گرما در بخش‌های جنوبی کشور بیشتر شده است و افزایش دما همراه با افزایش رطوبت شرایط سختی را ایجاد کرده است و با این شرایط، گرمازدگی اهالی جنوب را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۴۵۲۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴ 04 July 2017
چند روزی از آغاز فصل تابستان بیشتر نگذشته است ولی در همین چند روز هم شاهد افزایش قابل توجه دمای هوا در سطح استان بوشهر و دیگر استان های جنوبی هستیم.

علاوه بر دما، رطوبت و شرجی نیز در این روزها رو به افزایش است و وضعیت آب و هوایی سختی را ایجاد کرده است که عملا در بسیاری از ساعات روز، فعالیت و حتی عبور و مرور را دشوار کرده است.

با این شرایط خطر گرمازدگی مردم استان بوشهر و استان هایی چون خوزستان و هرمزگان و همسایگان این استانها را تهدید می‌کند و افراد باید به طور جدی مراقب باشند تا دچار مشکل نشوند و توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

بسیاری از مردم برای فرار از گرما و خطرات آن، کارها و فعالیت‌های روزمره خود را در صورت امکات به غروب و شب موکول می‌کنند، هرچند که در این ساعات نیز از شر گرما و شرجی در امان نیستند.

استقرار الگوی تابستانه

کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار داشت: الگوی تابستانه در سطح استان بوشهر مستقر شده است و شاهد افزایش دمای هوا و رطوبت در سطح استان هستیم.

پیام مساعدی اضافه کرد: به دنبال این وضعیت، در روزهای اخیر شدت گرما بیشتر شده است و در برخی از نقاط استان دمای هوا از ۵۰ درجه سانتیگراد نیز بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین دما در ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه تا ۱۶ و ۳۰ دقیقه گزارش شده است، افزود: مردم برای در امان ماندن از گرمای هوا باید کارهای خود را در ساعات اولیه صبح و یا در عصر و شب انجام دهند.


افزایش علایم گرمازدگی در استان
متخصص طب اورژانس بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر  گفت‌وگو با خبرنگار اظهار داشت: با شروع فصل گرما علایم گرمازدگی در استان افزایش می‌یابد که مصرف میزان بیشتر آب از بروز گرمازدگی جلوگیری می‌کند.  

دکتر جعفر زارعی‌زاده با اشاره به تأثیر فعالیت شدید بدنی در گرمازدگی، اضافه‌کرد: گرمازدگی هنگامی اتفاق می‌افتد که بدن به هر دلیل نتواند گرمای اضافی را دفع کند که در آقایان بیشتر شایع است و بعد از آن کودکان، سالمندان، زنان باردار و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات قلبی و کلیوی دارند می‌توانند علایم حادتر و خطرناک‌تری داشته باشند.  

لزوم مصرف آب و میوه

وی افزود: بهترین راه برای جلوگیری از گرمازدگی مصرف آب، تخم‌شربتی، میوه تازه و سبزیجات است و استفاده از مایعاتی مانند آب قند، آبمیوه‌های صنعتی، نوشیدنی‌های گازدار، چای و قهوه نه تنها در کاهش بروز علایم تأثیری ندارند بلکه موجب از دست رفتن آب بدن می‌شوند و هیچ‌گاه جایگزین مناسبی برای آب نیستند.    

این متخصص طب اورژانس درباره علایم این بیماری گفت: بیمار می‌تواند علایم ساده‌ای مانند تهوع و استفراغ، سرگیجه و سردرد شدید، هزیان‌گویی، افزایش ضربان قلب، خشکی و برافروختگی پوست داشته باشد و اگر فرد دچار گرمازدگی همچنان در معرض هوای گرم و یا فعالیت شدید بدنی قرار داشته باشد و درمان نشود ممکن است فرد دچار کاهش سطح هوشیاری، تشنج و یا مرگ شود.

دکتر زارعی‌زاده در مورد نحوه برخورد با افرادی که دچار گرمازدگی شده‌اند، گفت: اولین نکته در کنترل علایم افرادی که دچار گرمازدگی شده‌اند انتقال افراد به محیط سردتر است و سپس سطح هوشیاری فرد باید بررسی شود که درصورت کاهش آن باید با مرکز فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ تماس گرفت تا بیمار خدمات درمانی اولیه را پیش از انتقال به بیمارستان دریافت کند.


به فرد گرمازده آب و یا تخم شربتی بنوشانید

متخصص طب اورژانس بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر گفت: ابتدا باید سطح هوشیاری بیمار را بررسی کرد و در صورت هوشیاری باید به بیمار آب و یا تخم شربتی بدهید زیرا آب جذب‌شده تخم شربتی در روده آب جذب بدن می‌شود و تنها نوشیدنی است که می‌توان در کنار آب به فرد گرمازده داد.  .
زارعی‌زاده افزود: فرد گرمازده را باید در اسرع وقت به محیطی سردتر انتقال دهید و با خارج کردن تمام لباس‌ها و با استفاده از آب خنک و اسفنج و یا یخ، دمای بدن بیمار را کاهش داد که برای اینکار شستن سر و گردن، زیر بغل و کشاله ران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این متخصص خاطرنشان‌کرد: می‌توان با استفاده از افشانه‌ها ‌آب را بر روی بدن بیمار پاشید و با استفاده از باد پنکه و یا بادبزن سعی کنیم دمای بدن بیمار را سریع‌تر کاهش دهیم.

گرفتگی عضلات بر اثر گرمازدگی

متخصص طب اورژانس بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر گفت: در هنگام فعالیت شدید بدنی به ویژه در ورزشکاران میزان زیادی آب و نمک از بدن دفع می‌شود که کمبود نمک در بدن موجب گرفتگی عضلات در حالت گرمازدگی می‌شود که برای رفع این حالت باید یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب حل کرده و هر نیم ساعت مقداری از آن را به بیمار بنوشاند.  
زارعی‌زاده خاطرنشان‌کرد: افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند قند، فشارخون، بیماری‌های قلبی و کلیوی هستند و دچار گرمازدگی شده‌اند بهتر است به مراکز درمانی مراجعه کنند تا درمان زیر نظر پزشک انجام شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار