جزیره خارگ علی‌رغم موقعیت خاصی که دارد، از داشتن طرح جامع شهری بی‌بهره است و باید این طرح جامع با نگاهی دقیق و با حساسیت بالا طراحی و تصویب شود.
کد خبر: ۴۹۶۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱ 19 September 2017
حامد عرب‌زاده: جزیره خارگ یکی از نقاط مهم و حیاتی کشور اسلامی ایران است و بخش عمده نفت خام کشور از این جزیره استراتژیک صادر می‌شود که نقش مهمی در اقتصاد و درآمدهای کشور دارد.

یکی از مواردی مهمی که این روزها در محافل سیاسی و مجازی جزیره خارگ بحث داغی دارد، موضوع طرح جامع شهر خارگ است. شکل‌گیری شهر هنگامی رخ می‌دهد که یک شهر به صورت ارگانیک و خود به خود تحت تأثیر عوامل گوناگون و عموماً ناآگاهانه و تدریجی به وجود آید.

 در این زمینه عواملی بر یکدیگر اثر می‌گذارند و برآیند تأثیر این عوامل چه مستقیم و چه غیر مستقیم شکل شهر و ساختار آن را پدید می‌آورد. این عوامل عبارتنند از عوامل جغرافیایی، اقلیمی، اقتصادی، سیاسی، نظامی، مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و تکونولوژی  که جزیره مقاوم خارگ در معرض آزمون این طرح مهم و حیاتی است.

طرح جامع شهر خارگ باید با حساسیت خاصی با توجه به حضور شرکت‌های عظیم نفتی و به‌ویژه تاسیسات نفتی به سرانجام برسد که می‌توان این طرح را طرح چشم انداز بلند مدت خارگ در حوزه شهری نام برد.

طرحی که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری، تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات شهری و نیازمندی های عمومی شهری، خطوط کلی ارتباطی و فرودگاه ها و بنادر و سطح لازم برای ایجاد تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویت های مربوط به آن تعیین می شود و ضوابط و مقررات مربوط به همه موارد فوق و همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی تهیه و تنظیم می‌شود.

وزیر کشور در سفری که در سال گذشته به جزیره خارگ داشت در پاسخ به خبرنگار مهر در ارتباط با طرح جامع خارگ اظهار کرد: این طرح در وزارت کشور بررسی و به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شده است و پس از تایید این طرح اقدامات بعدی و قانونی این موضوع بصورت ویژه بررسی و اقدام خواهد شد.

تدوین طرح جامع خارگ

نایب رئیس شورای اسلامی خارگ با تاکید بر تدوین و تصویب طرح جامع خارگ اظهار داشت: از  پیگیری مجموعه مدیریت استان بوشهر در تهیه و تدوین طرح جامع خارگ قدردانی می‌شود.

لطف‌الله علی‌پور از محقق شدن طرح جامع خارگ تا پایان امسال خبر داد و گفت: از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار شهرداری و شورای اسلامی خارگ تا پایان امسال محقق شدن طرح جامع شهر خارگ است و رسیدن به توسعه پایدار نیازمند مشارکت تمام مردم است.

علی‌پور تصریح کرد: تحقق این فرآیند بی‌تردید به رشد و توسعه شهر کمک شایانی می‌کند و به‌طور قطع منافع و مصالح شهروندان تامین می‌شود.


نایب رئیس شورای اسلامی خارگ با بیان اینکه طرح جامع خارگ چشم‌انداز و افق شهر را برای آینده ترسیم می‌کند تصریح کرد: ارتقای نقشه‌های ملی و منطقه‌ای شهر خارگ با استفاده مناسب از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های فیزیکی، اجتماعی، انسانی و مالی - اقتصادی شهر در این طرح دیده می‌شود.

علی‌پور با اشاره به اینکه طرح جامع خارگ یک طرح کلان و راهبردی است، تاکید کرد: این طرح از جنبه‌های مختلف اجتماعی، جمعیتی، اقتصادی، اشتغالی و ساختی و ساختمانی پیکربندی و جهات توسعه شهر خارگ را در نظر دارد.

پیگیر طرح جامع هستیم

جلیل حسن زاده سرپرست شهرداری خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از زمان انتصاب اینجانب به‌عنوان سرپرست شهرداری خارگ با اولویت بندی خواسته های اهالی خارگ به‌صورت جدی در تصویب در طرح جامع خارگ ورود ویژه داشته‌ایم.

وی افزود: این طرح یکی از خواسته‌های اهالی شریف جزیره خارگ است و این روند راه‌گشا سند چشم‌انداز شهری این جزیره مهم و استراتژیک بوده که شهرداری خارگ تمامی توان فنی و عملیاتی خود را در راستای تصویب این طرح به کار گرفته است.

حسن زاده تصریح کرد: در هفته گذشته میزبان نمایندگانی از پدافند غیر عامل و وزارت دفاع کشور بودیم که به‌صورت ریز اطلاع کامل در حوزه شهری خارگ به آنها داده شد و باتوجه به مهم بودن حضور این نمایندگان و تاثیر گزارشات آنها درتصمیم نهایی شورای عالی شهرسازی و معماری، اینجانب به همراه مدیر واحد عمران شهرداری و برخی از اعضای شورا تا آخرین لحظه حضور نمایندگان پیگیر امور طرح جامع بودیم و مطمئنا این حضور و همراهی باعث تسریع در روند تصویب طرح جامع خواهد شد.

سرپرست شهرداری خارگ یادآور شد: با تصویب طرح جامع خارگ انشالله شاهد اجرای اصول مهندسی و شهرسازی بر اساس قوانین جاری کشور خواهیم بود.

طرح بلندمدت توسعه خارگ

مهدی باقری رئیس شورای شهر خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی اهالی شریف خارگ بحث تصویب طرح جامع خارگ است که شورای شهر خارگ بدون هیچ تردیدی و به‌صورت ویژه پیگیر تصویب این طرح است.

وی افزود: طرح جامع، طرح بلندمدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به جزیره خارگ را معین کرده و با تشکیل چندین کار گروه در شورای شهر و شهرداری در حال به ثمر رساندن این طرح هستیم.

باقری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بحث تصویب طرح جامع شهر خارگ افزود: طرح جامع خارگ از سال ۸۳ بلاتکلیف بوده که در شورای چهارم شهر خارگ در کمیته زیربنایی استان در سال ۹۵ مصوب و به شورای عالی شهرسازی و معماری  کشور ارسال شده است.


طراحی چشم انداز جزیره خارگ

رئیس شورای شهر خارگ گفت: یکی از اولویت‌های شورای شهر خارگ در بحث تصویب طرح جامع خارگ، بحث عدالت اجتماعی مردم‌محور است که به‌صورت ویژه در این طرح دیده شده است و یکی از نکات بارز این طرح به آینده‌نگری و آینده‌پژوهی این طرح برای چشم انداز جزیره خارگ است.

باقری تصریح کرد: از ابتدای کار شورای پنجم شهر خارگ تمامی تمرکز خود و همکاران خود را بحث تصوب طرح جامع خارگ گذاشته‌ایم. تاکنون جلسات متعددی در این حوزه برگزار شده است و در هفته گذشته هم اعضای کمیته به جزیره خارگ سفر داشته و از این جزیره بازدید میدانی بعمل آورند.

رئیس شورای شهر خارگ بیان کرد: جلسه بعدی کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری متربط با طرح جامع خارگ در نیمه اول مهر ماه برگزار خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار