به گزارش "تابناک" مهدی هداوند خانی روز پنجشنبه در بازدید از موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس بوشهر افزود: در این موزه اشیای بسیار غنی و کاملی از شاخه پزشکی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و تشکلهای غیردولتی در ساختمانی با غنای تاریخی دراین استان جمع آوری شده است.
کد خبر: ۶۳۸۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴ 03 August 2018

بوشهر: رئیس دفتر برنامه ریزی و نظارت اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:باتوجه به غنای اشیای تاریخی پزشکی جمع آوری شده در موزه تاریخ پزشکی بوشهر این مجموعه بعنوان هفتمین موزه تخصصی دانشگاهی در آسیا به ثبت می رسد.

به گزارش "تابناک" مهدی هداوند خانی روز پنجشنبه در بازدید از موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس بوشهر افزود: در این موزه اشیای بسیار غنی و کاملی از شاخه پزشکی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و تشکلهای غیردولتی در ساختمانی با غنای تاریخی دراین استان جمع آوری شده است.
وی یادآورشد:با توسعه تکنولوژی و فناوری اطلاعات در موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس در بوشهر مخاطب می تواند به اطلاعات لازم در خصوص علوم پزشکی ایران به ویژه در منطقه خلیج فارس دسترسی یابد.
رئیس دفتر برنامه ریزی نظارت اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ظهارداشت: استان بوشهر در راه اندازی موزه های بخش خصوصی بسیار خوب عمل کرده و از استانهای موفق کشور در این بخش به شمار می رود.
هداوند خانی گفت:در پنج سال اخیر تعداد موزه های خصوصی از 32 به 105 موزه در سطح کشور افزایش یافته است.
وی افزود:توسعه موزه ها با مشارکت بخش خصوصی از سیاستهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و با این کار بار دولت کم و زمینه تقویت بخش خصوصی نیز فراهم می شود.
این مقام مسوول اظهار داشت: 2 برابر اشیای تاریخی موجود در دست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دست مردم است و با توسعه موزه های بخش خصوصی زمینه به نمایش گذاشتن این اشیا نیز فراهم می شود.
هداوند خانی اضافه کرد:در زمان حاضر بیش از270 الی 280 موزه تخصصی شامل تاریخ طبیعی، پزشکی و وابسته به نهادها و وزارتخانه های مختلف با هدف برنامه های خود در کشور فعال هستند.
وی یادآورشد: موزه های فعال بعنوان ویترین هر منطقه نقش مهمی در تقویت بحث گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی در جامعه دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر نیز گفت: با توجه به ظرفیتهای موجود در این استان توسعه و تقویت موزه ها به ویژه در بخش خصوصی از اولویتهای این اداره کل است.
ناصر امیرزاده افزود: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیازمند خلاقیت است و تلاش می شود با استفاده از این ابزار این بخش توسعه یابد.
وی تاکید کرد: هرچند در مدیریت موزه های استان بوشهر اتفاق های خوبی رقم خورده است ولی با توجه به قابلیتهای استان همچنان از وضعیت آنها ناراضی هستم و برای ارتقا و پویایی آنها تلاش می شود.
امیرزاده با اشاره به قابلیتهای بافت تاریخی بوشهر و نقش آن در کاهش هزینه های دولت گفت: این بافت قابلیت تبدیل به موزه های مختلف را دارد و در همین ارتباط افرادی که طرح موزه داشته باشند مورد حمایت سازمان قرار می گیرند.
وی یادآورشد:موزه چاپ و نشر علوی و موزه فیلم و عکس استان بوشهر در آینده نزدیک افتتاح می شود.
رئیس پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج فارس بوشهر گفت: با توجه به اینکه بخشی از تاریخ پزشکی ایران در آسیای میانه است تلاش می شود این موزه در بخش بین المللی نیز توسعه یابد.
ایرج نبی پور افزود: بافت قدیم بوشهر با توجه به قابلیتهایی که دارد می تواند بعنوان شهر موزه ها تبدیل شود.
موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس در عمارت تاریخی دهدشتی به جا مانده از دوره قاجار در بافت تاریخی بوشهر ایجاد شده است و در آن تجهیزات و ست‌های جراحی، دندانپزشکی، دامپزشکی، گیاهان دارویی خلیج فارس، جانواران گوناگون، مدارک و لباس های فارغ التحصیلان پزشکی استان، کتابهای درسی پزشکی قدیم و تنوع بالایی از فعالیت‌های پزشکی قدیم در استان بوشهر به نمایش گذاشته شده است.
در موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس بوشهر روش‌های طبابت از دوران باستان تا روش مدرن ارائه شده است.
موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس بوشهر دومین موزه تاریخ پزشکی ایران است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار