درمانگر و پژوهشگر اعتیاد گفت: انجام کار اجباری بهترین مجازات جایگیزین برای قاچاقچیان است، چراکه با اعدام قاچاقچیان موادمخدر مشکلی حل نمی‌شود.
کد خبر: ۵۲۶۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹ 19 November 2017
هومان نارنجی ها درمانگر و پژوهشگر اعتیاد با اشاره به تاثیر مجازات اعدام در کاهش میزان ارتکاب جرایم موادمخدر اظهار کرد: برخی از کشورهای جهان به جای مجازات اعدام برای مرتکبان جرایم موادمخدر از جایگزین‌هایی مانند رنگ کردن ساختمان‌ها و یا کار کردن در مکان‌های دولتی استفاده می‌کنند و ما نیز باید در این راستا برنامه‌ریزی کنیم و متمرکز شویم، چراکه با اعدام قاچاقچیان موادمخدر مشکلی حل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اشخاصی که دست به ارتکاب جرم می‌زنند به عوارض بعدی آن فکر نمی‌کنند، افزود: قاچاقچیان موادمخدر با وجود اینکه از مجازات اعدام می‌ترسند، اما به علت انگیزه بالای خود برای جا به جایی موادمخدر به عوارض و مشکلات بعدی آن فکر نمی‌کنند، لذا این افراد در شرایط سخت در یک بزنگاه دشوار، تصمیمات اشتباه می‌گیرند. 

نارنجی‌ها با اشاره به تأثیر مجازات اعدام بر جامعه و خانواده افراد اعدامی تصریح کرد: اعدام قاچاقچیان و متهمان موادمخدر بر جامعه و خانواده آن‌ها صدمات جبران ناپذیری می‌گذارد، چرا که فرزندان این افراد بعد از اعدام پدر خود، ممکن است مدعی خون خواهی پدر شوند.

درمانگر و پژوهشگر اعتیاد با اشاره به اینکه مسئولان در زندان‌های سطح کشور فضای مناسبی را برای تنبیه و مجازات متهمان فراهم نمی‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه سیستم تنبیه در زندان‌های کشور به گونه‌ای است که افراد داخل زندان به جای درس عبرت گرفتن، انواع خلاف‌ها را از سایر متهمان رده بالاتر فرا می‌گیرند، لذا این افراد به شیوه مناسبی تنبیه نمی‌شوند.

نارنجی‌ها گفت: متهمان موادمخدر در زندان‌ها به دلیل اجرای شیوه‌ها و اقدامات تربیتی و آموزشی نادرست در زندان، پس از آزادی دوباره به ارتکاب جرم دست می‌زنند.

وی درباره جایگزین‌های تنبیهی به جای اعدام قاچاقچیان موادمخدر در زندان‌ها گفت: مسئولان باید برنامه‌ریزی‌های لازم  را برای جایگزین کردن شیوه‌های جدید تنبیه به جای اعدام متهمان موادمخدر انجام دهند، به عنوان مثال باید متهمان ملزم به انجام کار اجباری در اردوگاه‌های کار اجباری و یا مشاغل آموزشی کنند، چرا که این قبیل مجازات‌ها و تنبیه‌ها اثرات مثبتی را برای این متهمان به همراه خواهد داشت.
مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار