طی دو سال اخیر تعداد دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد جم با کاهش چشمگیری روبرو بوده و در زمینه توسعه زیرساخت‌ها و امکانات نیز پیشرفتی حاصل نشده است.
کد خبر: ۵۲۱۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶ 08 November 2017
محمد مهدی صبوری: دانشگاه‌ها نقش اساسی و کلیدی در پیشرفت و توسعه یک منطقه ایفا می‌کنند و در حوزه‌های علمی و فرهنگی یک شهرستان موثر هستند.

در شهرستان جم دانشکده فنی و مهندسی، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد اما علی‌رغم وجود سه دانشگاه و تعداد بالای دانشجو نتوانسته است در معادلات سیاسی و برنامه‌های فرهنگی پرتحرک نشان داده و بعضا بیشتر مواقع هیچ برنامه‌ای وجود ندارد.

دانشکده فنی و مهندسی و پیام نور در حوزه عملکردی با ثبات‌تر از دانشگاه آزاد مرکز جم نشان داده است اما دانشگاه آزاد رو به روز وضعیت آن بدتر می‌شود و به چالشی برای  دانشجویان این دانشگاه تبدیل شده است.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد جم چند سالی است که عملکرد موفقی نداشته و در جاده توسعه و فراگیری علم و دانش عقب‌گرد داشته است. این دانشگاه که هفت سالی از عمرش در جم می‌گذرد از سال ۹۴ تا کنون تعداد دانشجویانش از هزار و ۸۰۰ نفر به حدود ۴۰۰ نفر کاهش یافته است.

دانشگاه آزاد اسلامی جم که زمانی فعالیت‌های فرهنگی‌اش از اکثر ادارات فرهنگی جم نیز بیشتر بود، طی دو سال اخیر برنامه فرهنگی آنچنانی نداشته و تشکل‌های انجمن اسلامی و بسیج در این دانشگاه اتاق‌هایشان در حال خاک خوردن است.

ضعف‌های چشمگیر در دانشگاه آزاد جم

یکی از استادان سابق این دانشگاه در مقاله‌ای نوشت: بیش از هزار و ۴۰۰ نفر از این گروه دانشجویان که قبل از سال۹۴ در رشته‌های حقوق، روان شناسی، برق و تربیت بدنی و غیره که با استفاده از مجوز دیگر دانشگاه‌های استان در جم دایر شده بود مشغول تحصیل بودند و این فرآیند در دیگر دانشگاه های استان مثل دیر و گناوه نیز برقرار بود هر کدام از این دانشجویان در هر ترم به طور متوسط یک میلیون تومان شهریه پرداخت می‌کرده‌اند که جمعا در هر ترم یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان شهریه پرداخت می‌شده است. طبق قراردادهای دانشگاه آزاد استان ۵۰ درصد از این شهریه حدود ۷۵۰ میلیون تومان سهمیه جم بوده است ولی متاسفانه از این مبلغ حدود چهار میلیارد تومانی تا کنون هیچ مبلغی به دانشگاه جم بر نگشته است و در ضعف مفرط رئیس دانشگاه هیچ اقدامی هم برای بازگرداندن این پول به جم انجام نشده است.
جواد سعادت‌طلب استاد دانشگاه‌های جم وعسلویه تاکید کرد: در خصوص جذب هیئت علمی، یک نفر در رشته روانشناسی به عنوان هیئت علمی جم استخدام شده و حدود دو سال است که از دانشگاه جم سالیانه حدود ۶۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد. در این مدت دو سال هم پذیرش دانشجوی روانشناسی نداشته‌ایم. شهریه دانشجویان ورودی قبلی هم که به حساب دانشگاه خورموج واریز می‌شود و حقوق هیئت علمی هم از اعتبارات دانشگاه آزاد جم پرداخت می‌شود و این عملکرد ۱۰۰ درصد به ضرر مردم منطقه جم و ریز و بر علیه آنان است.

وی افزود: دانشگاهی که در این مدت هفت سال نتوانسته نه موافقت اصولی بگیرد، نه زمین یا ساختمانی برای دانشگاه خریداری کند، نه یک رشته برای دانشگاه بگیرد و نه حقوق اساتید و نه حقوق دانشجویان رعایت کند، بر همه مبرهن و آشکار است که دچار ضعف‌های چشمگیری شده است. حال علت این ضعف‌ها مدیریت دانشگاه آزاد استان و یا مدیریت دانشگاه آزاد جم و یا دولت و یا هر نهاد یا سازمانی است، باید پیگیری و برطرف شود. این حق مسلم مردم است و بنده و امثال بنده هم موظفیم در اینگونه موارد سکوت نکنیم و یادآوری‌های لازم را انجام دهیم و نمایندگان مردم در دولت و مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا هم موظفند پیگیری های لازم را انجام دهند.

بی‌توجهی به بومی‌ها

جمشید عسکری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به عملکرد ضعیف مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی مرکز جم اشاره کرد و گفت: طی دو سال اخیر عملکرد دانشگاه آزاد جم بسیار ضعیف بوده و هیچ‌گونه پیشرفتی دیده نمی‌شود و متاسفانه از دو سال اخیر ظلمی بزرگ در حق دانشجویان و اساتید این دانشگاه صورت گرفته و اساتید بومی این دانشگاه خانه نشین شده‌اند.

مدیر گروه سابق صنایع شیمایی و مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی جم با بیان اینکه در زمان رئیس فعلی دانشگاه راهی بزرگ برای ورود اساتید غیر بومی به این دانشگاه باز شد بیان کرد: سرمایه‌های بومی دانشگاه طی دو سال اخیر رو به نابودی رفته است و بعضی از خانم‌های شهرکی که تخصص لازم را ندارند به عنوان استاد دانشگاه در دانشگاه آزاد جم تدریس می‌کنند که با هیچ عقل و منطقی جور در نمی یاید.

وی با بیان اینکه این دانشگاه هیئت علمی نامرتبط دارد افزود: به عنوان مثال در رشته روان شناسی که در دانشگاه آزاد جم یک دانشجو هم ندارد ولی هر ماه مبلغ ۵ میلیون تومان دستمزد آن پرداخت می شود.

عسکری تاکید کرد: در این مدت ۴ نفر از هیئت علمی‌های دانشگاه آزاد مرکز جم که از دوستان و آشناییان مدیریت سابق دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر بوده‌اند در جم پذیرش شده‌اند که طی دو سال اخیر مبلغی نزدیک ۵۰۰ میلیون از بیت‌المال و سرمایه‌های دانشگاه هدر رفته است.


وضعیت دانشگاه روز به روز بدتر می‌شود

مسئول سابق برنامه ریزی و آموزش دانشگاه آزاد اسلامی مرکز جم با درخواست از عبدالهی رئیس جدید دانشگاه آزاد استان بوشهر خاطرنشان کرد: وضعیت دانشگاه آزاد جم روز به روز بدتر می‌شود و هزینه‌های میلیونی فراوانی که از بیت‌المال در حال هدر رفتن است؛ در حالی که هیچ دانشجویی در بعضی رشته‌ها وجود ندارد و قطعا یک نیروی بومی و دلسوز علمی و دانشگاهی می‌تواند وضعیت این دانشگاه را رو به سامان ببرد.
وی تاکید کرد: بقیه دانشگاه‌های شهرستان جم ثبات نسبی داشته‌اند اما دانشگاه آزاد جم در زمان کنونی سقوط کرده است و باید چاره‌ای اساسی و اقدامی موثر برای آن انجام داد.

جمشید عسکری به وعده‌های رئیس دانشگاه آزاد جم در اولین مصاحبه‌اش با خبرنگاران(سال۹۴) اشاره کرد و گفت: ایجاد چندین رشته جدید در مقطع کارشناسی و کاردانی پیوسته، ایجاد رشته‌های حقوق، عمران، معماری، تربیت‌بدنی در مقطع کارشناسی و رشته‌های مکانیک، روانشناسی، حقوق، کامپیوتر و شیمی در مقطع کارشناسی ارشد، احداث ساختمان جدید دانشگاه، و تجهیز کارگاه‌ها از وعده‌های عظیم‌پور بود که با گذشت دو سال هنوز هیچ کدام از آنها عملی نشده است.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد جم ۱۷۰ مدرس داشته که ۹۰ درصد آن از نیروهای بومی شهرستان جم بوده است ولی در زمان کنونی کمتر از ۳۰ درصد اساتید بومی هستند.

عسکری تصریح کرد: دانشگاه آزاد جم دانشگاهی رو به رشد بود ولی در دو سال اخیر با ظلم هایی که شد این دانشگاه رو به نابودی رفته است.

عزمی برای تغییر وجود ندارد

سجاد بهزادی مدرس سابق دانشگاه آزاد اسلامی جم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی مرکز جم اظهار داشت: حقیقت آن است که سال‌هاست مشکلات متعددی در دانشگاه آزاد جم شاهد هستیم اما چون سایر اجزا و بخش‌های شهرستان تحول‌خواه نیستند و با این مشکلات درگیرانه و اثر بخش عمل نمی‌کنند وضعیت تغییری نمی‌کند.

وی افزود: ما اگر می‌خواهیم دانشگاه آزاد با شاخص‌هایی توسعه نگرانه در شهرستان باشد می‌بایست مدیریت ارشد شهرستان و دیگر مسئولین ضرورت این موضوع را باور داشته باشند.

دانشجوی دکتری جامعه شناسی بیان کرد: به باور من همه دانشگاه‌های جم و از جمله دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان هرگز نتوانسته است همگام با تحولات علمی و فن آوری حرف جدیدی برای گفتن داشته باشند.

مدرس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی جم تصریح کرد: یکی از دلایل آن نیز به باور من عدم انسجام نیروهایی است که حتی در این دانشگاه کار می‌کنند و گاهی شنیده می‌شود یک نیرو با قابلیت‌های مهم‌تر در جایگاهی کم‌اهمیت‌تر یا برعکس قرار گرفته است.

بهزادی یادآور شد: در حالی که اصولا برای تغییر در یک سیستم و یک دانشگاه و تعالی بخشی برنامه‌های آن، یکپارچگی افراد آن سیستم از اهمیت بالایی برخوردار است و در این صورت هست که دانشجویان و شهرستان رشد خواهد کرد.

تعامل خوبی با صنعت نداشته‌ایم

فعال سیاسی اجتماعی شهرستان جم با اشاره به اینکه ایران پنج برابر کشورهای پیشرفته دانشگاه دارد افزود: همچنان نگرانی جدی درباره کیفیت نیروی کار وجود دارد و نتیجه آن می‌شود دانشگاه آزاد شهرستان‌های کوچکی مانند جم که در کنار صنعت عظیم پارس جنوبی و پالایشگاه فجر جم، دانشگاه نمی‌تواند به صورت شایسه از این فرصت استفاده کند.

سجاد بهزادی با طرح این سوال که آیا تنها داشتن دانشگاه و تولید مدرک کافی است گفت: به باور من سیستم آموزشی دانشگاه‌های شهرستان جم به دلیل مجاورت با صنعت می‌تواند کارآیی بالاتری داشته باشد.

وی ادامه داد: در صنعت علاوه بر اینکه رشته‌های متعدد فنی هست، مدیریت هم هست، رشته‌های مالی و حقوق هم هست و علوم اجتماعی هم هست. ما در دانشگاه‌های استان در تعامل دو طرفه با صنعت قوی عمل نکرده‌ایم.

سطح پایین تدریس اساتید غیر بومی

برخی از دانشجویان دانشگاه آزاد جم اعتقاد دارند که سطح پایین تدریس اساتید غیر بومی، نبود امکانات مورد نیاز و حتی اولیه در دانشگاه آزادجم از عوامل مهمی بوده که ما را وادار کرد تا  شهرستان‌های همجوار عسلویه و کنگان را برای ادامه تحصیل انتخاب کنیم.

بر اساس این گزارش، اکثر دانشجو هایی که متقاضی تحصیل در دانشگاه آزاد جم هستند به ناچار در دانشگاه‌های علمی کاربردی عسلویه و کنگان ادامه تحصیل می‌دهند به طوری که در حال حاضر حدود پنج هزار نفر در دانشگاه علمی کاربردی این شهرستان‌ها ادامه تحصیل می‌دهند که به یقین بیش از دو هزار نفر از آنان ساکن جم و متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد جم هستند. ادامه این روند باعث شده هم منافع دانشگاه آزاد متحمل ضرر و زیان شود و هم کیفیت آموزشی دلخواه به دست نیاید.


تشریح علت کاهش دانشجو

رئیس دانشگاه آزاد جم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال‌های ۹۲ و ۹۳ طرحی با عنوان دانشجویان تفاهمی استانی در دانشگاه آزاد جم اجرایی شد که در اجرای طرح ناموفق بودند و سازمان مرکزی در سال ۹۴ دستور توقف این طرح را داد.

جلیل عظیم‌پور اضافه کرد: از سال ۹۴ که در این دانشگاه مشغول به فعالیت شدم، قرار شد که این طرح به این صورت ادامه پیدا نکند چون این طرح ایرادات بسیار زیادی داشت.

وی در ارتباط با تعداد اساتید بومی در این دانشگاه نیز بیان کرد: تعداد دانشجویان در دانشگاه کم شد و اعلام نیاز برای خیلی از رشته‌ها کمتر شد و با این شرایط تعداد کلاس‌ها و اساتید نیز کم شده است.

استفاده حداکثری از اساتید بومی

رئیس دانشگاه آزاد جم خاطرنشان کرد: قبلا یک سری رشته‌ها داشتیم که اغلب اساتید آن بومی بودند مثل رشته اچ‌اس‌ای و ما قادر به پذیرش دانشجو در این رشته‌ها نبودیم و از اساتیدی که تخصص آنها این رشته‌ها بود دیگر استفاده نشد. این افراد اکثرا اعضای حق‌التدریس بومی بودند.

وی تصریح کرد: وقتی که چنین رشته‌هایی را نداریم و دانشجو و کلاسی در این زمینه وجود ندارد، چگونه می‌توانیم از این اساتید استفاده کنیم.
عظیم‌پور تاکید کرد: ۹۰ درصد اساتید دانشگاه آزاد جم ساکن شهرستان جم هستند و فقط تعدادی اندک از اعضای هیئت علمی دانشگاه ما غیربومی هستند وگرنه از همه ظرفیت‌های بومی شهرستان جم استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه همه اساتید حق‌التدریس دانشگاه آزاد جم بومی این منطقه هستند و اگر برخی اساتید بومی حق‌التدریسی استفاده نمی‌شوند به علت این است که چنین رشته‌ها و دروسی را در دانشگاه نداریم و یا مدیران گروه ترجیح داده‌اند که از افراد باتجربه‌تر بومی استفاده کنند.

کاهش درآمدهای دانشگاه

رئیس دانشگاه آزاد جم در مورد توسعه زیرساخت‌های این دانشگاه نیز گفت: با توجه به روند کاهش دانشجو و پیش‌بینی در مورد درآمدهای دانشگاه این ریسک را پائین آوردیم و تلاش کردیم که منابع را مدیریت کنیم.

وی اظهار داشت: برای خرید ساختمان دانشگاه اقدام کردیم ولی به خاطر شرایطی که در شهرستان جم حاکم بود باعث شد و اصرار شد که در منطقه شهرک دانشگاه ساخت کنیم.

زمین دانشگاه مشکل دارد

عظیم‌پور به مشکلات زمین اهدایی به دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: پیگیر هستیم که این زمین را درست کنیم. زمین مشکلاتی دارد و در منابع طبیعی هم مشکل داریم. مسئولان شهرستان و استان پیگیر هستند و اگر امروز هم زمین به نام دانشگاه آزاد سند بخورد تا کمتر از یک ماه ساخت و ساز را شروع خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: زمینی که هفت سال پیش به دانشگاه اهدا شده بود مشکل دارد و نتوانسته‌ایم ساختمانی بسازیم و هنوز در ساختمان اجاره‌ای هستم. بی‌گدار به آب نمی‌زنیم و کار را به صورت اصولی پیش خواهیم برد تا در آینده مشکلی متوجه دانشگاه نشود.

رئیس دانشگاه آزاد جم بیان کرد: تعداد کل دانشجویان واقعی دانشگاه آزاد جم که در مرکز آزمون دانشگاه آزاد به نام این دانشگاه ثبت شده‌اند ۴۰۰ نفر است که تعداد دانشجویان واقعی در سال ۹۴ هم حدود همین مقدار بوده است. مابقی مربوط به رشته‌هایی بود که دیگر اجازه پذیرش داده نشد چون شرایط و مراحل لازم در این رشته‌ها انجام نشده بود و وزارت علوم و سازمان مرکزی اجازه پذیرش را ندارد.

وی گفت: تلاش ما این بود که دانشجویانی که با این روند اشتباه وارد دانشگاه شده بودند را فارغ‌التحصیل کنیم و موفق هم شدیم.

عظیم‌پور ادامه داد: ریزش دانشجو در کل دانشگاه آزاد کشور را شاهد هستیم و علی‌رغم اینکه وزارت علوم رشته‌هایی را برای ما مصوب نکرده بود، توانستیم با همان رشته‌ها تعداد دانشجویان را حفظ کنیم و برنامه‌های قوی برای دانشگاه وجود دارد که شاهد بهبود وضعیت باشیم.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دانشگاهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
مهندس عظیم پور همه میدونند چوب مدیریت ضعیف واحد دشتستان دکتر یحیایی را خوردند زیرا این مرکز زیر نظر واحد دشتستان است چرا مرکز اهرم توانست در زمان مدیریت دکتر دهدشتی به واحد تبدیل شود چرا در زمان مسعود دهدشتی مرکز جم توانست قریب به 2000 دانشجو داشته باشد ولی الان با این وضعیت بد روبروست واقعا این مدیر ضعیف واحد دشتستان را نیز به مرز نابودی رسانده دهدشتی 7000 دانشجو ار در دوشهر جم و برازجان مدیریت میکرد ولی این آقای به اصطلاح مدیر 7000 دانشجو را به 3000 دانشجو تقلیل داده است واقعا این مدیر غیر از دافعه و پرونده سازی برای مدیران وقت و کارآمد دانشگاه آزاد هیچ هنری ندارد.دکتر عبدالهی ما جامعه دانشگاهی با ورود شما نخبه استان بسیار امیدوار گشته ایم و امیدواریم به داد دانشگاه های آزاد استان برسید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار