کد خبر: ۶۴۲۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۴ 13 August 2018

میلاد آزموده

اگر نگاهی به تولید روزافزون خودرو در کشور و مصرف‌گرایی مردم بیندازیم و در کنار آن نیم نگاهی به مجتمع‌های تجاری، اداری و مسکونی بدون پارکینگ در شهر بوشهر داشته باشیم افق ناخوشایندی برای ترافیک این شهر شاهد خواهیم بود.

چندین سال است که شهرداری اقدام به صدور مجوز برای ساخت مجتمع‌های بدون پارکینگ می‌کند که حتی برای خود صاحبان این واحدهای تجاری و ادراری پارکینگ ندارند و غالباً در خیابان‌های پرتردد شهر هستند و گره‌های ترافیکی بسیاری ایجاد کرده‌اند.

صرف نظر از خودروهای واحدهای مسکونی، هر کدام از واحد‌های تجاری و اداری دارای مشتریان و ارباب‌رجوع خاص خود هستند که می‌بایست برای محل پارک آنان نیز مکان مناسبی در مجتمع‌ها طراحی شود؛ اما اکثر سازندگان مجتمع‌های بزرگ در بوشهر برای کسب منافع بیشتر به این مهم توجه نمی‌کنند و به‌جای ساخت پارکینگ، به زیربنای ساختمان‌های می‌افزایند.

از سویی دیگر شهرداری وظیفه حفظ منافع عمومی شهروندان را دارد که با چشم‌پوشی از این نوع تخلف‌ها تنها با اخذ مبالغی به‌عنوان عوارض حذف پارکینگ که گاهاً چشمگیر هم هستند، مجوز حذف پارکینگ را صادر و حقوق شهروندان را زپا می گذارد، مضافا اینکه در دوره های مختلف شورای شهر درباره هزینه کرد مبالغ موجود در حساب حذف پارکینگ برای هزینه های جاری و حقوق نیروهای شهرداری ایراداتی مطرح شده، ولی بی نتیجه رها می شود.

در شهرهای بزرگ کشور صدور مجوز حذف پارکینگ تنها در خیابان‌هایی صورت می‌گیرد که شهرداری در حال ساخت پارکینگ‌های طبقاتی با تراکم بالا باشد و از این عوارض برای تکمیل پارکینگ‌های عمومی استفاده می‌نماید اما در بوشهر محل هزینه کرد این عوارض مشخص نیست و در محدوده خیابان شهید مطهری و خیابان امام خمینی(ره) که بیشترین مجتمع‌های تجاری بدون پارکینگ را در آن‌ها شاهد هستیم، پارکینگ عمومی وجود ندارد.

اخیراً مجتمعی بزرگ دارای حدود 50 دفتر تجاری و 50 مغازه در میدان امام خمینی(ره) به اتمام رسیده و به‌زودی شاهد افتتاح آن‌ها خواهیم بود. این در حالیست که این مجتمع حتی برای پارک خودروهای صاحبان واحدهای تجاری و اداری خود نیز دارای پارکینگ نیست و شنیده‌ها حاکی از پرداخت مبلغ 20 میلیارد ریالی برای حذف پارکینگ به شهرداری حکایت دارد که البته صحت و سقم آن را باید شهرداری تأیید یا رد نماید.

حال با فرض این مثال که هر کدام از صاحبان واحدهای این مجتمع با یک خودرو به محل کار خود مراجعه کنند تنها بیش از 100 خودرو می‌بایست در اطراف میدان و کوچه‌های مجاور پارک کنند که با وجود کمبود در محل پارک مناسب در این منطقه حجم ترافیک در این منطقه به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت.

اعطای مجوز ساخت و بهره‌برداری از این مجتمع‌ها تنها نویدبخش گره‌های ترافیکی جدیدی در شهر بوشهر است، چرا که به دلیل نوع بافت شهری و نحوه مدیریت شهرداری، عملاً تعریض و توسعه خیابان‌های اصلی بوشهر چیزی شبیه محال است!

دستگاه‌های نظارتی و دادستان بوشهر می‌توانند با ورود به این معضلی که از طرف متولیان شهری برای بوشهر به وجود آمده و بررسی نحوه هزینه کرد این عوارض و توقف مراحل ساخت و بهره‌برداری چنین مجتمع‌های تجاری اداری و یا مسکونی بدون پارکینگ، برای همیشه این معضل را در شهر پایان دهند.

 تنها راهکار برای برون‌رفت از این مشکل تهیه زمین‌های مناسب در محدوده خیابان‌های پرتردد شهر توسط شهرداری و تبدیل کردن آن‌ها با استفاده از همین عوارض اخذ شده به پارکینگ‌های طبقاتی و متراکم است که نه‌تنها بار ترافیکی را کاهش می‌دهد بلکه درآمدزایی مناسبی نیز به همراه خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار