مرکز نگهداری از معلولین ذهنی کنگان پذیرای مهمانانی از بهشت است ولی بزرگی و وسعت آن فقط برای ساکنان مهربان آن به چشم می‌آید؛ افرادی که هویت تعداد زیادی از آنها مشخص نیست.
کد خبر: ۴۴۲۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴ 17 June 2017
اینجا بندر زیبای کنگان است؛ بندری که از جنوب به تاسیسات عظیم پارس جنوبی، از غرب به دریای نیلگون خلیج فارس و از شرق به رشته کوه‌های استوار زاگرس منتهی شده است، بندری که این روزها خود را از همه طرف محصور می‌بیند.

اما تمام این محدودیت‌ها از خاطرت می‌رود وقتی به اینجا بیایی! مرکز نگهداری از معلولین ذهنی، کلید بهشت نام مجتمعی بزرگ است که پذیرای میهمانانی از بهشت است ولی بزرگی و وسعت آن فقط برای ساکنان مهربان آن به چشم می‌آید و اگر ما را چند روزی آنجا نگه دارند شاید نفس مان هم بند بیاید از این حصاری که دور و بر ذهنمان خواهیم کشید.

برای بازدید به محلی می‌رویم که فضای سنگین حاکم بر آن از همان لحظه‌ای که درها را باز می‌کنند بر روی جسم و روح انسان احساس می‌شود. حمایت و بررسی مشکلات ساکنان این مرکز را می‌توان مهمترین دلیل این بازدید دانست که با پیگیری‌های مستمر و هماهنگی روابط عمومی منطقه پارس ۲ (کنگان) صورت گرفته است.

«کلید بهشت» نامی شیرین و دوست داشتنی که مدت زیادی است محل زندگی عده کثیری از کم‌توانان ذهنی است. اینجا ۱۲۶ معلول زندگی می‌کنند که ۶۸ نفر آنها مجهول‌الهویه هستند. یعنی هیچ کسی را ندارند به جز همین سرپناه و خدای بالای سرشان.


وقتی وارد یکی از اتاق‌های مجتمع شدیم به ناگاه همه نگاه‌هایی که با آدم حرف می‌زدند به سویمان برگشت و سکوت معناداری اتاق را فرا گرفت تا بغض‌ها در گلوی بازدیدکنندگان گره بخورد. انگار که با اتفاق عجیبی رو به رو شده باشند.

فرشته‌های مهربانی با دیدن مهمانان‌شان به دنبال این هستند که ببینند چه کسی پس از مدت‌ها فراموش شدن به یاد آنها افتاده است. از صدای تپش‌های قلبشان مشخص است که مدت زیادی است که کسی به دیدارشان نیامده است. نزدیک‌تر که شدیم هر کدام از آنها با زبان خود سلام می‌کردند و ناخودآگاه دست‌های کم توقع‌شان را به سوی مراجعین دراز می‌کردند.

تلخ‌ترین صحنه آنجا رقم می‌خورد که بزرگسالانی را می‌بینی که بیشترین روزهای زندگی‌شان را در اوج بی‌کسی روی تخت‌های ثابت، بی‌هیچ حرکتی گذرانده‌اند و دردناک‌تر از آن نوجوانان و جوانانی که باید با همین وضعیت سال‌های باقی‌مانده عمرشان را در این موقعیت سپری کنند و اینجا است که باید خداوند را به خاطر بزرگ‌ترین نعمت و سرمایه‌ای که به ما داده شاکر و قدردان باشیم.


نگهداری از ۶۸ نفر مجهول‌الهویه

رئیس موسسه و مجتمع نگهداری معلولان کلید بهشت کنگان در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار داشت: این مجموعه از سال ۱۳۸۵ معلولین پسر بالای ۱۴ سال و در سال ۱۳۸۹ دختران زیر ۱۴ سال سن و همچنین در سال ۱۳۸۱ زیر ۱۴ سال را پذیرش کردیم و اخیراً نیز مجموعه‌ای برای پذیرش سالمندان را در نظر گرفته‌ایم که تا اواخر ماه مبارک رمضان این اتفاق رخ خواهد داد.

جان‌نثار احمدی گفت: در کل استان دو مرکز زیر ۱۴ سال و یک مرکز نگهداری پسران بالای ۱۴ سال و دو مرکز پذیرش دختران بالای ۱۴ سال وجود دارد؛ همچنین سه مرکز نگهداری سالمندان در کل استان وجود دارد که یکی در مرکز استان و یکی در شهرستان دشتستان و سومین مرکز نیز در شهر کنگان ایجاد خواهد شد.

وی گفت: طبق آماری که وجود دارد قریب به ۱۲۶ نفر در این مرکز نگهداری می شوند که ۶۸ نفر مجهول الهویه هستند.

وی افزود: البته امیدواریم این فرهنگ برای تحویل سالمندان در شهر ما جا نیافتد ولی در برخی موارد ناگزیر از نگهداری آنها هستیم چون بسیاری از عزیزانی که در این مرکز نگهداری می شوند مجهول الهویه هستند و سرپرست خاصی ندارند.

احمدی اظهار داشت: این مرکز دارای دو ساختمان است که یکی از مجموعه‌ها در شهرک صفا توسط شرکت کیسون ایجاد شده است و در حال حاضر کودکان زیر ۱۴ سال و دختران بالای ۱۴ سال در ان نگهداری می شوند.

وی گفت: امیدواریم با موافقت متولیان امر تمامی معلولین را به ساختمان شماره ۲ انتقال داده و ساختمان مستقر در شهرک صفا به مرکز نگهداری سالمندان مبدل شود.

مسئول مجتمع کلید بهشت ابراز داشت: مجموعه جدید ما در سال ۹۵ با سه هزار و ۸۰۰ متر زیربنا و تمامی تجهیزات آماده استفاده شد ولی در خصوص سیستم خنک کننده این مرکز کماکان با مشکلاتی مواجه هستیم.


درب‌های مرکز معلولین به روی شهروندان باز است

احمدی گفت: حداقل مزیتی که بازدید از این مرکز دارد و باعث زدن تلنگر به هر فردی می‌شود این است که به خودمان بیاییم و در نظر داشته باشیم که خداوند می‌توانست ما را نیز به این صورت خلق کند ولی این اتفاق رخ نداده و باید شاکر نعمت‌های پروردگارمان باشیم.

وی با بیان اینکه درب‌های مرکز معلولان به روی همه شهروندان باز است، اظهار داشت: بعضاً هفته‌ها درب این مرکز باز نمی‌شود و کسی به ما سر نمی‌زند و انتظار داریم مردم با نگاه مثبتی که دارند به این محل مراجعه کنند و شرایط را از نزدیک ببینید.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای با دیدن این صحنه‌ها احساس ترحم می‌کنند و عده‌ای هم می‌ترسند، افزود: مجموعه ما نه نیاز به ترحم و نه نیاز به ترس دارد و تنها تفاوت معلولان کمتربودن بهره هوشی است.

ازدواج معلولان با هم و تولد فرزندان سالم

وی گفت: نگاه ما به این عزیزان عادی نشان دادن آنها و آشتی دادن مردم با این قشر و همچنین برداشتن حصارهایی است که به دور ذهن خودمان کشیده‌ایم.

احمدی افزود: در همین راستا سال گذشته مراسم ازدواج سه زوج معلول با استقبال گسترده مردم را در مرکز برگزار کردیم که هم اکنون یکی از زوج‌ها صاحب فرزندی سالم شده‌اند و از این بابت خدا را شاکر هستیم.

وی با بیان اینکه هدف از این کار پاسخ دادن به نیازهای آنها است، افزود: افرادی که اینجا نگهداری می شوند محدودیت هایی دارند و هیچ وجدان آگاهی نمی پذیرد که به دلیل عقب‌ماندگی ذهنی آنها را از همه چیز محروم نگه داریم.


حمایت از مرکز نگهداری معلولان

مدیر منطقه پارس جنوبی کنگان نیز در این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار داشت: خداوند را شاکر هستم که این توفیق نصیب مجموعه ما شد که در خدمت بچه‌های بهشت و پرسنل خدوم این مجموعه بوده و مسائل و مشکلات و اقدامات ارزنده‌ای که وجود دارد را شاهد باشیم و مسلماً مسائل مادی پاسخگوی زحمات شما نیست و ارزش تلاش و زحمات شما نزد خداوند محفوظ است.

عباس قائدی برازجانی افزود: خوشبختانه در راستای مجموعه فعالیت‌هایی که مجتمع نگهدای بچه‌های بهشت انجام می‌دهد گستره وسیعی را تحت پوشش قرار داده است و این امر مستلزم نگاه ویژه و توجه بیشتر است.

وی گفت: مجموعه وزارت نفت در نزدیکی کنگان مستقر است و این امر الزام می‌کند که روابط و تعامل بین مجموعه شهرستان و نفت قوی تر و مستحکم‌تر از قبل ادامه پیدا کند.

قائدی برازجانی افزود: امیدواریم با افزایش تعاملات وظایفی که در قالب مسئولیت‌های اجتماعی به عهده وزارت نفت است را تا جایی که مقدور و امکان پذیر است را به نتیجه برسانیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار