ولی با توجه به نوسانات نرخ ارز موضوع قیمت گذاری میگوی پرورشی به مشکلی بزرگ تبدیل شده است. 
حسین زارعی ادامه داد: در چنین شرایطی صادرکنندگان نمی دانند با چه قیمتی میگو خریداری کنند که درهنگام برگشت ارز حاصل از صادرات ضرر و زیانی بر آنها تحمیل نشود. 
وی یادآور شد: صادرکنندگان برای برگشت ارز حاصل از فروش باید آن را در سامان نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) ثبت کنند، با چنین شرایطی این ابهام وجود دارد که در روز برگشت ارز هر دلار دریافتی آنها به چه میزان محاسبه می شود. 
زارعی اضافه کرد: اینکه صادرکنندگان بخواهند با هدف رهایی یافتن از نوسانات نرخ ارز میگوها را از تولیدکنندگان در ازای پرداخت دلار خریداری کنند نیز این احتمال وجود دارد که با توجه به نبود گشایش اعتباری در بانک ها به دلیل تحریم ها، دلار حاصل صادرات بواسطه اینکه خارج از سیستم بانکی و توسط صرافی ها صورت می گیرد با معضل عدم برگشت و زیان تولیدکنندگان و صادرکنندگان همراه شود. 
وی اظهارداشت: هم اکنون نبود شرایط صادرات و سردخانه نگهداری به چالشی بزرگ فراروی صنعت آبزی پروری تبدیل شده است. 
مدیر انجمن آبزیان استان بوشهر افزود: در این استان سالانه 15 هزار تن میگوی پرورشی تولید می شود که به دلیل کمبود سردخانه از این میزان تنها 6 هزار تن آن قابلیت نگهداری و ذخیره سازی دارد. 
وی ادامه داد: این درحالی است که اقدام تولیدکنندگان برای تاخیر در برداشت ریسکی بزرگ است و احتمال تلفات میگوها با توجه به سرد شدن هوا را بیش از پیش افزایش می دهد. 
زارعی ادامه داد: در مجموع باید ساز و کاری فراهم شود تا هر کدام از 2 بخش تولید کننده و صادر کننده به یک میزان از ضرر و سود احتمالی این نوسانات بهره مند شود. 
مدیرکل پایانه های حمل و نقل و جاده ای استان بوشهر گفت: در زمینه تامین لاستیک خودرو باید از تولیدکنندگان داخلی تهیه شود.
حمید رضا علم افزود: در شرایط کنونی موجودی لاستیک های مورد نیاز کم است تا جایی که ناوگان اتوبوسی استان یک حلقه لاستیک نیز دریافت نکرده است.
مدیرکل مدیریت جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان بوشهر گفت: از محل کالاهای قاچاق کشف شده امسال 7 هزار و 160 کیلوگرم برنج، 6 هزار و 250 کیلوگرم شکر، 285 کیلوگرم گردو در بین تعاونی های مصرف استان بوشهر توزیع شده است.
مرتضی محتشمی نسب افزود: 9 هزار و 360 کیلوگرم برنج، سه هزار و 850 کیلوگرم شکر، سه هزار و 500کیلوگرم گردو و 450 کیلوگرم مغز بادام نیز در دست اقدام برای واگذاری به تعاونی های استان بوشهر است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار