معاون بهداشتی شبکه بهداشت ودرمان شهرستان گناوه گفت: دیابت، بیماری قلبی عروقی، سکته، اختلال عضلات اسکلتی، کبد چرب و انواع سرطان‌ها از پیامدهای اصلی چاقی است.
کد خبر: ۳۹۶۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷ 18 March 2017
علیرضا یوسفی امشب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گناوه اظهار داشت: یکی از دلایل چاقی، پرخوری عصبی است که با رعایت نکاتی ساده می‌توان از پرخوری و چاقی ناشی از آن پیشگیری کرد.

وی افزود: وقتی عصبی، مضطرب و نگران می‌شوید اشتهایتان به خوردن غذا و تنقلات افزایش می‌یابد یا کاملا اشتهایتان نسبت به خوردن هرنوع ماده غذایی از بین می‌رود.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت ودرمان شهرستان گناوه تصریح کرد: اگر از آن دسته از افرادی هستید که به دنبال ترس دچار پرخوری عصبی می‌شوید، ترس از چاق شدن نیز بلافاصله پس از غذا خوردن غیر عادی آزارتان می‌دهد و به دنبال یافتن راه‌هایی برای خلاص شدن از عذاب وجدان ناشی از آن هستید.

یوسفی ادامه داد: پرخوری عصبی از انواع اختلالات روانپزشکی است که اختلال خوردن هم نام دارد و شخص بدون کنترل، حجم زیادی از غذا را در زمانی کوتاه می‌خورد و حس می‌کند که هیچ کنترلی بر خود ندارد.

وی افزود: افرادی که این حجم زیاد غذا را می‌خورند در پاسخ به آن رفتارهای جبرانی برای پیشگیری از افزایش حجم غذای دریافتی انجام می‌دهند.

یوسفی ادامه داد: این رفتارها و کارهایی مانند رژیم‌های مختلف، ورز‌ش‌های سنگین و مصرف داروهای ملین یا اسهال آور از عمده فعالیت‌های جبرانی این افراد است که معمولا تصور صحیحی از بدن خود ندارند، یعنی خود را چاق‌تر از آنچه هستند تصور می‌کنند، به همین دلیل است که رفتارهای جبرانی برای پیشگیری از چاقی از خود نشان می‌دهند.

وی با اعلام این که پرخوری عصبی در بین زنان شیوع بیشتری دارد، گفت: علت اصلی اضافه وزن و چاقی عدم تعادل انرژی بین کالری دریافتی و کالری مصرف شده است که به عواملی همچون تغییر الگوی غذایی و بی‌تحرکی بستگی دارد.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه به راه‌های پیشگیری از چاقی اشاره کرد و گفت:  مقدار روغن و شکر در غذا‌های مصرفی خانواده را کاهش دهید، افراد خانواده را به مصرف صبحانه تشویق کنید، از میان وعده‌های سالم مثل میوه و سبزی و غلات کامل و آجیل استفاده کنید و به جای سس‌های چرب مثل مایونز می‌توانید از ماست، سبزی خشک معطر، روغن زیتون و آب میوه تازه استفاده کنید.

وی ادامه داد: در منزل آب، شیر ساده و فاقد قند، آب میوه تازه و طبیعی را برای نوشیدن و رفع تشنگی انتخاب کنید و از مصرف دلستر، نوشابه و شربت‌ها کمتر استفاده کنید.

یوسفی درباره پیامد‌های چاقی گفت: دیابت، بیماری قلبی عروقی، سکته، اختلال عضلات اسکلتی، کبد چرب و انواع سرطان‌ها از پیامدهای اصلی چاقی است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار