مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: مراقبت و احیاء مراتع استان بوشهر همواره یکی از مهم ترین دغدغه‌های ما بوده است و طرح‌های مختلفی در این زمینه اجرا می‌شود.
کد خبر: ۴۶۲۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷ 19 July 2017
سهیل مهاجری در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار داشت: اجرای پروژه جایگزینی سوخت‌های مناسب به جای بوته و هیزم با تاکید بر انرژی‌های نو تنها بخشی از اقداماتی است که در این زمینه در حال انجام است.

وی با اشاره به خرید و توزیع تنور گازی، سیلندر و سایر تجهیزات گرمایشی در مراتع شهرستان‌های دشتی و دشتستان به منظور کاهش عوامل تخریب و قطعه درخت و بوته های سطح مراتع گفت: این کار نیز از محل اعتبارات طرح حفاظت و حمایت از جنگل‌ها و مراتع استانی انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ادامه داد: خرید و نصب پنل‌های خورشیدی به منظور تامین روشنایی بهره بردارن منابع طبیعی در مراتع شصت پیچ، چاه دمیت و چاه مسجد شهرستان کنگان نیز از دیگر اقدامات ما در جهت حمایت از بهره برداران بوده است.

وی تاکید کرد: بهره‌برداران از عرصه‌های منابع طبیعی مورد حمایت‌های ما قرار می‌گیرند تا کمترین آسیب به مراتع وارد شود و درعین حال اقتصاد محلی انها نیز تقویت شود.

مهاجری اجرای طرح‌های حفاظت مشارکتی با بهره برداران منابع طبیعی را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: اکنون  در سطح ۵۶۸۰ هکتار از شهرستانهای دشتستان، دشتی و کنگان این کار انجام شده است.

وی هدف از اجرای طرح‌های مشارکتی با بهره برداران را ایجاد انگیزه بین مردم و مشارکت مردمی با هدف حفاظت از پوشش گیاهی و عرصه های ملی با مشارکت جوامع محلی برای فرهنگ سازی و کنترل عوامل تخریب در عرصه‌های ملی دانست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تاکید کرد: اجرای این نوع طرح‌ها یقینا به توانمندسازی مرتع نشینان و بهره برداران نیز کمک خواهد کرد و منجر به توسعه منابع طبیعی و جلب مشارکت مجریان و بهره برداران به طور همزمان خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم اجرای طرح احیاء و بازسازی معادن به صورت عملیات مرتعداری در عرصه های آسیب دیده ناشی از فعالیت‌های معدنی استان خاطرنشان کرد: منابع طبیعی عرصه‌های آسیب دیده استان را نیز رها نخواهد کرد و برنامه‌های بازسازی انها را دنبال می کند.

مهاجری گفت: تنها در شهرستان دیر به مساحت شش هکتار، طرح احیاء و بازسازی معادن اجرایی شده است.

وی ادامه داد: اهمیت معادن برای توسعه استان قابل درک است اما اصول فنی و مسایل زیست محیطی آن نیز مورد توجه و تاکید منابع طبیعی و آبخیزداری است.

این مقام مسئول اظهار داشت: عرصه‌ها و مراتع منابع طبیعی امروز در معرض آسیب‌های مختلف قرار دارد و دست‌اندازی و تصرفات اراضی نیز از دغدغه های مهم ما در استان است.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم مدیریت درست بر منابع استان داشته باشیم باید هماهنگی و تعامل موجود میان دستگاه‌ها تقویت شود و فرهنگ سازی بیشتری در اهمیت عرصه های ملی و مراتع در سطح استان وجود داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر یادآور شد: نیروهای حفاظتی و یگان این اداره کل ۲۴ ساعته  آماده حفاظت از عرصه های ملی هستند و از مردم خواست با مشاهده هرگونه تخریب، تصرف و آتش سوزی اراضی منابع طبیعی، سریعاً از طریق شماره تلفن ۱۵۰۴ اطلاع دهند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار