رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: از اول اسفند ماه سال جاری طرح پرسشگری از فرهنگ مهاجرین وارده به شهرستان گناوه در خصوص بیماری مالاریا آغاز شده است ، که در این طرح از 50 فرد افغانی و 5 فرد پاکستانی که کمتر از شش ماه وارد ایران شده اند، طبق پرسشنامه های تعیین شده پرسش‌گری به عمل آمد
کد خبر: ۳۹۵۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱ 15 March 2017
علی زکی زاده اظهار داشت: راه‌های انتقال این بیماری از راه‌های گزش توسط پشه‌های آنوفل ماده آلوده، انتقال خون، مادر به فرزند که در صورت در معرض قرار گرفتن این دو مورد، بدن به این بیماری آلوده می‌شود.

وی بیان کرد: از مهمترین نشانه‌های ابتلا به  بیماری مالاریا، حملات دوره‌ای لرز، تب و عرق کردن است که دوره تب بر اساس نوع پلاسمودیم ممکن است 48 ساعته یا 72 ساعته باشد، همچنین سردرد و تهوع نیز از عوارض جانبی این بیماری است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه ادامه داد: افرادی که در معرض خطر این بیماری قرار دارند افرادی هستند که به مناطق مالاریا خیز و گرمسیری کشور مسافرت داشته‌اند و یا از کشور های آلوده مجاور مانند افغانستان و پاکستان به ایران آمده‌اند.

زکی‌زاده تصریح کرد: ساده‌ترین و بهترین راه تشخیص این بیماری آزمایش خون محیطی است، که در آن برای کلیه افراد تب دار و مشکوک به مالاریا و یا افراد در تماس با بیمار به طور رایگان در مراکز جامعه سلامت شهری و روستایی این آزمایشات انجام می‌گیرد و در صورت مبتلا بودن فرد، درمان قطعی در این مراکز رایگان انجام خواهد گرفت.

وی با اشاره به پیشگیری و کنترل به موقع این بیماری افزود: بررسی زیستگاه‌های لارو و پشه بالغ تا در صورت لزوم سم پاشی اماکن صورت پذیرد، بیمار یابی و درمان موارد، استفاده از پشه بند‌های ریز بافت و آغشته به حشره‌کش، پشه بند بهداشتی، نصب توری جلوی درب و پنجره، به‌سازی محیط از طریق خشکاندن مانداب ها و مهار آب‌های راکد از مهمترین راه های پیشگیری از این بیماری است.

زکی زاده اظهار داشت: در همین راستا از اول اسفند ماه سال جاری طرح پرسشگری از فرهنگ مهاجرین وارده به شهرستان گناوه در خصوص بیماری مالاریا آغاز شده است ، که در این طرح از 50 فرد افغانی و 5 فرد پاکستانی که کمتر از شش ماه وارد ایران شده اند، طبق پرسشنامه های تعیین شده پرسش‌گری به عمل آمد، سپس از این افراد نمونه لام مالاریا گرفته شد و به آزمایشگاه معاونت دانشگاه علوم پزشکی و سپس به مرکز مدیریت بیماری های  استان ارسال می گردد، تا عوامل خطر در این گروه پر خطر بیماری شناسایی شده و اگر بیمار وارده به شهرستان وجود دارد درمان شود.

رئیس شبکه بهداشت ودرمان شهرستان گناوه گفت: مالاریا یک بیماری تب دار عفونی است که توسط  نوعی انگل تک سلولی به نام پلاسمودیوم ایجاد می گردد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار