مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: ۱۰ اثر ناملموس استان بوشهر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
کد خبر: ۴۷۴۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲ 07 August 2017
ناصر امیرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار داشت: استان بوشهر دارای تاریخ و فرهنگی گران‌بها است و به تازگی ۱۰ اثر ناملموس استان در شورای ثبت میراث فرهنگی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: از جمله این آثار می‌توان به شبیه گردانی عاشورا در بندر ریگ(شهرستان گناوه)، تعزیه قانیان در بندر ریگ(شهرستان گناوه) و استاد نجف دریابندری گنجینه زنده بشری در میراث ناملموس اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر بیان کرد: گَرده بخشو که شیوه یا سبک خواندن جهانبخش کردی‌زاده از بزرگان آوازهای آیینی بوشهر است یکی دیگر از آثار ناملموس استان در فهرست ملی است.

وی از «چاووشی خوانی بوشهر» که در بیشتر مناطق استان در مراسمات مذهبی خوانده می‌شود به عنوان دیگر اثر ناملموس اشاره کرد و افزود: «بیت‌خوانی» یا «سرور» که در مراسم شادی و غم در مناطق مختلف استان خوانده می‌شود یکی دیگر از این آثار است.

امیرزاده خاطرنشان کرد: یکی دیگر از این آثار آواز مقامی بیدگونی که در مناطق شبانکاره، سعدآباد و بخش‌هایی از شهرستان‌های گناوه و دیلم به شیوه‌های مختلف در مراسم آیینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و طرفداران بسیار زیادی هم در استان دارد.

وی با اشاره به اینکه سه بازی بومی- محلی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، ادامه داد: این اولین بار است که در استان بوشهر ۱۰ اثر ناملموس در یک جلسه شورای ثبت ملی به ثبت می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: دو میلیارد ریال اعتبارات استانی با همکاری فرماندار شهرستان کنگان برای ثبت جهانی سیراف مصوب شد که انشاءالله با در اولین فرصت فرایند ثبت جهانی سیراف شروع خواهد شد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار