مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به روند نزولی بروز سل در استان، گفت: بیماری سل همچنان یکی از کشنده‌ترین بیماری‌ها است.
کد خبر: ۵۰۸۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳ 15 October 2017
فاطمه بهرامیان با اشاره به روز ملی سل اظهار داشت: بر اساس آمار، تعداد مبتلایان به سل از ۱۴۲ مورد در یکصد هزار نفر در سال ۱۳۴۳ به ۱۱.۴۱  مورد در یکصد هزار نفر در سال ۱۳۹۵ رسیده یعنی بیش از ۱۰ برابر کاهش داشته که این موضوع نشان دهنده کاهش چشمگیر بیماری در کشور است.

وی ادامه داد:‌ در سال ۹۵ میزان بروز سل ریوی اسمیر مثبت در کشور کاهش داشته و به ۵.۷۰ مورد در هرصد هزار نفر رسیده و در استان بوشهر نیز خوشبختانه  میزان بروز سل ریوی اسمیر مثبت از ۴.۷ در سال ۹۴ به ۲.۹ در یکصد هزار نفر  در سال ۹۵ رسیده است.  

بهرامیان بیماری سل را  یکی از مشکلات عمده بهداشتی در تمام کشورهای جهان دانست و اضافه کرد: قدمت بیماری سل به هزاران سال قبل از میلاد برمی‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری جزء ۱۰ عامل اول مرگ و میر در سراسر جهان است و حدود ۹۵ درصد مرگ‌های ناشی از سل در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط اتفاق می‌افتد.

سل بیماری جوامع فقیر

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: همچنان این بیماری را با وجود داروهای موثر یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های مهم واگیر جهان دانست.

بهرامیان گفت:  این بیماری به عنوان بیماری جوامع فقیر شناخته می‌شود و این به آن معنی است که هر جامعه‌ای که در آن سطح زندگی پایین و ارائه خدمات بهداشتی ضعیف باشد بروز این بیماری بیشتر دیده می‌شود.

این مسئول بهداشتی در خصوص تشخیص و نشانه‌های این بیماری گفت: مهمترین علامت از علائم بیمار مشکوک به سل ریوی سرفه مداوم بیش از ۲ هفته است که می تواند همراه با علائمی نظیر خلط، تب، تعریق شبانه،کاهش وزن، ضعف و گاهی اوقات خلط خونی باشد.

انتقال به صورت انسان به انسان

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد:‌ راه انتشار سل ریوی ، انسان به انسان است به این ترتیب که میکروب سل مانند سرماخوردگی هنگام عطسه و سرفه و بیرون ریختن آب دهان یا خلط فرد مبتلا، از ریه‌ها خارج شده و در فضای اطراف پخش می‌شود و از طریق هوای تنفسی وارد ریه افراد سالم می‌شود و بلافاصله شروع به تکثیر می‌کند ولی سل سایر قسمت‌های بدن مانند کلیه‌ها و ستون فقرات قابل انتقال و مسری نیست.

بهرامیان هشدار داد: در مکان‌هایی با تراکم بالا مانند آسایشگاه‌ها، خوابگاه‌ها، سربازخانه‌ها و همچنین نبود شرایط مناسب مانند تهویه نامناسب و نور ناکافی اتاق‌ها، شرایط انتقال و انتشار این بیماری را به شدت تسهیل می‌بخشد به طوری‌که ممکن است این مکان‌های تجمعی تاثیر به سزایی بر انتشار این بیماری در جامعه داشته باشد.

راه‌های پیشگیری

وی توصیه کرد: امروزه می‌توان با واکسیناسیون بدو تولد، رعایت اصول بهداشتی مثل استفاده از دستمال هنگام عطسه و سرفه، نریختن آب دهان و خلط روی زمین و درمان به موقع بیماران، از بیماری سل پیشگیری کرد.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی افزود: همچنین در صورت داشتن سرفه بیش از دو هفته برای انجام بررسی‌های لازم به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت یا پزشک مراجعه شود و از مصرف خودسرانه دارو خودداری شود.

بیست و سوم مهر روز ملی سل نامگذاری شده است و شعار امسال «هم پیمان با هم تا پایان سل» است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار