گروهی از محققان ژاپنی به رهبری یک محقق ایرانی روشی ارزان برای تولید سوخت پاک از ریزجلبک ها یافته اند.
کد خبر: ۴۱۶۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶ 01 May 2017
به نقل از یورک آلرت، بیودیزل استخراج شده از میکروجلبک بخشی مهم از حوزه بیوانرژی به حساب می آید. مقدار دی اکسید کربن تولیدی این ماده هنگام سوختن با نفت برابر است. اما این گاز از طریق فتوسنتز از بین می رود. این به معنای آن است که سوخت بیودیزل گازهال گلخانه ای موجود را افزایش نمی دهد.

علاوه برآن تحقیقات نشان داده میکروجلبک درصد بسیار بالایی از زیست توده تولید می کند.

در همین راستا محققان ژاپنی به رهبری دکتر حمید حسینی در انسیستو Pulsed Power Science دانشگاه کوموماتو ژاپن تلاش کردند تا هزینه تولید بیودیزل  و استخراج هیدروکربن از میکروجلبک را با استفاده از حوزه الکتریکی PEF بکاهند. به طور معمول برای استخراج هیدروکربن از میکروجلبک از میدان الکتریکی پالسی (PEF) برای استفاده می شود. یک میدان الکتریکی پالسی میلی یا میکروثانیه­‌ای معمولا برای ضعیف­ کردن دیواره­‌های سلولی و افزایش نفوذپذیری به کار می­‌رود که این امر استخراج عناصر موجود در داخل سلول را ممکن می­‌کند. این روش بسیار پرهزینه است.

اما در روش جدید محققان دانشگاه کوموماتو به جای تمرکز روی دیواره سلول، روی ماتریکس جلبک تمرکز کردند. نانو PEF اصولا نیازمند انرژی کمتری است و البته به اندازه روش های معمول استخراج پرهزینه نیست.

به هرحال محققان چند آزمایش با نانو PEF روی میکروجلبک Botryococcus braunii (Bb) انجام دادند تا بهترین حوزه الکتریکی، انرژی، فرکانس توالی نبض را برای استخراج هیدروکربن بیابند. آنها متوجه شدند فرکانس پالس تقریبا هیچ تاثیری بر روی درصد استخراج نداشت. این بدین معناست که می­‌توان به سرعت مقادیر بالای هیدروکربن را برای سامانه‌­های صنعتی و بزرگ استخراج کرد.

در همین راستا حمید حسینی محقق ارشد این پروژه می گوید: شیوه جدید تا حدودی غیرمخرب است و ریزجلبک­‌ها قادرند پس از پایان فرآیند استخراج، کلونی­‌هایشان را بازسازی کنند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار