کد خبر: ۶۴۰۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۵ 07 August 2018

 نعمت الله شیخ سقا*

ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در سال 1355 یعنی دوسال بعد از تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران توسط آلمانی ها آغاز شد، اما پس از بروز جنگ تحمیلی و دومین حمله عراق به این پروژه، آلمان ها کار را تعطیل کرده و به کشورشان برگشتند.

سال 1371 و در زمان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی، با امضاء موافقت نامه ای، ادامه کار نیروگاه اتمی به همسایه شمالی واگذار گردید و نهایتا پس از کش و قوس هایی متعدد، سرانجام در تابستان 1390 امکان تولید برق از آن فراهم گردید.

این پروژه در حالی به مدت 42 سال برای مردم هزینه قابل توجه داشته که از نگاه کارشناسان، در شرایط حاضر نیروگاههای خورشیدی نسبت به آن مقرون به صرفه تر می باشد و از دیگر سو در بسیاری از کشورهای پیشرفته، چنین نیروگاههایی برچیده شده یا از سکونتگاهها فاصله بسیاری دارند.

البته هدف نگارنده از این یادداشت، داوری در خصوص سود و زیان این نیروگاه نیست، بلکه هدف بیان چند و چون تاثیر این مرکز در زندگی مردم شهر بوشهر می باشد.

طبق کنوانسیون های بین المللی و حفاظت از ساکنین تا شعاع 30 کیلومتری، احداث نیروگاه های اتمی درحاشیه شهرها بایستی با مزایایی برای شهروندان آن همراه باشد که متاسفانه این موضوع از دید نمایندگان سابق و فعلی مجلس شورای اسلامی پنهان مانده است.

برای نمونه در کشور روسیه از 19 اکتبر 1992 طبق ماده 763 قانون حفاظت از ساکنین در محدوده 30 کیلومتری پیرامون نیروگاه از تخفیف 50 درصدی هزینه برق و سیستم گرمایشی بهره مند بوده اند.

این قانون تا پایان سال 2002 اجراء شده وشامل جمعیت 5.2 میلیونی بوده است. بعد از سال 2002 تصمیم گرفته شد که از 20 درصد تولید نیروگاه جهت امور رفاهی و فرهنگی شهرهای موردنظر استفاده شود. یا در کشور اوکراین از چهار اگوست 2011 تا امروز ساکنین محدوده 30 کیلومتری نیروگاه های اتمی که تولید بالاتر از 250 مگاوات درساعت دارند از تخفیف 50 درصدی هزینه برق مصارف خانگی برخوردار می باشند. حال این پرسش مطرح است که در مقایسه با دو کشور روسیه و اوکراین، نیروگاه اتمی بوشهر که حداقل مدت 42 سال احداثش محدودیت هایی را برای توسعه شهر تاریخی بوشهر در برداشته، چه گلی برسر شهروندان بوشهری زده است؟!

در عوض، تا آنجایی که در خاطرم مانده، در سال های گذشته سرمایه داران داخلی و خارجی به علت وجود این نیروگاه و گریـز از خطرات آن، از سرمایه گذاری در بوشهر منصرف شده اند!

با توجه به امتیازات ذکرشده برای شهرها در روسیه و اوکراین، نیروگاه اتمی بوشهر برای توسعه و پیشرفت شهر بوشهر و مرکز استان چه گام هایی برداشته؟ مدیران نیروگاه اتمی بوشهر چند مرکز آموزشی یا رفاهی را احداث و تحویل اداره کل آموزش و پرورش داده اند؟ چند باب ورزشگاه یا سالن ورزشی از سوی نیروگاه اتمی احداث و تحویل سازمان ورزش و جوانان شده است؟ با توجه به تهدیدهای احتمالی، کدام بیمارستان ویژه حوادث غیرمترقبه مرتبط با آسیب های هسته ای احداث و تحویل علوم پزشکی استان شده است؟

برخلاف انتظار، اما متاسفانه مدیران نیروگاه اتمی بوشهر بدون توجه به عواقب زیان بار محدودیت های ورزشی برای جوانان، در حرکتی نسنجیده زمین ورزشی تیم سپاهان در محله هلالی بوشهر را با قدمتی شصت ساله از چنگ جمعیت قابل توجه ورزشکاران جوان بیرون آورده و قصد احداث مجتمع مسکونی در آن دارد؟ توخود بخوان حدیث مفصل ازاین مجمل! چه کسی پاسخگوی گرفتاری این همه جوان پرانرژی می باشد؟!

به علاوه نیروگاه اتمی چندسال پیش به قصد احداث مجتمع مسکونی، اقدام به خرید زمین یگان ویژه واقع درخیابان سنگی (امام) کرد و در آن زمان به مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر وقت قول داد که برای کاهش مشکل ترافیکی خاص آن خیابان، پارکینگ عمومی بسازد ولی این وعده متاسفانه در هاله ای از ابهام باقی ماند و زمین یادشده نیز به حالت راکد رها شده است.

دیگر اینکه در شرایط فعلی که متاسفانه کشور با پدیده ی شوم خشکسالی مواجه شده و ظاهرا طبق نظر کارشناسان محیط زیست این پدیده مخرب برای مدت نامعلومی تداوم خواهد داشت، آیا نیروگاه نباید در زمینه تامین آب شیرین برای استان یا حداقل برای شهرستان بوشهر و برق ارزان مورد نیاز مردم فعالیتی انجام می داد؟!

تنها اثری که می توان پس ازگذشت چندسال از عمر نیروگاه به آن دل خوش بود، احداث مجتمع آموزشی است که جایگزین دبستان فضیلت واقع در چهار راه کشتیرانی شده و شوربختانه خبر می رسد مدیران نیروگاه اتمی اصرار به اداره آن به شکل غیر انتفاعی و دریافت شهریه دارند. شهریه ای که قطعا اکثر مردم از پرداخت آن ناتوانند و این مجتمع اختصاصی نیروگاه خواهد شد! در حالی که مردم سال ها در انتظار تکمیل این مجتمع آموزشی بوده اند و قرار بوده با امکانات مناسب و معلمان مجربی از تهران و استان فعال شود.

به باورنگارنده به عنوان یک فرهنگی و نماینده اولیاء در شورای آموزش و پرورش، استفاده از این مجتمع آموزشی حق همه دانش آموزان به ویژه دانش آموزانی است که در محلات پیرامون آن سکونت دارند و برای محقق شدن این مهم، لازم است اداره آن از به آموزش وپرورش شهرستان بوشهر واگذار شود، چرا که احداث این پروژه از درآمدهای ملی بوده و استفاده اختصاصی آن قانونی نیست.

*عضو سابق شورای شهر بوشهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار