مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: سد مخزنی خائیز تنگستان به منظور تامین بخشی از حقابه‌های نخیلات شبکه آبیاری و زهکشی اهرم تنگستان و با اعتباری افزون بر ۴۰۰ میلیارد ریال، ساخته می‌شود.
کد خبر: ۴۲۷۴۳۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲ 21 May 2017
شاهپور رجایی بعدازظهر امروز در بررسی اجرای طرح سد خائیز تنگستان با بیان اینکه این شهرستان دارای ظرفیت‌های مهمی در حوزه کشاورزی است اظهار داشت: در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی طرح‌های مهمی در استان بوشهر تدوین و اجرایی شده که ساخت و تکمیل سدهای نیمه تمام در اولویت قرار دارد.

وی از اجرای سد خائیز تنگستان خبرداد و تصریح کرد: هدف از اجرای سد برروی رودخانه خائیز تنگستان مهار سیلاب‌های فصلی و ذخیره سازی آب‌های جاری برای تامین آب اراضی کشاورزی، باغ‌ها و نخیلات منطقه خائیز و اهرم است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با بیان اینکه ساخت سد خائیز تنگستان نقش مهمی در تامین آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه تنگستان و شکوفایی و رونق این منطقه دارد تاکید کرد: با توجه به تکرار خشکسالی‌ها در منطقه،  و خشک شدن چشمه‌های دائمی، ساخت سد خائیز نقش مهمی در رونق منطقه تنگستان دارد.

رجایی، میزان سرمایه‌گذاری سد مخزنی خائیز تنگستان را 400 میلیارد ریال دانست و افزود:این سد به منظور تامین بخشی از حقابه‌های نخیلات شبکه آبیاری و زهکشی اهرم و با اعتباری افزون بر 400 میلیارد ریال، احداث می‌شود.

وی به مشخصات فنی این سد اشاره کرد و افزود: خاکریزی هسته بدنه سد خائیز 75 هزار و 500 متر مکعب و خاکبرداری در زمین سنگی معادل 142 هزار و 383 متر مکعب و جاده دسترسی به طول 8 کیلومتر  انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر  خاطر نشان کرد: حجم کل مخزن در تراز نرمال 15.66 متر مکعب، ارتفاع سد 36 متر، عرض تاج 10 متر و طول آن 610 متر طراحی شده است.

رجایی با تاکید بر نقش مهم سد خائیز در توسعه و رونق منطقه تنگستان تصریح کرد: احیای محیط زیست رودخانه خائیز و اهرم و تخصیص سالانه یک‌ میلیون و 200 هزار متر مکعب آب برای حقابه‌های محیط زیستی،تامین بخشی از حقابه‌های نخیلات شبکه آبیاری و زهکشی اهرم،از دیگر اهداف این سد  است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار