مدیرکل امور اجتماعی استانداری بوشهر با اشاره به کم‌تحرکی و برخی عادات نامناسب غذایی در بین مردم استان، گفت: مردم بوشهر باید در الگو و سبک زندگی خودشان تجدید نظر کنند.
کد خبر: ۴۶۱۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹ 17 July 2017
عباس برزگرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار داشت: با توجه به مطالعه تعیین سبد غذایی مطلوب کشور در سال ١٣٩١ در خصوص الگوی مصرف مواد غذایی، نشان داده شده که مصرف شیر و لبنیات در کشور کمتر از میزان توصیه شده در سبد غذایی مطلوب است.

وی اضافه کرد: بر اساس نتایج بررسی آگاه، نگرش و عملکرد خانوارهای شهری و روستایی و کارمندان در سال ١٣٩٠ در کشور، در سطح خانوار تنها ٢٠ درصد‏ افراد مورد مطالعه از نقش شیر و لبنیات در بدن آگاهی داشته و فقط ٢٩ درصد‏ از خانوارهای مورد مطالعه در مورد مصرف لبنیات پرچرب نگرش نا مطلوب داشتند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری بوشهر خاطرنشان کرد: در همین بررسی مشخص شد که در استان بوشهر ۵۴ درصد‏ خانوارها در خصوص گروه غذایی شیر و لبنیات آگاهی داشتند.

وی ادامه داد: در بررسی الگوی مصرف مواد غذایی خانوار و وضعیت تغذیه‌ای در سال‌های ٧٩ الی ٨١ نشان داده شد در استان بوشهر مصرف شیر و مواد لبنی کمتر از مقدار مطلوب بوده است.

برزگرزاده بیان کرد: مقدار مصرف مطلوب شیر و لبنیات ٢٢٥ تا ٢٤٠ میلی لیتر است که این مقدار در ایران ١٣٩ بوده و در بوشهر ٩٠ است که نشان دهنده مصرف پایین شیر و لبنیات در استان بوشهر است.

وی گفت: بر اساس مطالعه تعیین سبد غذایی مطلوب کشور در سال ١٣٩١ در خصوص الگوی مصرف مواد غذایی مشخص شد در استان بوشهر ٢٢.١ درصد‏ خانوارها به صورت هفتگی و ٥.٣ درصد‏ به صورت روزانه تنقلاتی مانند چیپس و پفک مصرف می‌کردند و نیز ٢٧.٤ درصد‏ خانوارها به صورت هفتگی و ٢.٩ درصد‏ به صورت روزانه نوشابه گازدار مصرف می‌کردند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری بوشهر با بیان اینکه از حیث مصرف دخانیات به ویژه قلیان رتبه یک کشور را داریم، تصریح کرد: فرمانداری‌ها اقدامات مناسبی در جمع آوری و ساماندهی انجام داده‌اند ولی فرهنگ استفاده از قلیان در منازل زنگ خطر جدی برای سلامت خانواده‌ها به شمار می‌رود.

وی افزود: از نظر تحرک بر اساس رتبه بندی سال ۹۵ کم‌تحرک‌ترین مردم ایران هستیم که در این خصوص با توجه به ایجاد بوستان‌ها و مراکز ورزشی در سطح روستاها و همچنین شهرها نباید با چنین پدیده‌ای مواجه باشیم. 

برزگرزاده تاکید کرد: ارتقای فرهنگ ورزش‌های ساده از قبیل پیاده‌روی سریع و استفاده از باشگاه‌ها می‌تواند مشکل بی‌تحرکی را مرتفع سازد و مردم باید وضعیت سلامت خود را به دقت رصد کنند.

وی گفت: استفاده بیش از حد از فست‌فودها موجب قلت مواد مغذی برای سلول‌ها شده در حالیکه فرهنگ غذایی سنتی ما سرشار از اغذیه سالم است که تمامی نیازمندی‌های بدن را تامین می‌کند .

مدیرکل امور اجتماعی استانداری بوشهر بیان کرد: استفاده از ویتامین‌ها نیز نباید به فراموشی سپرده شود. فقر غذایی اثرات نامطلوبی بر نسل آینده خواهد گذاشت و ضریب هوشی را با کاهش مواجه خواهد کرد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار