مشعل‌سوزی یکی از دغدغه‌های اساسی مردم در پایتخت انرژی کشور بوده است و حالا با خاموشی اولین فلر یکی از فازهای این منطقه، مردم و سمن‌های زیست‌محیطی امیدوارند این روند ادامه یابد.
کد خبر: ۴۰۹۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷ 18 April 2017
سجاد بهزادی: از ابتدای فعالیت پارس جنوبی و ساخت و توسعه فازهای مختلف در این منطقه، مشعل‌سوزی و آلایندگی حاصل از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و دغدغه‌های مردم و اهالی منطقه مطرح بوده است.

هر چند در ابتدای فعالیت پارس جنوبی تلاش چندانی برای رفع این مشکلات و حتی کاهش آلایندگی‌ها صورت نگرفته بود ولی در سال‌های اخیر شاهد تلاش‌های ویژه‌ای برای کاهش آلایندگی در سطح این منطقه بودیم و آمارها بیانگر کاهش مشعل‌سوزی است.

حذف فلرها هرچند در ابتدا یک رویا بود ولی حالا شاهد حذف اولین فلر هستیم و این رویا به واقعیت رسیده است و حالا مردم و سمن‌های محیط زیستی امیدوارند روند حذف فلرها ادامه یابد و دیگر نقاط پارس جنوبی نیز شاهد این مهم باشند.

سمن‌های زیست محیطی استان بوشهر همواره یکی از دغدغه‌های مهم خود را آلایندگی‌های حاصل از تعدد مشعل‌سوزی در پارس جنوبی می‌دانستند و از این حیث همواره خواستار توجه بیش از پیش مدیران به این موضوع مهم بودند.

بر اساس اعلام مسئولان پالایشگاه اول پارس جنوبی، این پالایشگاه در حوزه صنعت سبز و کاهش فلرینگ و مشعل سوزی در منطقه عسلویه اقدامات خوبی انجام داده است. این مهم نه تنها یک برنامه استراتژیک بلکه از آرزوهای مردم منطقه، سازمان‌های مردم نهاد و مسئولین زیست محیطی استان بوده است که شاهد کاهش آلایندگی‌ها در این زمینه باشند.

بر این اساس، پالایشگاه اول پارس جنوبی برای اولین بار در تاریخ صنعت گاز کشور یکی از فلرهای خود را به صورت کامل حذف کرد و آرزوی چندین ساله فعالان زیست محیطی استان را برآورده کرد.

آغازی برای حذف مشعل‌سوزی در عسلویه/ آرزوی مردم خاموشی فلرها است

آرزوی مردم حذف فلرها است

ناصر بوهندی از فعالان زیست محیطی استان بوشهر گفت: از زمان شعله‌ور شدن اولین فلر در عسلویه در ۱۴ سال پیش، آرزوی مردم و فعالان محیط زیست؛ خاموشی این فلرها و جلوگیری از سوختن بیهوده و مخرب این فلرها بوده است که اکنون در مورد پالایشگاه اول پارس جنوبی این مهم تحقق یافته است.
وی تصریح کرد: پالایشگاه اول پارس جنوبی اکنون به نمونه‌ای از یک پالایشگاه سبز تبدیل شده است که باعث خوشحالی و امیدواری فعالان محیط زیست به تحقق آرزوی صنایع پاک و بدون فلر در عسلویه شده است.

این فعال حوزه محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: عزم راسخ تمامی مسئولین صنعت گاز کشور برای حل مشکل فلرینگ منطقه عسلویه یک ضرورت است و پالایشگاه اول مجتمع گازی نشان داد که این کار مهم در دیگر پالایشگاه‌های منطقه نیز شدنی است.

خاموشی اولین فلر صنعت گاز کشور

مدیر پالایشگاه اول مجتمع گازی پارس جنوبی اعلام کرد: گام سبز متخصصان پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی در مسیر دستیابی به مشعل سبز که جزیی از اهداف استراتژیک شرکت ملی گاز ایران است به ثمر نشسته است و به‌زودی شاهد خاموشی کامل یکی از فلرهای این شرکت خواهیم بود.

سید محمد مهدی هاشمی افزود: پالایشگاه اول پارس جنوبی در حوزه صنعت سبز در میان دیگر پالایشگاه‌ها پیشرو است و کاهش فلرینگ و مشعل سوزی در منطقه عسلویه نه تنها یک برنامه استراتژیک برای ما بلکه از آرزوهای مردم منطقه، سازمان‌های مردم نهاد و مسئولین زیست محیطی استان بوده است.

آغازی برای حذف مشعل‌سوزی در عسلویه/ آرزوی مردم خاموشی فلرها است

مردم در انتظار خاموشی مشعل همه پالایشگاه‌ها

یکی از فعالان زیست محیطی از انجمن توسعه پایدار نایبند و فعال سازمان‌های مردم نهاد در مورد خاموشی یکی از فلرهای پارس جنوبی به خبرنگار مهر گفت: تلاش عزیزان در صنعت و عمل کردن به قول و قرارهایی که دادند، با خاموش کردن یکی از مشعل‌های پالایشگاه اول به ثمر نشست و من از طرف جامعه بومی وفرهنگیان منطقه به این عزیزان خدا قوت و خسته نباشید می‌گویم.

دکتر محمدی افزود: مدیریت مجموعه مجتمع پارس جنوبی به‌عنوان ناخدای صنعت گاز در عسلویه و مدیر پالایشگاه اول به‌عنوان سکان دار صنعت سبز که توانستند با دانش بومی این وعده‌ای که یکسال و شاید بیشتر به جامعه بومی داده بودند را عملی کنند، برای همیشه در یادها خواهد ماند.

این فعال محیط زیستی تصریح کرد: خاموش کردن فلر در واقع فعل خواستن را به توانستن تبدیل کردن است و این کار یعنی اقتدار ملی و یعنی اوج دانش بومی و وفای به عهد و تجلی عزم و اراده و احترام به حقوق ذینفعان.

آغازی برای حذف مشعل‌سوزی در عسلویه/ آرزوی مردم خاموشی فلرها است

لزوم کاهش حجم فلرینگ دیگر پالایشگاه‌ها

اسماء نورانی مسئول انجمن زیست محیطی نبض زمین از دیگر فعالان منطقه است که از این کار مهم ابراز خشنودی کرد. وی گفت: مدیریت پالایشگاه اول پارس جنوبی به مسائل محیط زیستی بها می دهند و امروز نتیجه تلاش های ایشان وهمکاران شان برای کل کشور یک افتخار بزرگی محسوب می شود.

این دانشجوی دکتری محیط زیست اظهار داشت: حذف فلر پالایشگاه پارس جنوبی می‌تواند یک الگو برای دیگر مناطق صنعتی باشد، به گونه‌ای که برای مابقی پالایشگاه‌ها و حتی پیمانکاری‌های پالایشگاه های دیگر فازها می بایست مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر پایش‌های زیست محیطی منطقه عسلویه بصورت مدون و دقیق باشد در حوزه داده‌های ریسک و اعتبار سنجی گزارش‌های فلرینگ در واقع برای همه مردم و سازمان های مردم نهاد یک اطمینان خاطر ایجاد می‌شود.

نورانی گفت: خوشبختانه در پالایشگاه اول پارس جنوبی کار بسیار بزرگی توسط مهندسان آن در حوزه محیط زیست صورت گرفته است اما انتظار می رود همین حساسیت‌ها را در راه‌اندازی‌های دیگر پالایشگاه‌ها نیز شاهد باشیم و در زمینه راه‌اندازی واحد بازیافت گوگرد و کاهش حجم فلرینگ دیگر پالایشگاه‌ها نیز  به صورت کاملا استاندارد اهتمام بیشتری به خرج داده شود.

در پالایشگاه‌های گازی و واحد های پتروشیمی گازهای نامرغوب و بی‌مصرف را از طریق خط لوله اصلی فلر به سوی سیستم فلرینگ هدایت می‌کنند و در آن‌جا این گازها سوزانده می‌شوند.

برای این کار، از یک برج بلند به ارتفاع تقریبی 100 تا 150 متر استفاده می‌شود که سوختن گازها در نوک آن انجام می شود. اگر احتراق کامل باشد، فقط بخارات آب، دی‌اکسید کربن و دی‌اکسید گوگرد به‌عنوان محصولات احتراق تولید خواهند شد اما واقعیت آن است که کنترل احتراق گازها در نوک فلر امکان‌پذیر نیست و از این رو غیر از ترکیبات مذکور، گازهای دیگری تولید می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارتند از دوده، بنزن، جیوه، اکسیدهای نیتروژن، دی‌اکسید کربن، آرسنیک، دی‌سولفید کربن، کروم، متان.

مشکل ‌محیط زیستی دیگری که این نوع فلر ایجاد می‌کند، وجود شعله هنگام فرآیند سوختن و ایجاد تشعشعات حرارتی است که آن‌ها نیز برای سلامتی مضر است و باعث می‌شود تا چند صدمتری برج پوشش گیاهی وجود نداشته باشد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار