تردد به جزیره خارگ همواره به عنوان یکی از مشکلات اساسی اهالی مطرح بوده است و در روزهای اخیر نیز شاهد بروز مشکلاتی هستیم که انتظار می‌رود مسئولان برای رفع آن تلاش جدی داشته باشند.
کد خبر: ۴۷۱۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰ 02 August 2017
حامد عرب‌زاده: جزیره خارگ از نقاط بسیار مهم و استراتژیک دنیا است ولی این روزها حال و روز خوشی در حوزه تردد و ساماندهی حمل و نقل دریایی ندارد.

شرکت نفت طبق مصوبه هیات دولت مبلغ ۵۰ میلیارد ریال برای خرید یک شناور برای تردد اهالی جزیره خارگ در اختیار سازمان بنادر و ودریانوردی گذاشت تا به‌عنوان متولی دریا و دریانوردی مقدمات خرید یک شناور مجهز را در این مسیر مهیا کند.

با گذشت روزها و سال‌ها خرید این شناور از روزی به روز دیگر و از ماهی به ماه دیگر و از سالی به سال دیگر منقل می شد و اهالی جزیره خارگ چشم به راه خرید این شناور بودند تا اینکه بعد از گذشت چندین سال در آخرین روزهای سال ۹۵ این شناور در اسکله مروارید اداره بندر ودریانوردی خارگ پهلو گرفت.

اما این پایان مشکل ایاب ذهاب خارگ نبود، بلکه آغاز مشکلات جدید در این حوزه بود؛ هر روز به هر دلیل و بهانه‌ای جلوی خروج این شناور توسط نهادی مختلف گرفته می‌شد، نرخ‌های متفاوت باعث نارضایتی اهالی جزیره خارگ شده بود، سوخت این شناور تامین نمی‌شد و .....

مشکلات تردد به خارگ همچنان باقی است

محمد کرمی از شهروندان جزیره خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات مردم جزیره خارگ بحث ایاب و ذهاب است که تا الان قول‌های زیادی در راستای رفع آن داده شده است، ولی تا الان شاهد باقی ماند مشکل هستیم. باید نحوه خرید این کشتی کاملا شفاف به اطلاع مردم خارگ که مالک اصلی کشتی هستند برسد.

موسوی از فعالین اجتماعی خارگ نیز در گفت‌وگو باخبرنگار اظهار کرد: اسکله پهلوگیری این شناور در بوشهر طبق بررسی های میدانی صورت گرفته ایمنی لازم برای پهلوگیری و جداسازی شناورمسافری را ندارد.

وی افزود: باید زیر ساخت‌های مسافری برای تردد این شناور در بوشهر مهیا شود. هم اکنون فصل صید میگو در اسکله پهلوگیری این شناور است که می‌تواند این تداخل این ورود و خروج این شناور را با مشکل مواجه کند.


مسئولان همراهی نمی‌کنند

الیاس فولادی مالک شناور آروس مهیار در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار کرد: در روزهای اخیر فشارهای زیادی از سوی افکار عمومی بر مجموعه این شرکت برای خرید شناور وارد بود که اکثر آنها با اطلاعات غلطی که توسط برخی افراد منتشر شده بود باعث ایجاد جو ملتهب بر علیه این شناور در جزیره خارگ و استان بوشهر شده است.

وی افزود: طبق توافق ۴۱۰۴۱ تعهدنامه در سندخانه رسمی بین این شرکت و استانداری بوشهر مقرر شد نرخ تردد این شناور به‌صورت توافقی باشد ولی تاکنون حتی یکبار مدیران ارشد استان حاضر به برگزاری جلسه با اینجانب نبوده‌اند. بیش از ۲۰ بار از استاندار و فرماندار خواسته‌ام که جلسه‌ای در راستای تعین تکلیف این شناور برگزار شود ولی تا این لحظه اقدامی صورت نگرفته است.

فولادی با اشاره به خرید این نوع شناور گفت: سازمان بنادر و دریانوردی این شرکت را موظف کرد در راستای اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی از شرکت های داخلی کشتی را خریداری کند.

وی بیان کرد: پنج شرکت به ما معرفی شد تا یکی از این شرکت‌ها برای ساخت این شناور انتخاب شود، کشتی مدنظر ما در ترکیه با ظرفیت ۳۲۵ نفر بود که متاسفانه سازمان بنادر اجازه خرید این شناور را نداد و باعث ضرر و زیان این شرکت شد.

نبود زیرساخت‌های عمومی بندری

مالک شناور آروس مهیار تصریح کرد: متاسفانه در فضای مجازی اعلام شده که من با استفاده از رانت یکی از بستگان خود در جزیره خارگ موفق به دریافت این وجه شده‌ام، بنده با صراحت اعلام می‌کنم که با هیچ کس در این راستا آشنایی ندارم و به‌عنوان بخش خصوصی فعال دریایی وارد شده‌ام.
فولادی در پاسخ به اینکه نرخ متفاوتی توسط شرکت راهبر این شناور در مسیر بوشهر-خارگ بوشهر ارائه می شود، گفت: حتی یک‌بار مسئولین استانی و بخش نخواسته‌اند که جلسه‌ای در این مورد برگزار شود، کشتی که مربوط به اهالی این منطقه است ولی مسئولان حاضر به تعین تکلیف برای تردد این شناور نیستند.

وی در ادامه با اشاره به نبود زیرساخت‌های عمومی بندری در بوشهر اظهار داشت: این شرکت آمادگی کامل را دارد تا در جایی که استانداری اسکله‌ای را تحویل این شرکت دهد، ترمینال مسافری ایجاد کرده و زیر ساخت‌های مسافری استاندارد را مستقر کند، با نامه‌ای از سوی استانداری بوشهر برای خرید این شناور معرفی شده‌ام اما استانداری الان حاضر به برگزاری جلسه با این شرکت نیست.

فولادی یادآور شد: تمامی مبلغ این شناور از سوی سازمان بنادر به‌صورت مستقیم به شرکت سازنده کشتی واریز شده است و این شرکت دخل و تصرفی در این پول نداشته است، اگر ساماندهی در رابطه با این شناور صورت نگیرد حاضر هستیم شناور را با همین احولات پس بدهیم.

ساماندهی تردد به جزیره خارگ

بخشدار ویژه خارگ در گفتگو کوتاه با خبرنگار اظهار کرد: بحث کشتی آروس مهیار در فرمانداری و استانداری بوشهر در حال پیگیری است و تصمیم‌گیری در حیطه وظایف استانداری و فرمانداری بوشهر است.

محمود رضایی افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته توسط استاندار و فرماندار بوشهر، کشتیرانی والفجر با ظرفیت ۲۳۵ صندلی مجدد برای رفاه حال شهروندان خارگ در این مسیر قرار گرفته و در حال خدمت رسانی است که این بازگشت حاصل توافق استانداری، نفت و شرکت کشتیرانی والفجر است.

اختلافاتی که بین بخش خصوصی و دولت به‌وجود می‌آید بیشترین ضرر آن متوجه مردم می‌شود و می‌طلبد که مسئولان با ارائه راهکارهای مناسب به فکر رفع مشکل مردم باشند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار