منتخب شورای اسلامی شهر ریز گفت: جنگل گلوبردکان ریز ظرفیت بسیار مهمی در شهرستان جم محسوب می‌شود ولی در سال‌های اخیر خسارت‌های غیر قابل جبرانی را متحمل شده است.
کد خبر: ۴۵۶۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴ 10 July 2017
حسن رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار داشت: جنگل گلوبردکان ریز در شهرستان جم با چشم‌اندازهای بی‌بدیل و چشم نواز، گنجینه ارزشمندی از طبیعت استان بوشهر محسوب می‌شود.

وی افزود: این جنگل طبیعی و بسیار زیبا هم از لحاظ بیولوژیک(حفاظتی و زیستی) از ارزش بالایی برخودار است و هم از لحاظ  اقتصادی یکی از ظرفیت‌های بالقوه شهرستان جم برای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری به شمار می‌رود.

رمضانی خاطرنشان کرد: این ظرفیت اگر به عنوان یک محور مهم توسعه به آن توجه شود، می‌توان آن را از حالت انفعالی خارج و به یک کانون فعال و پویا در راستای ایجاد اشتغال و کسب درآمد پایدار  تبدیل کرد.

رمضانی تصریح کرد: با وجود اینکه بارها مسئولان از رونق و جذب گردشگر در این شهرستان با تکیه بر ظرفیت جنگل گلوبردکان ریز سخن گفتند اما همچنان شاهد کم‌ترین تحرک در این بخش بسیار مهم هستیم.

منتخب شورای شهر ریز ادامه داد: اما این موهبت الهی چند سالی است که به دلیل اهمال مدیریتی خسارت‌های غیر قابل جبرانی را متحمل  شده است.

وی با بیان اینکه تصرف بخش‌های از جنگل و تبدیل آنها به اراضی کشاورزی از خسارت‌ها بوده گفت: بخش‌های زیادی از رودخانه جنگل گلوبردکان بر اثر برداشت بی‌رویه از آب های زیر زمینی برای مصارف صنعتی و کشاورزی خشک شده است.

رمضانی تصریح کرد: برداشت غیر قانونی و بی‌رویه از بستر رودخانه برای مصارف کشاورزی، ساختمانی و عمرانی همچنان ادامه دارد و باید با  سدهای خاکی از  ریشه‌کن شدن بسیاری از درختان تنومند و سایه گستر جنگل  بر اثر سیل جلوگیری شود.

رمضانی بیان داشت: وقوع آتش‌سوزی بعضا عمدی برای گسترش اراضی کشاورزی و بعضا هم سهوی توسط گردشگران بومی و غیر بومی از دیگر خسارات جنگل بوده است.

رمضانی گفت: از بین همه این اتفاقات ناخوشایند، آتش‌سوزی مهمترین  معضلی است که جنگل گلوبردکان بارها و بارها طعم تلخ آن را چشیده است و گویا حفاظت از این جنگل سرسبز در اولویت مسئولان مربوطه قرار ندارد چرا که هنوز هیچ اقدام شاخصی برای حفظ و حراست از این موهبت خدادادی صورت نگرفته است.

این منتخب شورای شهر ریز تاکید کرد: انتظار می‌رود اداره‌کل منابع طبیعی استان بوشهر به‌عنوان متولی اصلی، نقشی موثر در پایان بخشیدن به غربت جنگل گلوبردکان در استان بوشهر ایفا کند.

رمضانی گفت: اجرای سیاست‌هایی مشخص و کارآمد در زمینه احیاء و حفاظت از جنگل نظیر استفاده از نیروهای بومی و هم‌جوار با جنگل به عنوان جنگل‌بان با فراهم کردن امکانات فنی و قانونی برای تسهیل فعالیت آنها و همچنین ایجاد هماهنگی و بهره‌گیری لازم از ظرفیت اداره محیط زیست، نیروی انتظامی، ستاد بحران و شوراهای محلی در راستای پیشگیری، مقابله و مدیریت کارآمدتر در اطفای حریق جنگل و برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزشی و واگذاری مسئولیت‌های عملیاتی به تشکل‌های مردم‌نهاد و فعال زیست محیطی منطقه می‌تواند در حفظ و احیا جنگل نقش بسزایی ایفا کند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در آینده با برنامه ریزی اصولی ومدون شاهد روند حفظ و احیاء جنگل زیبای گلوبردکان باشیم.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار