همزمان با روز خلیج فارس کتاب «بوشهر دیر، بوشهر دور» اثر اسماعیل جاشویی در آئینی با حضور شاعران، نویسندگان، هنرمندان و عکاسان رونمایی شد.
کد خبر: ۴۱۶۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵ 01 May 2017
اسماعیل جاشویی یکشنبه‌شب در آئین رونمایی از کتاب «بوشهر دیر، بوشهر دور» با تقدیر از حمایت‌های منطقه ویژه پارس برای چاپ این کتاب اظهار داشت: مهمترین چیزی که در تولید و انتشار این اثر نقش داشت، حمایت مالی بود.

وی اضافه کرد: در حالی که به دستگاه‌های مختلف برای حمایت از این اثر مراجعه کردیم ولی از سوی نهاد فرهنگی استان هم حمایتی انجام نشد ولی منطقه ویژه پارس از این اثر حمایت کرد.

مولف کتاب «بوشهر دیر، بوشهر دور» بیان کرد: در این اثر تلاش شده تا بناهای تاریخی بوشهر به نمایش کشده شود و امیدواریم اثری ماندگار برای معماری بوشهر باشد و بتوانیم از تخریب این بناها جلوگیری کنیم.

کتاب «بوشهر دیر، بوشهر دور» رونمایی شد

 وی با اشاره به روند نابودی و تخریب بناهای تاریخی بندر بوشهر، خاطرنشان کرد: این اثر از نظر اسنادی دارای جایگاهی مناسب است و بناهایی در انی کتاب به تصویر کشده شده است که ممکن تا سال‌های آینده اثری از آنها نمانده باشد.

جاشویی افزود: اگر این اثر کمک کند که حتی جلوی تخریب یکی از این بناهای تاریخی هم گرفته شود، بسیار ارزشمند خواهد بود.

کتاب «بوشهر دیر، بوشهر دور» رونمایی شد

عبدالمجید زنگویی یکی از شاعران بوشهر نیز در این آئین اظهار داشت: منطقه ویژه پارس همواره از آثار تاریخی و فرهنگی و هنری حمایت ویژه‌ای داشته است.

وی اضافه کرد: نهادهای فرهنگی استان بوشهر به علت محدودیت‌های مالی و بودجه‌ای که دارند، گاها نمی‌توانند از آثار هنری حمایت کنند ولی مسئولان منطقه ویژه پارس دست هنرمندان استان بوشهر را گرفته‌اند.

زنگویی ضمن عرض تبریک به مناسبت روز ملی خلیج فارس، ادامه داد: خلیج فارس مهد زندگی است و چشم‌های طماع همواره به دنبال سیطره بر این نقطه بوده است و مردمان استان بوشهر به خوبی در مقابل استعمارگران ایستادند و آنها را بیرون کردند.

وی تصریح کرد: مردم این دیار هیچ‌گاه اجازه نخواهند داد که هیچ مهاجمی به خلیج فارس نظر بیاندازد.

حمایت از آثار فرهنگ و هنری

رئیس پژوهش و فناوری سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در این آئین اظهار داشت: تلاش داریم تا به صورت ویژه از آثار و برنامه‌ها و حرکت‌های فرهنگی و هنری حمایت کنیم و در این راستا طرح‌های خوبی اجرا شده است.

خشایار پورمحمد شاهینی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم که آثار و مفاخر فرهنگی به صورت جاوادنه باقی بماند، اضافه کرد: سازمان منطقه ویژه پارس همواره در حمایت از فرهنگ و هنر استان بوشهر پیش‌قدم بوده است و حمایت خوبی انجام شده است.

وی گفت: با حمایت ویژه مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و همت بلند اعضای فرهیخته شورای پژوهش در دو سال گذشته بالغ بر ۱۴ عنوان کتاب مورد حمایت این سازمان قرار گرفت است.

کتاب «بوشهر دیر، بوشهر دور» رونمایی شد

وی با بیان این که کتاب «بوشهر دیر، بوشهر دور» از جمله کتاب‌هایی است که در اولین نوبت چاپ خود توسط سازمان منطقه ویژه حمایت شده و به علاقه مندان عرضه شده است، تصریح کرد: این کتاب پژوهش محور از معماری بندر بوشهر روایت می کند که در قالب عکس و از دریچه دوربین «اسماعیل جاشویی» از هنرمندان توانمند به علاقمندان و پژوهشگران این حوزه تقدیم شده است.

پورمحمدشاهینی در تشریح بخش‌های مختلف این کتاب به بخش بناها و عمارت‌های تخریب شده اشاره کرد و افزود: یکی از نکات قابل توجه در این کتاب بخشی است که به تصاویر تحلیلی بناهایی می‌پردازد که متاسفانه تخریب شده‌اند و از این زاویه این کتاب می‌تواند مرجع مناسبی برای پژوهشگران حوزه معماری باشد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار