درحالی که معاون گردشگری کشور آمار اقامت مسافران در هتل‌ها را با دو درصد افزایش اعلام کرد اما رئیس جامعه هتلداران از کاهش ده درصدی اقامت در هتل‌ها خبر داد.
کد خبر: ۴۰۸۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵ 17 April 2017
مردم در ایام نوروز به هتل‌ها نرفتند و نیمی‌از هتل‌ها در این روزها خالی از مسافر بود. این آمار را رئیس جامعه هتلداران می‌دهد و از اینکه دیگر کسی حتی سازمان متولی گردشگری به هتل‌ها توجهی نمی‌کند نگران است و از وجود طرح‌هایی که موجب کاهش مسافران در هتل‌ها شده ناراضی.

مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور پس از پایان تعطیلات نوروز ۹۶ خبر داد که  از ۲۷ اسفندماه تا روز ۱۳ فروردین سال ۹۶، ۵۹ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۶۷۸ نفر شب اقامت، آمار مجموع اقامت کنندگان بوده است.

او در مراسم تجلیل از خادمان و فعالان ستاد خدمات سفر استان تهران گفت: در نوروز امسال اقامت در کمپینگ‌ها، مدارس و مسافرخانه‌ها کاهش داشت اما اقامت گردشگران در هتل‌ها ٢ درصد، در هتل آپارتمان‌ها ١٣ درصد و در مهمانپذیرها ١١ درصد نسبت به نوروز ٩٥ افزایش داشته است.

پس از این اظهارات جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران کشور گفت که آمار ۵۹ میلیون اقامت نوروزی مربوط به هتل‌ها نبوده و تنها دو و نیم درصد از این آمار متعلق به آمار هتل‌هاست و ما با کاهش ده درصدی حضور مسافران در هتل‌ها مواجه شده‌ایم. در طول ۱۵ روز ایام نوروز ۹۶ و در یک هزار و ۱۴۰ هتل یک تا ۵ ستاره تنها یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر شب اقامت به ثبت رسیده است. این معنای آن است که در ایام نوروز هر شب حدود ۱۰۰ نفر شب اقامت در هتل‌های کشور ثبت شده و  امسال ما با ۴۵ درصد  میانگین ضریب اشغال مواجه شده‌ایم یعنی نیمی‌از هتل‌ها خالی مانده است.

مسافران را در مدرسه اقامت دادند

حمزه‌زاده علت مراجعه نکردن مردم در ایام نوروز به هتل‌ها برای اقامت را غیر از مشکلات اقتصادی آن‌ها، وجود اقامتگاه‌هایی دانست که خارج از استاندارد میزبانی ایجاد شده‌اند مانند کلاس مدارس که آن‌ها را برای اقامت مسافران تجهیز کرده‌اند.

تبدیل کلاس مدارس به اقامتگاه‌های بی‌کیفیتی که حمام و سرویس مناسبی برای ارائه به مسافران ندارد، یکی از اعتراضات همیشگی هتلداران بوده است طرحی که هتلداران با آن مخالف هستند.

رئیس جامعه هتلداران کشور همکاری وزارت آموزش و پرورش در بحث اقامت را خلاف مقررات و وظایف این وزارتخانه دانست. اما گویا این موضوع تنها مورد اعتراض هتلداران نیست بلکه این وزارتخانه نیز با این اقدام خود مخالف است.

آموزش و پرورش ناراضی از ورود به حوزه اقامت

زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان میراث فرهنگی در سفر نوروزی خود به کرمانشاه در جلسه ستاد مرکزی اعلام کرده است، وزیر آموزش و پرورش در ملاقاتی با او از میزبانی مدارس و وارد شدن آن‌ها به حوزه اقامت ابراز نارضایتی کرده است. احمدی پور در این باره گفته است: وزیر آموزش و پرورش اخیرا اعلام کرد که نمی‌خواهیم سال ۹۷ مدارس ما محور گردشگری باشد، بنابراین ما به عنوان سازمان میراث فرهنگی باید یک تغییر رویکرد بدهیم.

رویکردی که احمدی پور از آن صحبت می‌کند استفاده از ظرفیت مازاد مراکز آموزش عالی است. احمدی‌پور در این باره گفت: رویکردمان این است واحدهای دیگری که کار آموزشی در آن انجام نمی‌شود به مراکز اقامتی پایدار تبدیل شود مانند ساختمان‌های دانشگاه آزاد. وزارت آموزش و پرورش دنبال این است که سال ۹۷ به عنوان میزبان گردشگران نوروزی معرفی نشود اما ما یک پیشنهاد را آماده کرده‌ایم که طی آن کار مشترک را با چند وزارتخانه مانند راه و شهرسازی انجام دهیم و یک سری مراکز و هتل‌های ۳ ستاره را آماده می‌کنیم و براساس  مصوبه‌ای که برای آن می‌گیریم بتوانیم آن را در سال ۹۶ اجرایی کنیم اما تا به نتیجه رسیدن آن اقدامات خاص در استان‌ها باید انجام شود. وزارت راه و شهرسازی استقبال خوبی از این موضوع کرده که می‌تواند هم اشتغال خوبی در حوزه مسکن ایجاد و هم در بخش گردشگری یکسری هتل‌ها ی ارزان ایجاد و در اختیار گردشگران قرار گیرند.
در راستای این رویکرد که برخی از ساختمان‌های آموزش عالی به خیل اقامت دهندگان نوروزی بپیوندند، رئیس جامعه هتلداران کشور بازهم انتقاد کرد و گفت که این سازمان به جای حل مشکلات هتلداران طرح دیگری را ارائه می‌کند که به مشکلات ما اضافه خواهد کرد ما با تبدیل این ساختمانهای به مراکز اقامتی نیز مخالفیم.

خانه‌مسافرها کابوس هتلداران

هتلداران تنها وجود مدارس را معضل ایام نوروزی خود نمی‌دانند آن‌ها  نسبت به وجود منازلی با نام خانه‌مسافر در فهرست مراکز اقامتی نیز مشکل دارند.

اعضای جامعه هتلداران در نشست پیش از نوروز خود بر این باور بودند که خانه‌مسافرها تنها در ۷ استان باید باشند آن هم در ایام پیک سفر و مقصد گردشگری. مانند مازندران، گلستان، اصفهان، خراسان رضوی، اردبیل، یزد و گیلان. به این معنا که می‌بایست خانه‌مسافرها تنها در این استان‌ها آن هم در ایام نوروز و پس از سرریز هتل‌ها مسافر بپذیرند.
هتلداران در این جلسه که در مشهد برگزار شده بود اعلام کردند در غیر این صورت برای برچیده شدن خانه‌مسافرها تلاش خواهند کرد چرا که یکی از راه‌های حل مشکل خود را در حذف این نوع از مراکز اقامتی می‌دانند.

خانه‌مسافرهایی که هتلداران به وجود آن‌ها اعتراض دارند در واقع خانه‌ها و اتاق‌های مازادی است که مالکان، آن‌ها را در اختیار گردشگران به صورت مبله قرار می‌دهند و از نظر کیفیت به پای هتل نمی‌رسد اما قیمت کمتری را نسبت به هتل آپارتمان دارند و البته شرایط آن‌ها از مراکز اقامتی دیگری مانند مهمانپذیرها بهتر است چون یک واحد خانه به مسافر با نرخ مناسب داده خواهد شد. این خانه‌مسافرها در همه شهرها وجود ندارد و سایت آن نیز غیر فعال است و مسافران کمتر امکان پیدا کردن آن‌ها را در هر شهری دارند. با این حال جامعه هتلداران بر این نیست که هتل‌ها به خاطر قیمت اتاق حاضر به رزور اتاق نیستند بلکه خود را برای پذیرایی از مسافران نوروزی آمده و مجهز دیده‌اند.

حذف ارزش افزوده هتل‌ها

مسئله دیگر ارزش افزوده نرخ اتاق‌هاست. هتلداران در این جلسه گفتند که ارزش افزوده موجب افزایش نرخ اتاق هتل‌ها شده و همین موضوع گردشگران را کمتر به سمت استفاده از هتل می‌کشاند. به همین دلیل باید تلاش کرد تا ارزش افزوده از هتل‌ها حذف شود تا در نهایت قیمت اتاق با نرخ کمتری برای مسافر تمام شود.

به نظر می‌آید جامعه هتلداران کشور باید به دنبال راه حلی برای کشاندن بیشتر مردم به سمت خودشان باشند چون عدم افزایش نرخ در ایام عید نیز نتوانست اتاق‌های آن‌ها را پر کند حتی دادن تخفیف ده درصدی به مردم نیز آن‌ها را راغب به استفاده از هتل نکرد و اقامت در خانه‌مسافرها و حتی چادرهای مسافرتی را به هتل ترجیح دادند.

برخی از هتل‌های کشور آنطور که دستگاه‌های نظارتی آمار می‌دهند نسبت به خدمات خود بی کیفیت و یا گران هستند همین موضوع موجب نارضایتی مردم و خارج شدن هتل‌ها از حوزه اقامتی توسط مردم می‌شود. اما مشکلات اقتصادی مردم نیز بر انتخاب مراکزی ارزان تر از هتل ارجحیت دارد و هتلداران نیز از این موضوع غافل نیستند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار