مدیرعامل شرکت آب منطقه‌‌ای استان بوشهر گفت: در راستای تامین آب صنایع مستقر در جنوب استان بوشهر مجوز نمک‌زدایی ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب دریا صادر شد.
کد خبر: ۵۱۶۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳ 30 October 2017
شاهپور رجایی ظهر امروز در نشست بررسی  برداشت آب دریا برای تامین آب مورد نیاز صنایع مختلف مستقر در استان بوشهر با اشاره به کمبود آب شیرین در استان بوشهر اظهار داشت: تنها راهکار تامین آب شیرین در بخش‌های مختلف نمک‌زدایی است که این مهم مورد توجه قرار دارد.

وی از  صدور مجوز نمک‌زدایی برای صنایع مستقر در جنوب استان بوشهر به ویژه صنایع پارس جنوبی خبرداد و خاطر نشان کرد: استقرار صنایع عظیم گازی در شهرستان‌های عسلویه و کنگان و استفاده از حجم زیادی از آب توسط این صنایع، سبب شده است تنها راهکار تأمین آب آنها، برداشت آب خام ازدریا و نمک زدایی آن باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با بیان اینکه مجتمع‌های پتروشیمی مجوزهای نمک‌زدایی برای تامین آب مورد نیاز صنعتی دریافت کرده‌اند تصریح کرد: اکثر مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی مستقر در منطقه ویژه پارس جنوبی با مراجعه به شرکت آب منطقه‌ای استان به استناد گزارش فنی در خصوص مشخصات و مکان یابی این نقاط برداشت آب، روش نمک زدایی، مسیر انتقال، نقطه مصرف و کاربری آب نمک زدایی شده، مجوز اولیه را دریافت کرده‌اند.

رجایی از روش نمک‌زدایی به روش RO در صنایع پارس جنوبی خبرداد و گفت: اگرچه غالب صنایع از روش RO برای نمک زدایی آب استفاده می‌کنند، اما مقدار قابل توجهی با هدف بازیافت انرژی از سایر روش‌های نمک‌زدایی، از قبیل روش تبخیری بهره می گیرند.

وی با بیان اینکه بازدهی شیرین سازی آب  دریا در روش RO بین 30 تا 35 و در روش تبخیر حدود 10 درصد است گفت: با توجه به وجود انرژی حرارتی در صنایع و بازیافت آن، انتخاب تبخیری از لحاظ مسائل زیست محیطی و اقتصادی می‌تواند مقرون به صرفه‌تر باشد.

رجایی با بیان اینکه صنایع  مستقر در استان بوشهر آب مورد نیاز خود را  از طریق نمک‌زدایی تامین می‌کنند تصریح کرد:  با توجه به وضعیت  منابع آب آشامیدنی استان بوشهر، همه صنایع باید آب مورد نیاز خود را از طریق نمک‌زدایی آب دریا تأمین کنند.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به صدور مجوز نمک‌زدایی آب دریا افزود: مجوزهای صادره برای نمک‌زدایی آب دریا برای مصارف صنایع در جنوب استان بوشهر بیش از 100 میلیون متر معکب در سال است.

وی، خاطر نشان کرد: چند100 برابر حجم آب نمک زدایی شده، به عنوان آب کولینگ(خنک سازی) یا صنعتی از آب خام دریا برداشت شده و صرفاً با اندک تغییراتی در خصوصیات فیزیکی آب، مانند دما، مجدداً به دریا برگشت داده می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار