رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان دشتستان گفت: اتحادیه‌های صنفی موظفند ساز و کار لازم برای اجرای دستورالعمل مبارزه با پولشویی در سطح اصناف عضو و تحت پوشش خود را فراهم کنند.
کد خبر: ۵۵۳۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴ 17 January 2018

شهسوار قایدی ظهر سه‌شنبه در کارگاه آموزشی آشنایی با قوانین و آیین‌نامه اجرایی مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم اظهار داشت: هر تخلف یا عمل مجرمانه که جنبه درآمدزایی به دنبال داشته باشد و فرد مجرم این درآمد در مسیر چرخه یک فعالیت اقتصادی قرار دهد، اقدام به پول‌شویی کرده است.

وی افزود: به‌ طور کلی پول‌شویی به این دلیل انجام می‌شود که منبع واقعی پول نامشخص باقی بماند و فرار مالیاتی اتفاق بیافتد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان دشتستان تصریح کرد: پول‌شویی به طرز عمده یک جرم فرعی برای رد گم‌کردن درآمد حاصل از جرم اصلی است و جرم پول‌شویی تا حد زیادی به جرم اولیه وابسته است.

قایدی عنوان کرد: پول‌شویان اغلب کسانی هستند که از طریق قاچاق مواد مخدر، اختلاس، رشوه و سایر راه‌های غیرقانونی کسب درآمد کرده‌ و به دنبال تمیزکردن پول هستند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان دشتستان با اشاره به مشاغل در معرض پول‌شویی گفت: هر شغلی که با پول نقد سر و کار دارد شامل بانک‌های عامل، بانک‌های کارگزار، بانک‌های برون‌مرزی، بازار سهام و اوراق قرضه، شرکت‌های بیمه (بیمه عمر)، صرافی‌ها، عتیقه‌فروشی، جواهرفروشی، آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌های حمل‌ونقل، بنگاه‌های اتومبیل، دفاتر اسناد رسمی و بنگاه‌های خیریه می‌تواند در معرض پول‌شویی قرار گیرند.

وی به ماده ۱۷ فهرست اصناف مشمول این دستورالعمل اشاره کرد و گفت: مشاورین املاک، فروشندگان طلا، نقره، جواهر و مسکوکات، فروشندگان فرش و تابلو فروش دستباف، فروشندگان عتیقه، صنایع‌دستی و اشیاء هنری، فروشندگان خودرو و صرافی‌ها مشمول دستورالعمل مذکور هستند.

قایدی بیان کرد: طبق ماده ۲۵ تمامی کارکنان تحت امر اشخاص مشمول موظف‌اند در صورت مشاهده و معاملات و عملیات مشکوک مراتب را بدون اطلاع ارباب‌رجوع به واحدهای مسئول مبارزه با پول‌شویی در هر دستگاه و در صورت عدم وجود این واحد به بالاترین مقام شخص مشمول و یا مسئول دریافت گزارش‌ها اطلاع دهند.

وی افزود: افراد صنفی موظفند در صورت مشاهدات معاملاتی که طبق عرف کاری پیچیده و غیر معمول است، نسبت به شناسایی اولیه مشتریان اقدام و مشخصات آنها را ثبت و تا۵ سال نگهداری کنند.

قایدی تأکید کرد: تمامی اصنافی که به تشخیص شورا در معرض استفاده پول‌شویی قرار دارند موظفند در تمامی معاملات بیش از سقف مقرر (۱۵۰ میلیون ریال ) نسبت شناسایی اولیه مشتریان اقدام و آن را ثبت نمایند این عده همچنین موظف‌اند به درج شماره منحصربه‌فرد اشخاص در برگ خرید فروش هستند.

وی افزود: واحد مبارزه با پول‌شویی موظف است نسبت به حسن اجرای این دستورالعمل نظارت کافی داشته و ساز و کارهای مورد نیاز را برای کنترل داخلی تدوین و اجرا نماید و واحد بازرسی رسیدگی‌های اتفاقی و موردی را در ارتباط با گزارش‌های دریافتی از اصناف و اتحادیه‌های صنفی اعمال کند.

قایدی گفت: همه اتحادیه‌های صنفی موظفند ساز و کار لازم برای اجرای این دستورالعمل در سطح اصناف عضو و تحت پوشش خود را فراهم کنند و نسبت به حسن اجرای این دستورالعمل توسط صنوف تحت پوشش نظارت داشته و گزارش عملکرد نظارتی خود را در بازه زمانی تعیین‌شده توسط واحد مبارزه با پول‌شویی به آن واحد ارائه کنند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان دشتستان یادآور شد: در صورت عدم اجرای این دستورالعمل و در صورت وقوع جرم از سوی افراد صنفی و یا اتحادیه‌های صنفی، دبیرخانه هیئت عالی نظارت مطابق با قوانین نظام صنفی و دستورالعمل‌های مربوطه برخورد خواهد کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار