کد خبر: ۵۰۳۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۶ 20 June 2015
 سرلشکر خلبان شهید «سیدعلیرضا یاسینی» در فروردین 1330 در آبادان و در یک خانواده مذهبی متولد شد، ‌پس از گذراندن دوران طفولیت، پای به مدرسه نهاد، تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان مهرگان و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان دکتر فلاح آبادان در فقر و تنگدستی خانواده به پایان رساند.

از آنجا که علاقه وافری به فنون هوانوردی داشت، در سال 1348 وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شد و پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز با هواپیمای «اف ـ 33» به منظور تکمیل دوره خلبانی و پرواز با هواپیماهای پیشرفته شکاری به کشور آمریکا اعزام شد.

در این مدت، ‌دوره‌های آموزشی خلبانی هواپیمای آموزشی «تی ـ 37» و همچنین هواپیمای پیشرفته شکاری «اف ـ 4» را با موفقیت به پایان رساند و پس از بازگشت به ایران با درجه ستوان دومی در پایگاه ششم شکاری (بوشهر) مشغول خدمت شد.


شهید سید علیرضا یاسینی در دوران آموزشی خلبانی


شهید یاسینی در دیدار با مقام معظم رهبری


شهید یاسینی به همراه شهید ستاری

آتیه محمودی مادر سرلشکر خلبان شهید یاسینی که هم‌اکنون در شاهین‌شهر اصفهان زندگی می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه پسرم از همان کودکی عاشق پرواز بود، اظهار کرد: علیرضا با وجود مسئولیت‌های مختلف فرماندهی که داشت، دست از پرواز نمی‌کشید، وی با انواع مختلف هواپیماها از جمله «اف ـ 5»، «اف ـ 4»، «میگ ـ 29» و «سوخو ـ 24» پرواز می‌کرد اما هواپیمای محبوبش «اف ـ 4» بود.

وی افزود: علیرضا با اوج‌گیری تظاهرات همه‌جانبه علیه رژیم شاه، با وجود فشار سنگین و اختناق در ارتش، با پخش اعلامیه‌های حضرت امام خمینی (ره)، در بین پرسنل متعهد دست به افشاگری می‌زد.

مادر سرلشکر خلبان شهید یاسینی ادامه داد: با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و خروج مستشاران خارجی از ایران، علیرضا همچون دیگر پرسنل متعهد نیرو به حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب پرداخت و با تشکیل گروه‌هایی در امر بازسازی و راه‌اندازی سیستم‌ها و تجهیزات اهتمام ورزید.

وی تصریح کرد: با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، از جمله خلبانانی بود که در عملیات غرورآفرین 140 فروندی در حمله به خاک عراق نقش مهمی ایفا کرد.

محمودی خاطر نشان کرد: علیرضای من در طول جنگ نیز همواره خلبانی پیش‌قراول و خط‌شکن بود، از جمله مسئولیت‌های او فرماندهی پایگاه هوایی سوم شکاری، فرماندهی پایگاه دهم شکاری در سال‌های 1363 تا 1365، فرماندهی پایگاه ششم از سال 1367 و فرماندهی منطقه هوایی شیراز در سال 1371 بود و به پاس رشادت‌هایش در دوران دفاع مقدس از دست مقام مقام معظم رهبری مفتخر به دریافت نشان فتح شد.

وی یادآور شد: در ابتدای اسفند 1372 به سمت رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی منصوب شد و تا هنگام شهادت عهده‌دار این مسئولیت بود.

مادر سرلشکر خلبان شهید یاسینی بیان کرد: پسرم در 15 دی 1373 در یک سانحه هوایی در نزدیکی اصفهان،‌ به همراه فرمانده فقید نیروی هوایی شهید منصور ستاری و تنی چند از فرماندهان عالی‌رتبه نیروی هوایی به درجه رفیع شهادت نائل آمد؛ علیرضا به هنگام شهادت 43 سال داشت و از وی سه پسر و یک دختر به یادگار مانده است.

وی اظهار کرد: علیرضا اسوه ایمان و اراده، صبر و بردباری و خلاقیت و ولایت‌مداری بود؛ هرگز دوست نداشت از مأموریت‌هایش سخنی به میان بیاورد؛ با اینکه بیشترین پروازهای جنگی را با هواپیمای (اف ـ 4)‌ انجام داده بود و قهرمان پروازهای برون‌مرزی محسوب می‌شد اما در بازگو کردن آن همه رشادت و از خودگذشتگی ابا داشت تا مبادا فداکاری‌هایش به شائبه ریا آلوده شده و خدای نکرده خودنمایی کرده باشد.

محمودی خاطر نشان کرد: علیرضای من به قهرمان پروازهای برون‌مرزی شهره بود و حتی زمانی که مسئولیت‌های مهم داشت و قانوناً از پروازهای جنگی بر حذر بود، به پرواز درمی‌آمد و همین امر روحیه سایرین را برای جنگیدن تقویت می‌کرد.

وی با بیان اینکه شهید سید علیرضا یاسینی خلبانی بود که آسمان جنگ را در هشت سال دفاع مقدس به تسخیر خود درآورد، اضافه کرد: پسرم از جمله خلبانانی بود که در طول هشت سال دفاع مقدس سخت‌ترین عملیات‌های جنگی را انجام داد و به کابوسی برای نیروهای عراقی تبدیل شده بود.



گفت‌وگو: نورالله جویا خبرگزاری فارس اصفهان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار