مرگ هزاران قطعه ماهی و آبزیان در جنگل گلوبردکان بخش ریز شهرستان جم که نگرانی‌های فراوان زیست‌محیطی برای مردم ایجاد کرده است هنوز پس از گذشت یک ماه علل ایجاد آن مشخص نشده و مردم ازمسئولان خواستار اعلام علل آن هستند.
کد خبر: ۵۷۰۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶ 24 February 2018

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان جم، در حالی که طبق وعده مدیرکل محیط زیست استان بوشهر قرار بود مقصر عامل آلودگی رودخانه ریز طی هفته جاری به صورت رسمی به فرمانداری جم اعلام شود اما به نظر می‌رسد این اتفاق انجام نشده و باید در هفته پیش رو منتظر شناختن عامل مرگ ماهیان و آلودگی رودخانه ریز باشیم.

بر اساس این گزارش، در اواسط دی ماه سال جاری بود که به یک بار هزاران قطعه ماهی و آبزیان در جنگل گلوبردکان بخش ریز شهرستان جم تلف و نابود شدند که گلایه‌ها و نگرانی‌های زیادی از سوی مردم، شوراها، نماینده مردم این شهرستان در مجلس مطرح شد و دادستان جم نیز شخصا به موضوع ورود کرد و در حالی که مردم و شوراها مقصر این فاجعه زیست محیطی را شرکت فجر جم می‌دانستند، دادستان جم، نائب رئیس شورای اسلامی استان بوشهر، رئیس محیط زیست جم و برخی فعالان محیط زیستی به مدت 5 ساعت از نقاط مختلف شرکت فجر جم بازدید کردند.

موضوع آلودگی رودخانه ریز با توجه به این که آب مردم 15 هزار نفر از اهالی این بخش از طریق چاه تامین می‌شود باعث نگرانی مردم شده است و شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم نیز از احتمال این که آب رودخانه بر سلامتی مردم تاثیر بگذارد، سخن گفته است.

مردم بخش ریز طی ماه اخیر بارها در محافل مختلف از این وضعیت و ابهام مقصر این ماجرا به شدت گلایه و انتقاد کرده‌اند و خواهان معرفی مقصر این فاجعه زیست محیطی در یکی از نقاط سرسبز استان بوشهر هستند.

هر چند دو هفته پیش محمدتقی محمدی سرپرست محیط زیست شهرستان جم در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده بود مقصر آلودگی رودخانه ریز به دلیل پس‌آب‌های شرکت پالایش گاز فجر جم است اما مدیرکل محیط زیست استان بوشهر در هفته گذشته اعلام کرد هنوز نمی‌توان گفت مقصر این شرکت است و طی هفته جاری این موضوع رسما به فرمانداری اعلام می‌شود.

اما این هفته گذشت و خبری از معرفی مقصرین این اتفاق تلخ در شهرستان جم توسط فرمانداری و محیط زیست استان نبود که این اتفاق و شفاف نبودن با مردم، ناامیدی اهالی بخش ریز را به همراه داشته است.

هر چند معلوم نیست مقصر این فاجعه زیست محیطی توسط محیط زیست طی هفته جاری به فرمانداری اعلام شده یا خیر و یا این که مقصر اعلام شده اما مجموعه فرمانداری حاضر به رسانه‌ای کردن این موضوع نیست. همه این موارد ابهام‌هایی است که مسئولان باید به آن پاسخ دهند و در صورت مقصر اعلام‌شدن هر نهاد و شرکت دستگاه قضایی باید برخورد جدی با عوامل آن داشته باشند.

این ماجرای تلخ در بخش ریز شهرستان جم خوشبختانه با جدیت مجموعه فرمانداری پیگیری و تلاش‌هایی برای رفع مشکلات به وجود آمده در دستور کار قرار گرفت و دادستان جم نیز شخصا ورود جدی به آلودگی رودخانه ریز داشت که در اقدامی بی‌سابقه و غیرمنتظره از پالایشگاه گاز فجر جم بازدید داشت که نشان می‌دهد مجموعه مدیریتی شهرستان جم در این خصوص اهتمام لازم را داشته است اما این که مقصر طی این هفته با توجه به وعده محیط زیست استان اعلام نشده ابهاماتی را در ذهن مردم به وجود آورده است.

حسن رمضانی نائب رئیس شورای اسلامی استان بوشهر اخیرا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان جم اعلام کرده بود: در پی اتفاق تلخ رودخانه ریز، محیط زییست استان بوشهر ورود شجاعانه ای به این اتفاق داشته باشد.

به نظر می رسد اگر محیط زیست استان بوشهر با شجاعت و مقتدارنه به تخلف‌های زیست محیطی ورود کند در روزگاری که همه دست در دست هم داده‌اند تا محیط زیست استان بوشهر نابودی کنند، این اتفاق‌های تلخ دیگر رخ نخواهد داد و یا اینکه حداقل کمتر خواهد شد.

مردم و به خصوص اهالی بخش ریز منتظرند در هفته پیش رو مقصر آلودگی رودخانه ریز بعد از حدود گذشت یک ماه مشخص شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار