کد خبر: ۵۹۵۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶ 24 April 2018

 
 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی شامگاه سه شنبه در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اساس اقتصاد، سرمایه گذاری و واگذاری امور به مردم است، امنیت سرمایه گذاری و حضور بخش خصوصی را محور توسعه برشمرد و اظهارداشت: راهی جز محیط آزاد کسب و کار، تامین سرمایه، فناوری و رقابت پذیری نداریم.

دکتر روحانی در این جلسه با تقدیر از میهمان‌نوازی مردم استان آذربایجان شرقی و استقبال پرشور آنها از دولتمردان در این سفر، گفت: مردم آذربایجان شرقی همواره حامی نظام و دولت بوده‌اند.

رئیس جمهور با بیان اینکه آذربایجان شرقی جایگاه ویژه‌ای در میان ملت بزرگ ایران دارد، اظهار داشت: از نماینده ولی فقیه در این استان و همه مسئولان استانی و نیروهای مسلح و مردم استان که با وحدت و انسجام در کنار یکدیگر آرامش خوبی را در این استان بوجود آورده‌اند، تشکر می‌کنم.

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت تلاش در راستای رفع مشکلات زیرساختی و اقتصادی استان و گام‌هایی که باید در راستای توسعه بیش از پیش این منطقه برداشته شود، افزود: هر چند دولت تلاش بسیار می‌کند، اما، گلایه‌ها همواره وجود دارد و البته به حق است چرا که با توجه به امکانات موجود توانمندی برآورده کردن همه مطالبات مردم را نداریم، دولت بودجه مورد نیاز را به مجلس پیشنهاد می‌کند و نمایندگان آن را بررسی و تصویب می‌کند. اساس گلایه‌ها درست است، اما باید در نظر داشته باشیم که امکانات کشور برای حل مشکلات مردم به چه میزان است.

رئیس جمهور با بیان اینکه بسیاری از مشکلات ریشه در سرمایه‌گذاری دارد و اگر منابع لازم برای سرمایه‌گذاری را در اختیار داشته باشیم بسیاری از مشکلات در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، اقتصاد، قابل حل و فصل است، گفت: اساس اقتصاد سرمایه‌گذاری و واگذاری امور به مردم است و تلاش ما در دولت در یکی دو سال اخیر واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به مردم است.

دکتر روحانی ادامه داد: هنگامی که طرحی با روند فعلی، تکمیل آن سال‌های طولانی به طول بینجامد ما باید آن را به مردم واگذار کرده تا بخش خصوصی در راستای تکمیل این پروژه‌ها گام بردارند.

رئیس جمهور اظهار داشت: سیاست من در سفرهای دولت یازدهم این بود که همواره به مسئولان سفارش می‌کردم دنبال طرح و پروژه جدید نباشند و تلاش خود را بر تکمیل طرح‌های ناتمام، معطوف کنند.

دکتر روحانی با بیان اینکه اساس اولویت‌بندی انجام پروژه ها برای استان‌ها، صحیح است، گفت: باید به نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم نگاه متوازن داشته باشیم، چرا که نمی‌توانیم مثلاً بخاطر تکمیل یک بزرگراه در یک استان، دیگر پروژه‌ها را متوقف کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید نیازمندی‌های هر منطقه را با توجه به شرایط آن منطقه برطرف کرده و همه بخش‌ها را در نظر داشته باشیم، گفت: امروز در بسیاری از مناطق جهان اساس بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که نمونه آن در کشور همسایه ما ترکیه اجرا می‌شود و بیشتر طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ و عظیم در اختیار بخش خصوصی قرار داشته و اجرایی می‌شود.

دکتر روحانی امنیت سرمایه‌گذاری و حضور بخش خصوصی را محور توسعه کشور برشمرد و تأکید کرد: اگر می‌خواهیم سرمایه‌های مختلف را در کشور جذب کنیم، اولین گام ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذار است.

رئیس جمهور افزود: اگر یک سرمایه‌گذار در طرح‌های کشور سرمایه‌گذاری کرد و پس از مدتی یک خودروی گرانقیمت وارد کرد و از آن استفاده نمود، نباید به او اعتراضی داشته باشیم و این در راستای ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاران است که نسبت به افزایش ثروت‌شان دغدغه نداشته باشند.

دکتر روحانی با بیان اینکه می‌بایست بر مبنای اصول مشخص سرمایه‌گذاری را به صحنه اقتصاد کشور وارد کنیم، گفت: اگر می‌خواهیم سرمایه به کشور بیاید، باید مسایل و مشکلات مرتبط با آن را برطرف کنیم که یکی از آنها ثبات در نرخ ارز است.

رئیس جمهور ثبات ارز را برای ثبات بازار ضروری دانست و گفت: در جلسه‌ای که با چند کارآفرین داشتم آنها بیان می‌کردند که وقتی نمی‌دانیم نرخ ارز در ایران چگونه تغییر می‌کند، نمی‌توانیم نسبت به سرمایه‌گذاری مطمئن باشیم.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه راهی جز محیط آزاد کسب و کار، تأمین سرمایه، فناوری و رقابت‌پذیری نداریم، افزود: باید در تولید محصولات کیفیت را مدنظر قرار دهیم و فناوری‌های نوین را برای تولید محصولات باکیفیت وارد کشور کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه استخراج از منابع نفتی با استفاده از فناوری و تکنولوژی روز دنیا، می‌تواند افزایش داشته باشد، گفت: ما در کشور استعدادهای بسیار درخشان، فناوری‌های نو و شرکت‌های دانش‌بنیان داریم، اما در برخی از امور باید فناوری و تکنولوژی را از خارج تهیه کرده و با هم کار کنیم، چرا که سرمایه داخلی کشور برای آنچه نیاز داریم کافی نیست و نمی‌تواند همه اهداف را محقق کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه اگر دست به دست هم بدهیم، می‌توانیم در کشور تحول ایجاد کنیم، گفت: امروز بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا مانند چین تحولات بسیار بزرگی را به واسطه جذب سرمایه خارجی، و تسهیل در شرایط سرمایه‌گذاری در طول چند دهه اخیر کسب کرده و به پیشرفت‌های بزرگی رسیده‌اند.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای جذب سرمایه خارجی باید اصول مرتبط با آن را رعایت کنیم، افزود: اگر کسی بخواهد در کشور سرمایه‌گذاری کرده و مثلاً هتلی بسازد با موانع و مشکلات بسیار زیاد و پیچ و خم‌های اداری مواجه می‌شود.

دکتر روحانی افزود: ما باید راه را درست انتخاب کرده و تسهیلات مناسب ارایه کنیم و همه دست به دست هم داده تا بتوانیم تحول را ایجاد و مشکلات را حل و فصل کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه وضعیت کشور در سال‌های اخیر، به طور نسبی در شرایط خوبی قرار داشته است، ادامه داد: دولت همواره وضعیت قشر ضعیف جامعه را دنبال کرده و در راستای بهبود شرایط زندگی آنها گام برداشته است. مستمری که دولت به این قشر پرداخت می‌کند در برخی خانواده‌ها 4.6 دهم افزایش یافته است و به طور متوسط 3.4 دهم به مستمری‌بگیران افزوده‌ایم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات کشور مربوط به خارج از مرزهاست که نسبت به آنها آگاهی داریم، گفت: ما می‌خواهیم با دنیا تعاملی سازنده داشته باشیم اما زمانی که آنها نمی‌خواهند ما باید چه کار کنیم.

رئیس جمهور افزود: امروز کشوری مانند آمریکا روبروی ما قرار دارد. سعی می‌کند در وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور تأثیرگذار باشد که نمونه آن بازی‌ای است که رئیس جمهور این کشور در ماه‌های اخیر علیه ایران به راه انداخته که البته امروز لحن خود را به گونه‌ای دیگر تغییر داده است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه ما بهانه دست دیگران نمی‌دهیم، اما نمی‌توانیم در برابر زورگویی، کوتاه بیاییم، گفت: امروز اگر آمریکا روبروی توافق هسته‌ای بایستد، هیچ‌کس ایران را مقصر ندانسته و نمی‌گوید که دولت بهانه داد تا این توافق بر هم بخورد، چرا که براساس گزارش‌های چندباره آژانس، ایران به تعهد خود به طور کامل پایبند بوده و عمل کرده است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ملت ایران امروز در برابر هر اقدامی منسجم بوده و دو دستگی نداریم، گفت: اگر آمریکا بخواهد از تعهد خود خارج شود، ملت ایران یکپارچه بوده و آنها نیز می‌دانند که ایران اقدامات خود را بر مبنای تعهد خود انجام داده‌ است.

دکتر روحانی با بیان اینکه فشارهای خارجی، شایعات و مسایل داخلی و برخی افراد سودجو که اقدامات آنها هرگز با منطق سازگار نیست، موجب التهاب در بازار ارز شد، گفت: التهاب بازار ارز، لطمه به اطمینان عمومی بود که باید آن را از بین می‌بردیم و به مردم اطمینان می‌دادیم، قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تغییر نکرده و مابقی کالاها نیز برمبنای تعادل در تغییر نرخ تهیه می‌شود.

رئیس جمهور اولویت مدیریت ارز در کشور را تأمین نیازهای مردم دانست و خاطر نشان کرد: نیازهای اصلی داخل کشور، هر چه که باشد، تأمین شده و خدمات در حد امکان‌پذیر ارایه می‌شود و بی‌تردید درآمدهای ارزی کشور از نیازها بیشتر است.

دکتر روحانی مدیریت بازار ارز را در راستای حمایت از تولید کالای ایرانی و مبارزه با قاچاق دانست و گفت: طرح جدید ارزی و افتتاح سامانه نیما، شفاف و در جهت مبارزه با فساد و قاچاق است که در آن همه مسایل و مصارف ارزی و چگونگی آن مشخص است.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای مبارزه با فساد راهی جز شفافیت وجود ندارد، اظهار داشت: طرح جدید ارزی دولت شفافیت ایجاد کرده و جلوی فساد را خواهد گرفت.

دکتر روحانی با بیان اینکه مردم باید از همه چیز مطلع باشند و بتوانند به آن دسترسی داشته باشند، گفت: تأکید دولت بر گسترش پهنای باند در همه کشور نیز در این راستا بوده ضمن اینکه معتقدیم که باید مسایل ارزشی و اخلاقی را مراقبت کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت در راستای توسعه اشتغال در کشور برنامه‌های متعدد دارد، افزود: میزان تولید اشتغال در سال رقم قابل قبولی است به گونه‌ای که در سال گذشته نزدیک به 800 هزار شغل در کشور ایجاد شده که البته برخی از این شغل‌ها به صورت فصلی است.

دکتر روحانی اظهار داشت: ما در کشور منابع محدودی داریم که باید با همان منابع امور کشور را اداره کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این دولت 400 هزار متر مربع فضای درمانی و بهداشتی احداث شده است و 800 هزار متر مربع نیز که از گذشته احداث شده، توسط دولت ترمیم و تکمیل شده است، گفت: دولت در راستای گازرسانی به شهرها و روستاها، تلاش بسیار کرده به گونه‌ای که گازرسانی در مناطق مختلف استان آذربایجان شرقی تا پایان سال جاری تکمیل شده و شهرهای استان به طور صد در صد و روستاها بیش از 90 درصد گازرسانی خواهند شد.

دکتر روحانی با اشاره به طرح‌های دولت در بخش‌های دیگر، گفت: باید تلاش‌ها و خدمات را با گذشته مقایسه کنیم و شکرگزار نعمت‌های خدا باشیم.

رئیس جمهور در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه ما در کشور نظام و ملتی واحد داریم، گفت: هر زمان در هر نقطه از کشور مشکلی بوجود آید، همه مردم ایران، برای رفع آن مشکل فداکاری می‌کنند، اما این به معنای آن نیست که هویت‌های فردی، منطقه‌ای و قومی را فراموش کنیم.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه هویت‌های منطقه‌ای، فرهنگی، قومی و نژادی، محترم هستند، اما همه زیر سقف ایران و اسلام هستیم و باید به فرهنگ، زبان و لهجه‌های مختلف احترام بگذاریم، افزود: باید به آنچه که در قانون اساسی آمده، عمل کنیم چرا که قانون اساسی معیار بوده و راهی جز عمل به آن نداریم.

رئیس جمهور اظهار داشت: بالاترین هویت ما اسلامی بودن و ایرانی بودن است که برای حفظ آن از جان خود هم خواهیم گذشت، اما در عین حال باید به یکدیگر احترام بگذاریم تا بتوانیم وحدت را حفظ کنیم.

دکتر روحانی تأکید کرد: دولت خود را همواره خدمتگزار مردم می‌داند و در راستای رفع مشکلات مردم، تلاش می‌کند که البته ممکن است در این مسیر دچار اشتباه هم شود و در این راستا همواره خود را نیازمند به راهنمایی می‌داند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید با توجه به شرایط جهانی و منطقه‌ای اتحاد و انسجام خود را بیش از پیش تقویت کنیم، افزود: به لطف خدا و در سایه هدایت‌های رهبری و وحدت و انسجام از همه مشکلات عبور خوهیم کرد و ملت ایران در تمامی عرصه‌ها موفق خواهد شد.

پیش از سخنان رئیس جمهور استاندار، نماینده ولی فقیه استان و چند نفر از نمایندگان استان آذربایجان شرقی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پیرامون مسایل مختلف استان پرداختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار