رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهرگفت: طرح نخلستان در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی در ۳۴ هزار هکتار از باغ‌های نخیلات مناطق آبپخش، سعدآباد، دالکی و شبانکاره از توابع شهرستان دشتستان اجرا می‌شود.
کد خبر: ۴۶۵۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴ 24 July 2017
محمد تقی منوچهری  در جمع خبرنگاران در بوشهر با اشاره به اجرای طرح نخلستان در استان بوشهر اظهار داشت: مهمترین رهاورد طرحهای اقتصاد مقاومتی در دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی استان بوشهر اجرای طرح نخلستان است.

وی با بیان اینکه طرح نخلستان با هدف توسعه زیرساخت و اصلاح نخیلات با نگاه بلند مدت اقتصادی در استان بوشهر در مدت 6 تا 10 سال اجرا می‌شود، افزود: این طرح در سطح 34 هزار هکتار از باغ های نخیلات مناطق آبپخش، سعدآباد، دالکی و شبانکاره از توابع شهرستان دشتستان اجرا می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بابیان اینکه طرح نخلستان بزرگترین طرح کشاورزی استان بوشهر است افزود: برای اجرای این طرح به عنوان بزرگترین طرح کشاورزی استان بوشهر 16 هزار 800 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

منوچهری با بیان اینکه طرح نخلستان در ستاد اقتصاد مقاومتی استان بوشهر مصوب شد گفت: طرح نخلستان  به ستاد اقتصاد مقاومتی کشور ارائه شده است.

وی، از اجرای طرح مطالعه آبیاری نوین در اجرای طرح نخلستان گفت: برای تامین و انتقال آب از سد دالکی و سد رئیسعلی دلواری 20 هزار هکتار از بخش زراعت و باغ‌های منطقه در دست مطالعه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر  با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز برای انتقال آب از سد شهید رئیسعلی دلواری به نخیلات آبپخش مصوب و در مرحله ابلاغ است اظهار کرد: در قالب این طرح امسال در سطح10هزار و 100 هکتار شامل 6 هزار و 500 هکتار از نخیلات بخش آبپخش، یک‌هزار و 200 هکتار منطقه کلل و 2هزار و 400 هکتار بخش سعدآباد شبکه فرعی و سیستم آبیاری نوین اجرا می‌شود.

منوچهری با بیان اینکه برای اجرای شبکه فرعی آبیاری 310میلیارد ریال  تخصیص یافته است گفت: برای اجرای تجهیز باغ‌ها به سیستم‌ها آبیاری نوین 485میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

وی از اجرای طرح نخلستان در شبانکاره، کلل و آبپخش خبرداد و افزود: طرح نخلستان در هشت هزار و 700 هکتار از دشت شبانکاره و هفت هزار و 700 هکتار نخیلات کلل و آبپخش در دست مطالعه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه پایلوت 170هکتاری نخیلات آبپخش در هفته دولت به بهره برداری می‌رسد گفت: در طرح آبیاری نوین 170هکتاری آبپخش اصلاح و نوسازی نخیلات، میانه کاری با گیاهان سازگار و اجرای سیستم هوشمند و اتوماسیون اداری اجرا شده است.

منوچهری، یکی از شاخصه‌های طرح 170هکتاری آبپخش را تجهیز و مدیریت آن با سیستم هوشمند دانست و خاطر نشان کرد: برهمین اساس کل این سطح به کنتورهای هوشمند مجهز و از این طریق آب با حجم مشخص هدایت و به باغدار تحویل می‌شود.

منوچهری گفت: از مجموع زمین های زیر پوشش طرح نخلستان 18هزار و 500 هکتار باغ است که همه این آنها از آبیاری استخری به سیستم آبیاری تحت فشار تغییر می‌کند.

وی از نوسازی 40درصد نخیلات استان بوشهر خبرداد و گفت: جایگزینی واریته‌های تجاری به جای نخل‌های کم بازده اصلاح و احیای 60 درصد نخیلات استان از جمله دیگر بخش‌های طرح نخلستان است.

منوچهری با بیان اینکه هفت هزار هکتار از نخیلات دشتستان در قالب طرح نخلستان از دیم به آبی تبدیل می‌شود افزود:  هشت هزار هکتار  نخیلات دشت شبانکاره در قالب اصلاح شیوه آبیاری و نظام بهره برداری تعریف می‌شود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار