مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: بیش از ۱۰ درصد از حجم آب مخزن سد رئیسعلی دلواری در دشتستان نسبت به وضعیت مشابه پارسال کاهش یافته است.
کد خبر: ۴۱۷۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲ 03 May 2017
شاهپور رجایی بعدازظهر امروز در نشست بررسی وضعت آب استان بوشهر در بخش‌های مختلف با تاکید بر تحقق سیاست‌ها اقتصاد مقاومتی با رویکرد تولید و اشتغال اظهار داشت: توجه به تامین آب صنعت استان بوشهر در اولویت قرار دارد که در این راستا نیاز است میزان مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش یابد.

وی  با بیان اینکه امسال تمرکز مدیریت منابع آب استان بر روی بخش صنعت است تصریح کرد: اگر قسمت اعظم آب مصرفی استان بوشهر در بخش صنعت مصرف شود، بازار تولید و اشتغال از رونق بیشتری برخوردار می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر  با بیان اینکه در استان بوشهر تناسب خوبی بین بخش‌های مصرف کننده وجود ندارد خاطرنشان کرد: استان بوشهر در بخش کشاورزی حدود 82 درصد، در بخش شرب 12 درصد و در بخش صنعت تنها 6 درصد از آب تولیدی را مصرف می‌کند.

وی یکی از راهکارهای مدیریت مصرف بهینه آب را تقلیل مصرف در بخش کشاورزی به میزان 70 درصد دانست.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به اینکه بیشترین بارگذاری و فشار بر روی منابع آب زیر زمینی است تصریح کرد: در حال حاضر 60 درصد مصارف و برداشت آب ازمنابع زیر زمینی استان بوشهر است و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از جمله احداث سدهای دالکی، دشت پلنگ، باغان، خائیز و باهوش، برداشت از منابع آب زیرزمینی در استان بوشهر کاهش و جهت‌گیری‌ها به سوی بهره برداری بیشتر از منابع آب سطحی است.

رجائی یکی از مشکلات پایدار و اساسی در مدیریت منابع آب استان را"بحث توازن" دانست و اظهار داشت: در سال  آبی جاری ، بارش باران  در شهرستان جم بیش از 700 میلیمتر ثبت شد و این در حالی است که بارش باران  در برخی مناطفق استان بوشهر تا 100 میلیمتر هم ثبت شده که نشان دهنده پراکنش نامناسب بارش باران در استان است.

وی با بیان اینکه بیش از 3.5 میلیارد متر مکعب از آبهای روان ناشی از بارش باران  استان بوشهر راهی دریا شد افزود: در بارندگی‌های  سال زارعی جاری اگر چه بیش از 3.5 میلیارد متر مکعب سیلاب به دریا واریز شد، ولی سهمیه میزان برداشت روان‌ آبهای در استان بوشهر و فارس 900 میلیون متر مکعب تعیین شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با بیان اینکه بیش از 10 درصد از حجم آب مخزن سد رئیسعلی دلواری دشتستان کاهش یافت گفت: بیش از 10 درصد از حجم آب مخزن سد رئیسعلی دلواری در دشتستان نسبت به وضعیت مشابه پارسال کاهش یافته است که این مهم نگرانی‌ها برای تامین حقابه نخیلات امسال بیشتر می‌کند.

رجائی مهمترین عنصر کلیدی مدیریت منابع آب استان را، مدیریت مصرف بهینه آب در تمامی بخش‌های مصرفی از جمله بخش کشاورزی دانست.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار