رئیس شبکه بهداشت ودرمان شهرستان گناوه گفت: بیش از ۴۳ درصد جوانان شهرستان گناوه تحت مراقبت سلامت قرار گرفتند.
کد خبر: ۴۵۷۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰ 11 July 2017
علی زکی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار داشت: طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت با هدف گسترش عدالت در سلامت، ارتقاء کیفیت، افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و افزایش رضایت مندی مردم در کشور از سال گذشته در حال اجرا شدن است.

وی اضافه کرد: یکی از بسته‌های خدمتی این طرح، برنامه ارائه مراقبت‌های اولیه سلامت در قالب گروه‌های سنی مانند کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان در شهرها و روستاها است که با هدف افزایش پوشش و بهره مندی از خدمات مراقبت‌های اولیه اجرا می‌شود.

زکی‌زاده ادامه داد: مراقبان سلامت برای مردم پرونده الکترونیک سلامت تشکیل می‌دهند و آنان را به سه دسته سالم، در معرض خطر و بیمار تقسیم بندی می‌کنند، افراد در معرض خطر کسانی هستند که هنوز بیمار نیستند اما به علل مختلف مانند کم‌تحرکی، سوء تغذیه، فشار خون، چاقی، اضافه وزن، استعمال سیگار یا مواد اعتیار آور دیگر در معرض انواع بیماری‌های واگیر یا غیرواگیر هستند.

این مقام مسئول به نقش پر رنگ قشر جوان و لزوم توجه جدی بر سلامت آنان اشاره کرده و افزود: شهرستان گناوه ۲۰ هزار و ۷۰۶ نفر جوان دارد که از این تعداد ۸ هزار و ۹۰۸ نفر معادل ۴۳درصد، طبق برنامه تحول در نظام بهداشت تحت معاینه و مراقبت سلامت قرار گرفته اند.

زکی زاده خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد از جمعیت شهرستان گناوه را گروه سنی جوانان بین ۱۸ تا ۳۰ سال تشکیل می‌دهد، هرچند که این گروه در مقایسه با سایر گروه‌های سنی کمتر بیمار می‌شود اما رفتارها، مهارت‌ها و شیوه زندگی که در این سنین کسب می‌شود تاثیر شگرفی بر بار بیماری‌ها در سنین میانسالی و سالمندی خواهد داشت.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه تصریح کرد: در برنامه غربالگری سلامت جوانان، سلامتی افراد با توجه به سابقه بیماری و ارزیابی سبک زندگی، معاینه فیزیکی ، سلامت روان و سلامت اجتماعی توسط بهورز، مراقب سلامت و کارکنان بهداشتی و پزشک بررسی، پیگیری و درمان می‌شود.

وی ادامه داد: این معاینات شامل ارزیابی قد، وزن، دور کمر، اندازه گیری فشارخون، مراقبت دهان و دندان، ارزیابی و مشاوره رفتارهای تغذیه‌ای، ارزیابی و مشاوره مصرف دخانیات، رفتارهای پرخطر، غربالگری و مشاوره سلامت روان است که مراقبین سلامت مسئولیت انجام آن را برعهده داشته اند و معاینات پزشکی توسط پزشک انجام شده و ثبت سامانه سیب می شود.

مسئول سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس شبکه بهداشت ودرمان گناوه نیز به خبرنگار گفت: دوران جوانی یکی از با ارزش‌ترین دوران زندگی است و سنین ۲۹-۱۸ سال را شامل می‌شود.

زهره بهمیاری اضافه کرد: در این دوره جوانان بسیاری از رفتارهای تاثیرگذار بر سلامت و شیوه زندگی در آن‌ها شکل گرفته و در حقیقت این سنین بهترین فرصت ممکن برای سرمایه گذاری سلامت در راستای بهبود و رشد شاخص های سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی است.

وی ادامه داد: جوانان که گروه سنی ۲۹-۱۸ ساله را شامل می‌شوند بخش عمده جمعیت دنیا به‌ویژه کشورهای در حال توسعه را تشکیل می‌دهند، این قشر عظیم نیروی پرتوان و سازنده‌ای است که نیازمند توجه ویژه برای مصون ماندن از مخاطرات جسمی، روانی، انحرافات اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی است، مسائلی از قبیل طلاق، اعتیاد، حوادث و سوانح، بیماری‌های مقاربتی و ایدز از مخاطرات مهمی هستند که مجموعه این قشر عظیم را تهدید می‌کنند.

بهمیاری تصریح کرد: متاسفانه این قشر آسیب‌پذیر از آگاهی کافی برخوردار نیستند، ناآگاهی از مضررات استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی، ناآگاهی از مهارت‌های زندگی و معیارهای مناسب انتخاب همسر، ناآگاهی از مشکلات طلاق، ناآگاهی از روابط جنسی و مخاطرات آن، نا آگاهی از بیماری‌های آمیزشی، ایدز و ... نه تنها سلامت جسمی ، بلکه سلامت روانی ،اجتماعی و اخلاقی جوانان را تهدید می کند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار