رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به لایحه بودجه سال ۹۷ گفت: در این لایحه بودجه‌ای که برای آموزش، پژوهش و فناوری در نظر گرفتند کفاف طرح‌‌ها و برنامه‌ها نمی‌دهد.
کد خبر: ۵۴۵۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰ 30 December 2017

محمد مهدی زاهدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در بوشهر با تاکید بر حذف کنکور اظهار داشت: حذف کنکور نیازمند همکاری و پرهیز از تسامح و کم کاری آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه کنکور برای دانش‌آموزان و کشور مضر است خاطرنشان کرد: کنکور ضمن جلوگیری از خلاقیت و ابتکار دانش‌آموزان سبب می‌شود دانش‌آموزان به‌خوبی مطالب درسی را فرا نگیرند و تنها به دنبال چگونه تست زدن باشند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بی توجهی به خلاقیت و ابتکار دانش‌آموزان را از عوامل بیکاری دانست تاکید کرد: یکی از دلایل بیکاری جامعه بی‌توجهی به خلاقیت و ابتکار دانش آموزان است که کنکور در این راستا از شکوفایی ذهن دانش‌آموزان جلوگیری می‌کند.

زاهدی با تاکید بر برگزاری آزمون‌های استاندارد ویژه دانش‌آموران سه سال آخر دبیرستان گفت:چنان چه آموزش و پرورش سه سال آخر متوسطه دوم آزمون‌ها را به‌صورت استاندارد برگزار کند مشکل حذف کنکور از سیستم آموزشی برطرف می‌شود و کنکور جای خود را به آزمون‌های استاندارد می‌دهد.

وی به وضعیت دریافت شهریه برخی از دانشگاه‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه شهریه دانشگاه آزاد از برخی دانشگاه‌ها کمتر است گفت: پردیس‌های بین المللی دانشگاه‌های دولتی در مقایسه با دانشگاه آزاد از دانشجویان شهریه‌های بسیار بالایی می‌گیرند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به احتمال حذف برخی کد رشته‌های دانشگاه آزاد در کنکور سراسری سال آینده خاطرنشان کرد: پارسال در مجلس قانونی تصویب شد که در آن آزمون‌های سراسری مربوط به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه آزاد به‌صورت یک آزمون برگزار شود.

زاهدی افزود: در این ارتباط با تعجیلی که از سوی وزارت علوم انجام شد بخشی از کدرشته‌های دانشگاه آزاد به بهانه نداشتن هیئت علمی مناسب و امکانات زیرساختی حذف شد.

وی با بیان اینکه بخشی از این کدرشته‌ها به‌طور مجدد برای پذیرش دانشجو احیا شد گفت: انتظار می‌رود امسال با مشکلات کمتری در این بخش مواجه باشیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحقق برخی از منابع دولتی در لایحه بودجه 97 به هیچ عنوان تضمین شده نیست تصریح کرد: در این لایحه بودجه‌ای که برای آموزش، پژوهش و فناوری در نظر گرفته شده کفاف طرح‌‌ها و برنامه‌ها نمی‌دهد.

زاهدی با بیان اینکه بودجه آموزش پرورش در سال آینده، 36 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده گفت: بودجه سال آینده آموزش عالی 10 هزار میلیارد تومان است و میزان بودجه پژوهش تاکنون بطور دقیق استخراج نشده ولی بر اساس عملکرد بودجه امسال و سال 95 بعید دیده می‌شود که بودجه پژوهش نیم درصد جی دی پی برسدو این در حالی است که این بودجه بر اساس برنامه ششم توسعه باید 1.2 درصد جی دی پی کشور برسد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار