تکمیل ۱۵ ساختمان اداری، آموزشی و مساجد شهرستان مرزی قصرشیرین که در زلزله آبان سال ۹۶ دچار خسارت شد و با گذشت پنج سال از وقوع این حادثه تلخ و مرگبار هنوز نیمه کاره رها شده، برای بازسازی و بهره‌برداری امروز نیازمند ۸۸۷ میلیارد ریال اعتبار است.
کد خبر: ۱۰۷۹۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱ 26 November 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا زمین لرزه ۷.۳ ریشتری مرگبار شامگاه ۲۱ آبان سال ۹۶ که مناطق غرب کرمانشاه را ویران کرد در قصرشیرین نیز خرابی‌ها و ویرانی‌های بسیاری برجای گذاشت.

این زلزله که در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه رخ داد به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای کرمانشاه خسارت وارد کرد که براساس آمار‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۲۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در جریان این حادثه آسیب کلی و جزیی دید.

قصرشیرین علاوه بر زلزله مرگبار سال ۹۶ باز هم یک بار دیگر در چهارم آذر سال ۹۷ اسیر قهر زمین شد و با قدرت ۶.۴ ریشتر لرزید که نتیجه اش خرابی ساختمان‌ها و آسیب دیدن زیرساخت‌های این منطقه از جمله ادارات و مراکز آموزشی و مساجد بود.

با گذشت وجود اعطای تسهیلات به واحد‌های مسکونی و تلاش و اهتمام برای سرپا شدن قد خمیده این شهرستان مرزی از زیر بار آوار زلزله، اما هنوز هم آثار زلزله در این شهرستان پیداست.

بخش بزرگی از ساختمان‌های مسکونی تعمیر و مقاوم سازی و نوسازی شد، اما حکایت واحد‌های اداری نیمه کاره و مساجدی که هنوز پس از گذشت چندین سال همان طور رها شده و مراکز آموزشی و فرهنگی جداست و طبق برآورد‌های انجام شده اکنون نیازمند ۸۸۷ میلیارد ریال اعتبار است تا بار دیگر بتوانند به چرخه خدمت به مردم بازگردند.

تکمیل ساختمان‌های اداری، آموزشی و مساجد قصرشیرین نیازمند ۸۸۷ میلیارد ریال اعتبار

تعطیل شدن روند ساخت واحد‌های اداری با پیشرفت فیزیکی ۱۵ تا ۹۵ درصد

سرپرست فرمانداری قصرشیرین در گفتگو با خبرنگار ایرنا در این ارتباط توضیح داد: واحد‌های اداری و اماکن آموزشی و فرهنگی و مساجد این شهرستان که به دلیل نبود اعتبار با گذشت چندین سال از وقوع زلزله سال‌های ۹۶ و ۹۷ راکد مانده و روند ساخت آن‌ها تعطیل شده است پیشرفت فیزیکی ۱۵ تا ۹۵ درصدی دارند.

«محمد حیدری» افزود: برای تمام واحد‌های آسیب دیده که شامل ۱۵ واحد اداری، آموزشی، مساجد و فرهنگی و خدماتی هستند، ۵۲۸ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار مصوب شده که به دلیل نداشتن اعتبار روند ساخت آن‌ها متوقف شده است.

ساختمان‌های اداری

وی یکی از این ساختمان‌ها را فرمانداری این شهرستان مرزی نام برد که با ۲ هزار و ۵۰۰ متر زیربنا با ۱۰۰ هزار میلیون ریال اعتبار مصوب و تخصیص یافته پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی دارد که اکنون این طرح متوقف شده است و نیاز به ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل دارد.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین در ادامه گفت: همچنین ساختمان اداری صنعت، معدن تجارت با ۱۸ هزار میلیون ریال اعتبار مصوب و اختصاص یافته ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دیگر طرحی است که راکد مانده و برای تکمیل مراحل پایانی ساخت این طرح پنج هزار میلیون ریال برای نصب سامانه‌های سرمایشیی و گرمایشی آن نیاز است.

حیدری اضافه کرد: ساختمان جمعیت هلال احمر قصرشیرین با ۳۰۰ متر مربع زیربنا و ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند ۶۰هزار میلیون ریال اعتبار، ساختمان کتابخانه دهخدا با ۸۴۴متر مربع زیربنا و ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند ۸۰ هزار میلیون ریال است.

او گفت: همچنین ساختمان شهرداری با یک هزار و ۲۵۴متر مربع زیربنا و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند ۵۰ هزار میلیون ریال اعتبار، ساختمان نیروی انتظامی با ۵۰۰متر مربع و ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند ۲۰ هزار میلیون ریال، ساختمان اداری شیلات با ۳۰۰ متر مربع زیربنا و ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند ۴۰هزار میلیون ریال اعتبار است.

وی دیگر پروژه‌ها را شامل ساختمان اداره استاندارد قصرشیرین با ۵۶۰ متر مربع زیربنا نیازمند ۷۰ هزار میلیون ریال اعتبار و ساختمان آموزشی و اداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قصرشیرین با یک هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا و ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند ۲۰ هزار میلیون ریال اعتبار بیان کرد.

تکمیل ساختمان‌های اداری، آموزشی و مساجد قصرشیرین نیازمند ۸۸۷ میلیارد ریال اعتبار

مساجد قصرشیرین

سرپرست فرمانداری قصرشیرین در ادامه گفت: مساجد جامع شهر‌های قصرشیرین، خسروی و سومار و مساجد روستا‌های داربلوط، امام حسن سفلی و سید حاتم نیز در مجموع با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۴۵ درصد نیازمند ۶۲ هزار میلیون ریال اعتبار است.

حیدری اضافه کرد: در جریان زلزله ۲۱ آبان ۹۶، تعداد پنج مدرسه تخریب شد که از این مدارس ۲ مدرسه شهری و ۲ مدرسه روستایی بازسازی و به بهره برداری رسیده و این مدارس به چرخه آموزشی بازگشته اند.

وی ادامه داد: مدرسه راهنمایی قصر جدید نیز که در جریان زلزله، تخریبی ارزیابی شد با یک هزار و ۲۰۰ متر مربع زیربنا نیازمند ۱۰۰ هزار میلیون ریال اعتبار برای تکمیل است که هم اکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶کیلومتر مرز با عراق دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار