کد خبر: ۶۵۰۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸ 02 September 2018

بوشهر: سکوی دریایی فاز 14 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) بوشهر روز شنبه برای حمل به موقعیت نصب در آب های خلیج فارس بارگیری شد.

 مدیرعامل شرکت صدرا در این آیین گفت: عملیات تکمیلی سکوی فاز 14 پارس جنوبی با 37 درصد پیشرفت فیزیکی از آبان ماه سال 1395 آغاز و در مدت 2 سال پیشرفت آن به 97.2 درصد رسید.
سردار محمد رحیم دهقانی افزود: عملیات باقیمانده تکمیلی این سکو پس از نصب روی سه پایه(جکت) فاز 14 پارس جنوبی واقع در آب های خلیج فارس صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: برای ساخت این سازه با 2 هزار و 600 تن وزن خالص که پس از نصب با احتساب متعلقات آن به پنج هزار و 500 تن می رسد12 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه انجام شده است.
دهقانی اظهار داشت: با نصب این سکو تا پیش از فصل زمستان، 500 میلیون فوت معادل 14 میلیون مترمکعب گاز در روز به شبکه گاز سراسری کشور تزریق می شود.
وی ادامه داد: شرکت صدرا کار ساخت 10 سکوی طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی را عهده دار شده که امروز سکوی فاز 14 به عنوان دومین سکو از این شمار بارگیری شد.
دهقانی گفت: تا پایان شهریور ماه جاری و نیمه نخست مهرماه امسال سه سکوی دیگر پارس جنوبی که اکنون پیشرفت 95 درصدی دارند بارگیری و در دریا نصب می شود.
وی ادامه داد: پنج سکوی دیگر نیز در مجموع با 82 تا 87 درصد پیشرفت فیزیکی در نیمه دوم سال عملیات ساخت آنها به اتمام می رسد.
دهقانی بیان کرد: با نصب این سکوها تا پایان سال جاری در مجموع 2 میلیارد مترمکعب گاز به میزان تولید گاز پارس جنوبی افزوده می شود.
وی گفت: همه کارهای این سکوها اعم از مهندسی، تامین کالا و ساخت به دست متخصصان توانمند ایرانی در دست اجراست.
دهقانی ادامه داد: شرکت صدرا علاوه بر سکوسازی احداث 2 خط انتقال گاز به پالایشگاه خورشید پارس جنوبی به طول 400 کیلومتر در دست احداث دارد که از این میزان 2 خط به طول 200 کیلومتر عملیات اجرایی آن پایان یافته و اکنون آماده گازکشی است.
وی افزود: تا 10 روز آینده نیز عملیات اجرایی خط انتقال دوم آن پایان می یابد و عملیات احداث خط چهارم آغاز می شود که پیش بینی شده تا پایان سال این پروژه به اتمام برسد.
طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس با هدف تولید روزانه 56 میلیون و 600 هزار مترمکعب گاز ترش و 75 هزار بشکه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در دست اجراست.
تولید سالانه بیش از یگ میلیون مترمکعب گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه 400 تن گوگرد از دیگر تولیدات این فاز خواهد بود.
اجرای پروژه این فاز به کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، شرکت پایندان و شرکت ماشین‌سازی اراک واگذار شده که مسئولیت رهبری کنسرسیوم را ایدرو بر عهده دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار