به گزارش «تابناک»؛ محمود صادقی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی از مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد پرسید: مبنای قانونی و شرعی افتتاح حساب‌های سپرده توسط قوه قضاییه چیست؟ تعداد این حساب‌ها، صاحبان حساب‌ها، مبالغ واریز شده و سود حاصله ومواردمصرف آن از چه قرار است؟
کد خبر: ۶۳۹۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۸ 06 August 2018

بوشهر:محمود صادقی در جریان سوال از وزیر اقتصاد، پرداخت سود به حساب‌های قوه قضاییه را «حرام» دانست و تامین حقوق قضات دادگستری از این پول را به چالش کشاند. این سخنان نماینده مردم تهران در مجلس اعتراضات تعدادی از نمایندگان از جمله حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری نماینده بوشهر را در پی داشت.

به گزارش «تابناک»؛ محمود صادقی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی از مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد پرسید: مبنای قانونی و شرعی افتتاح حساب‌های سپرده توسط قوه قضاییه چیست؟ تعداد این حساب‌ها، صاحبان حساب‌ها، مبالغ واریز شده و سود حاصله ومواردمصرف آن از چه قرار است؟

http://cdn.icana.ir/d/0111/201808109965772243.jpg

وی گفت: با گذشت سه ماه از درخواست از وزارت اقتصاد برای اعلام گزارشی از حساب‌های قوه قضاییه به مجلس هنوز این گزارش ارائه نشده است.

صادقی ادامه داد: تصرف قوه قضاییه در وجوهی شامل وجوهی که مردم و اصحاب دعوا به این حساب‌ها واریز می‌کنند یا در قالب قرارهای کفایت یا اخذ محکوم، پرداخت می‌شود در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه عمومی است. سپرده‌گذاری آنها و پرداخت نشدن این وجوه به خزانه کل کشور بر خلاف قانون محاسبات عمومی کشور و اصل ۵۳ قانون اساسی است.

نماینده تهران در مجلس با بیان این که چرا به نام اسلام و ولایت فقیه در مال مردم تصرف غیرقانونی می‌شود؟ افزود: در اصل ۲۲ قانون اساسی حیثیت، ‌مسکن و شغل اشخاص مصون از تعرض است. در اصل ۱۰۷ رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور برابر است.

وی با بیان این که «به یاد دارم در مقطعی از زمان پرداخت سود به حساب‌های شخصی افراد حرام دانسته می‌شد» ادعا کرد: اما حالا قوه قضاییه از اموال مردم سود می‌گیرد و این سود را صرف پرداخت حقوق به قضات دادگستری می‌کند. آیا قاضی که با مال حرام ارتزاق می‌کند می‌تواند به عدالت حکم بدهد؟ چرا به موازین شرعی توجه نمی‌شود؟

این سخنان محمود صادقی آغازگر تنش‌هایی در مجلس بود به نحوی که حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری نماینده بوشهر و برخی دیگر از نمایندگان درخواست وقت برای دادن تذکر کردند که با مخالفت رییس جلسه روبرو شد.

صحن علنی یکشنبه 14 مرداد 1397

پزشکیان در واکنش به سخنان صادقی و تشدید درخواست تذکر نمایندگان، خطاب به نماینده مردم تهران گفت: شما فقط می‌توانید سوال خود را از وزیر اقتصاد مطرح کنید اما نمی‌توانید با این جمله کل قضات کشور را زیر سوال برید.

صادقی هم گفت: از سخنانم سوء تفاهم نشود. دادگستری ایران سرشار از قضات پاکدست و درستکار است. حرفم این است که اگر قوه قضاییه نیاز به بودجه دارد از مجلس تامین کند نه از سپرده‌های مردم.

جو مجلس که با این سخنان صادقی برای دقایقی دچار تنش و التهاب شده بود در خلال سخنان صادقی ادامه داشت.

مسعود پزشکیان خطاب به درخواست مجدد خدری نماینده بوشهر برای بیان تذکر، گفت: بنده خودم به آقای صادقی تذکر دادم، آقای خدری بنشین! آقای صادقی شما نباید کل نظام را با این ادبیات و جملات زیر سوال ببرید، در چارچوب سوال، مسائلی که به وزیر ارتباط دارد را مطرح کنید. طوری حرف نزنید که نمایندگان متعرض شما شوند.

http://cdn.icana.ir/d/0111/201808101228215630.jpg

صادقی هم که انتقادات را مشاهده می‌کرد، گفت: از آقای خدری و همه قضات شریف دادگستری از همین تریبون عذرخواهی می‌کنم. اگر بیانم اهانت‌آمیز بود، همینجا عذرخواهی می‌کنم. هدفم رعایت حلال و حرام شرعی توسط قوه قضاییه بود.

با آرام شدن فضای مجلس پس از عذرخواهی محمود صادقی، این عضو فراکسیون امید مجلس، ادامه داد: وزیر اقتصاد وقت در سخنانی گفته بود «این کار مطابق اذنی بود که مقام معظم رهبری دادند و آن رعایت موازین شرعی و قانونی بود». مقام معظم رهبری همیشه احتیاط را در نظر داشته‌اند. طبق گفته طیب‌نیا رعایت موازین شرعی و قانونی در این مسئله رعایت شده است. سوال بنده هم همین است که کجا موازین شرعی و قانونی رعایت شده است؟

صحن علنی یکشنبه 14 مرداد 1397

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: وزیر فعلی اقتصاد می‌گوید در زمان وزیر قبلی این حسابها باز شده است. در حال حاضر چند حساب به نام رییس قوه قضاییه است؟ ماموران سازمان بازرسی در سال ۹۵ به صورت تصادفی این حساب‌ها را کشف کردند و مبلغی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان را شناسایی کردند که سود این حساب‌هاست.

صادقی متذکر شد: بنده نمی‌خواهم بگویم که رییس قوه قضاییه از این حساب‌ها، استفاده شخصی کرده است. مجلس بر بودجه و دیوان محاسبات بر نحوه هزینه‌کرد بودجه نظارت دارند. از کرباسیان تقاضا دارم به این سوال پاسخ دهد که مبالغ واریز شده، سود حاصله و موارد مصرف آنها را به صورت شفاف بیان کند.

مسعود پزشکیان در پایان سخنان محمود صادقی بار دیگر متذکر شد: آقای صادقی، مطالبی که از پشت تریبون مجلس مطرح می‌شود نباید طوری باشد که کل قضات کشور را زیر سوال ببرد. در هر سیستمی اشکالاتی وجود دارد ولی اینکه همه زیر سوال بروند، منطقی نیست. نوع ادبیات و گفت‌وگوی شما قابل قبول نیست. بسیاری از قضات کشور با حداقل حقوق امرار معاش می‌کنند.

در پایان جلسه بررسی سوال محمود صادقی از وزیر اقتصاد، نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این جمله که «وزیر اقتصاد یا نمی خواهد پاسخ دهد یا نمی‌تواند پاسخ دهد» از رای‌گیری سوالش در صحن علنی مجلس منصرف شد.

به نوشته ایسنا، این انصراف صادقی به معنای قانع شدن از توضیحات مسعود کرباسیان تلقی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار