پانزدهمین محفل کتابدانان در کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه با حضور پژوهشگر الگوی اسلامی پیشرفت برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۷۸۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳ 25 November 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از  مهر، پانزدهمین محفل کتابدانان با حضور حجت الاسلام علی کشوری با موضوع «بررسی طبقه بندی جدید علوم با استنطاق از قرآن» روز گذشته در کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام کشوری اظهار کرد: طبقه بندی جدید علوم را در مقابل طبقه بندی فرانسیس بی کن که جهت دار ترین معادله مدرنیته است، مطرح کرده‌ایم و اولین مسئله این است که بدانیم تلقی بیکنی از علم و طبقه بندی جدید اشکالات زیادی دارد و به همین جهت است که در غرب از توسعه به سمت توسعه پایدار حرکت کرده‌اند تا از عوارضی مثل تخریب محیط زیست جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: شکستن مرزهای دانش جهان و خروج از وابستگی علمی از نتایج اولیه تأسیس یک طبقه بندی جدید در حوزه علم است و مهمترین خروجی تأسیس طبقه بندی فقهی از علم را تغییر الگوی تأمین نیازها در نظم اجتماعی می‌دانیم.

کشوری در ادامه به یکی دیگر از عوارض علم جدید که موجب اختلال در تنظیم روابط انسانی می‌شود اشاره کرد و گفت: با طبقه بندی رایج بشر از نظر اخلاقی صبر و حلم کمتری دارد و نیز ما می‌بینیم که بالاترین جرم و زندانی در آمریکاست و کشورهای اسکاندیناوی بالاترین رتبه فروپاشی خانواده دارد اما عده‌ای ظاهر مثبت به این وضعیت تصویر می‌کنند و نام آن را درونگرایی می‌گذارند.

این پژوهشگر الگوی اسلامی پیشرفت گفت: طبقه بندی جدید علوم شامل سه دسته علوم پایه و علوم کاربردی و علوم استنباطی و روشی است.

وی افزود: ما به جای علوم پایه مدرن، علوم پایه جدید چهار قسمتی شامل جدول تنظیم روابط انسانی، جدول تسخیر، جدول اسباب غریب و جدول اسماً را قرار دادیم.

کشوری افزود: نتایج این بحث در اداره جامعه تأثیرگذار است مثلاً ذیل ضرورت مدیریت غیرمتمرکز می‌گوئیم هر دولتی که وارد مدیریت متمرکز آسیب‌های اجتماعی شد شکست خورد.

کشوری در پاسخ به این پرسش که چرا از میان انواع طبقه بندی علوم طبقه بندی بی کن را مورد نقد قرار داده‌اید، بیان کرد: چون نظر او که علم را قدرت می‌دانست رایج است و دیگران از او متأثر هستند و بقیه نظریات قدیمی هم رایج نشدند.
وی در پاسخ به این سوال که «با توجه به اهمیت تنظیم روابط انسانی، چقدر معتقدید که حکومت باید رضایت مردم را مدنظر قرار بدهد؟» گفت این سوال درست مطرح نشده است چون حکومت باید با تنظیم روابط انسانی رضایت مردم را کسب کند و علت نارضایتی موجود عمل به دولت مدرن است و امکان ندارد با اجرای دولت اسلامی نارضایتی حاصل شود.

وی در پایان از همه خواست مطالبه گری در زمینه اجرای طرح‌های الگوی اسلامی پیشرفت را گسترش بدهند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار