معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: غربالگری شپش سر با اولویت مدارس دخترانه در بوشهر اجرا می‌شود.
کد خبر: ۵۰۸۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸ 15 October 2017
عبدالمحمد ‌خواجه‌ئیان اظهار داشت: با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ غربال‌گری شپش سر در همه مدارس استان بوشهر در هر سه مقطع  با اولویت مدارس دخترانه در مناطق شهری و روستایی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: بر اساس گزارش‌های سازمان‌های بهداشتی، علی‌رغم تلاش‌های بسیار و صرف هزینه‌های هنگفت، هنوز آلودگی به شپش سر در کشورهای مختلف در حد قابل قبولی کنترل نشده است.

لزوم همکاری خانواده‌ها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: همکاری اولیاء مدارس و خانواده دانش‌آموزان در کنترل و پیشگیری از گسترش آلودگی شپش در مدارس اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی ادامه داد: با شروع فصل بازگشایی مدارس این مشکل بیشتر خود را نشان می‌دهد بدین منظور با انجام هماهنگی‌های لازم و تنظیم تفاهم نامه مابین آموزش و پرورش استان بوشهر و مرکز بهداشت استان از هفته آخر مهر ماه سال جاری غربال‌گری دانش‌آموزان در همه مقاطع شروع می‌شود.

تامین شامپو برای درمان رایگان

خواجه‌ئیان اظهار کرد: در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ انجام غربالگری در مدارس و تامین شامپو پرمترین برای درمان رایگان مبتلایان شناسایی شده به شپش با موفقیت انجام شد و در نتیجه نسبت به سال تحصیلی قبل، کاهش موارد ابتلا گزارش شد.

وی گفت: در سال جاری تحصیلی نیز ضمن تامین تجهیزات و شامپوی مورد نیاز مقرر شده برای بررسی خانواده دانش‌آموز و درمان همه مبتلایان در خانواده، موارد آلوده از سوی مدارس به مراکز جامع سلامتی که دانش آموز پرونده الکترونیک دارد ارجاع داده شوند.

تشریح عوارض شپش

رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر اضافه کرد: افسردگی، تحریکات روانی، افت تحصیلی، بی خوابی، از دست رفتن پایگاه اجتماعی فرد، ایجاد عفونت‌های ثانوی، جدا شدن موها و بروز آلرژی از عوارض ابتلا به شپش است.

خواجه‌ئیان در خصوص راه‌های انتقال شپش نیز گفت: انتقال شپش سر عمدتاً در اثر تماس مستقیم و یا تماس با اشیاء آلوده نظیر حوله، شانه، برس سر، کلاه، روسری، متکا و لباس های خواب و ..... که به‌طور مشترک مورد استفاده قرار بگیرند و یا اینکه در یک جا به روی هم قرار داده شوند صورت می گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار