کد خبر: ۴۱۶۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲ 02 May 2017

 مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: دولت تدبیر و امید با تکمیل فاز نخست طرح توسعه بندرچابهار در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نویدبخش شکوفایی اقتصاد، رونق تولید و کسب و کار شده و این بندر مهم را متحول کرده است.

بهروز آقایی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: با این اقدامهای ارزنده و مهم این گنج نهان در سواحل مَکُّران بیشتر کشف و شکوفا می شود.
وی افزود: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان طرح برتر در سطح اقتصاد حمل و نقل موفق به دریافت جایزه دادمان شده است.
وی گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از مرداد سال 1386 آغاز شده که قبل از دولت یازدهم در مدت 6 سال کمتر از 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی ادامه داد: در کمتر از چهار سال اخیر با توجه خاص دولت تدبیروامید این طرح با پیشرفت بیش از 95 درصدی در مرحله تکمیل و بهره برداری قرار گرفته است.
وی بیان کرد: ظرفیت بندر شهید بهشتی پس از تکمیل فاز نخست به هشت و نیم میلیون تن می رسد و بزودی با حضور مسئولان ارشد کشوری به بهره برداری خواهد رسید.
وی افزود: در مجموع بیش از یک میلیارد دلار برای طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار سرمایه گذاری شده است. 
مدیر کل بناد و دریانوردی استان با تشریح آخرین اقدامات در اجرای پروژه بندر شهید بهشتی چابهار افزود: در فاز نخست هزار و 650 مترموج شکن، 6 کیلومتر دایک حفاظتی، پنج پست اسکله شامل 2 پست اسکله کانتینری و سه پست اسکله کالای عمومی به طول هزار و 700 متر احداث شده است.
وی ادامه داد: از مجموع 15 میلیون و 817 هزار و 19 مترمکعب عملیات لایروبی مقدار 14 میلیون و 412 هزار و 388 مترمکعب انجام شده است که در این بخش حجم عملیات 94 درصد است.
آقایی بیان کرد: احداث 215 عدد شمع درجا، اجرای 45 کیلومتر تاسیسات زیرزمینی، چهارهزار و 290 مترمربع ساختمان و سازه، تامین و نصب 40 فندر و بولارد انجام شده است. 
مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان با بیان اینکه قرار است 60 هکتار از محوطه تخلیه و بارگیری کالا با 29 میلیون و 995 هزار عدد بلوک سیمانی روسازی شود، خاطرنشان کرد: تاکنون 27 هکتار با 23 میلیون و 101 هزار عدد بلوک تولید شده روسازی شده است. 
آقایی تصریح کرد: استحصال 203 هکتار زمین از دریا، اجرای بیش از 100هکتار ساببیس و ساب گرید روسازی، اجرای بیش از 155هکتار تراکم دینامیکی و ایرونینگ و اجرای 130هکتار CBM4 انجام شده است.
وی با بیان اینکه برای تامین مرحله اول تجهیزات در سال 1394 مناقصه وعقد قرارداد انجام شده است که در خرداد سال 1395 گشایش اعتبار اسنادی را داشته ایم، خاطرنشان کرد: در دی ماه سال گذشته تجهیزات جرثقیل ساحلی ومحوطه ای از بندر رستوک آلمان حمل شده است.
وی افزود: در بهمن سال گذشته جرثقیل خریداری شده در بندر چابهار تخلیه شده و کار مونتاژ آنها در حال انجام است.
مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان در تشریح نوع، ظرفیت و ارزش جرثقیل های بندر چابهار اظهار داشت: 2 دستگاه جرثقیل ساحلی LHM550 با ظرفیت هرکدام 140 تن، یک جرثقیل محوطه ای LTM1130 با ظرفیت 130 تن، سه جرثقیل ساحلی LHM420 با ظرفیت 80 تن، سه جرثقیل محوطه ای LTM1050 با ظرفیت 50 تن در مجموع به ارزش 19 میلیون و 917 هزار دلار در بندر چابهار نصب شده است.
آقایی به اهمیت بندر چابهار اشاره کرد و افزود: چابهار در مقایسه با دیگر مناطق ساحلی و جنوب ایران دارای موقعیت ممتازی در امر کشتیرانی و حمل نقل دریایی است.
وی گفت: وجود آبهای عمیق در خلیج وسیع شرایط مناسبی را برای پهلوگیری کشتیهای بزرگ در این منطقه و ایجاد تاسیسات بندری با هزینه مناسب و صرفه اقتصادی فراهم کرده است.
وی ادامه داد: چابهار به عنوان مهمترین بندر تجاری در خارج از خلیج فارس از نظر سیاست و استراتژیکی ملی در مواقع جنگ و بحرانهای منطقه مجزا و نقطه ای کلیدی برای تنفس اقتصادی بازرگانی خارجی کشور و ضمانتی برای گردش کار صنایع و فعالیت های اقتصادی آن محسوب می شود.
مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان افزود: قرار گرفتن چابهار در یک خلیج موقعیت بندری ایده آلی را برای توسعه فیزیکی آینده به آن می دهد که بسیاری از بنادر دنیا دارای این حسن نیستند.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه نگاه جدیدی از سوی سرمایه گذاران داخلی و خارجی در استفاده از بندر چابهار حاکم شده است، خاطرنشان کرد: هم اینک افزایش ۱۴۷ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای غیر نفتی در بندر چابهار شاهد هستیم.
آقایی بیان کرد: بندر چابهار یکی از باصرفه ترین و کوتاه ترین مسیر برای جابجایی کالا برای کشورهای آسیای میانه، اقیانوس هند و حاشیه خلیج فارس است.
وی تصریح کرد: برای حمایت از صاحبان کالا علاوه بر وجود معافیت 10 درصد تخفیف سود بازرگانی برای کالاهای وارداتی و 30 درصد تخفیف بر هزینه حمل و جابجایی (THC) نسبت به دیگر بنادر ایرانی انجام می شود.
وی ادامه داد: تخفیف حمل کانتینر شامل 30 درصد بر عوارض بندری کشتی کانتینر وارده، 75 درصد برای کانتینرهای وارداتی و 84 درصد برای کانتینرهای صادراتی، اعمال تخفیف پلکانی بر اساس حجم به هزینه THC خطوط لاینر و تخفیف هزینه انبارداری، تخفیف بر کالاهای غیر کانتینری شامل 30 درصد برای جابجایی و انبارداری در مقایسه با دیگر بنادر ایرانی از جمله بسته های تشویقی است که می تواند برای جذب ترافیک کالا و رونق محور شرق کشور تاثیرگذار باشد.
وی گفت: بندر چابهار بعنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته است که بعلت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد.
وی ادامه داد: بندر به علت نزدیکی به کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه در آینده ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه ای در ترانزیت کالا به این کشورها خواهد داشت.
مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان گفت: بندر چابهار بعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان بوده و در کریدور شمال – جنوب نقش مهمی ایفا خواهد کرد.
آقایی درخصوص سرمایه گذاری خارجی در بندر چابهار اظهار داشت: در تسهیلات فاینانس بر مبنای تفاهمنامه با صندوق توسعه صادرات (EDF) هند مقرر شده تا کشور هند تسهیلات فاینانس به ارزش 150 میلیون دلار را جهت خرید تجهیزات استراتژیک دریایی، بندری، مخابراتی و کمک ناوبری مورد نیاز توسعه بندر چابهار از محل خط اعتباری اکسیم بانک هند فراهم کند. 
نماینده مردم شهرستانهای چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلاری و هزینه بیش از 20 میلیون دلار برای خرید جرثقیل های بزرگ از کشور آلمان را نمونه ای از موفقیت دولت در ایجاد فضای امن سرمایه گذاری در پساتحریم و تصویب برجام عنوان کرد. 
عبدالغفور ایران نژاد گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار هم اینک یکی از طرح های کلان ملی است که با افتتاح فاز نخست آن تحول عظیمی در تخلیه و بارگیری کالا صورت خواهد گرفت. 
وی تصریح کرد: چابهار نقطه اتصال ایران و کشورهای آسیای میانه به آب های اقیانوسی و آزاد است که به عنوان دروازه و پیشانی توسعه کشور از آن یاد می شود. 
وی گفت: با ساماندهی مرز، توجه به بخش های کشاورزی و گردشگری، ایجاد فرودگاه بین المللی چابهار، فعال شدن بازارچه مرزی ریمدان، تکمیل پتروشیمی و فولاد، تسریع در ساخت راه آهن و تکمیل بندر شهید بهشتی چابهار انقلابی در حوزه اشتغال بوجود خواهد آمد. 
وی از همت قرارگاه خاتم الانبیاء برای تکمیل طرح توسعه بندر شهید بهشتی قدردانی کرد و افزود: کشورهای منطقه آسیای میانه و افغانستان نفع زیادی از بندر چابهار خواهند برد. 
به گزارش ایرنا شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است. 
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار